Reisbureau of reisorganisatie: het verschil!
Hoe weet je nu zeker wat je boekt: wie kan je echt informeren over de details van je reis. Wat doet een reisbureau precies en wat doet de reisorganisatie: hier vind je het antwoord.
Je vraagt dicht bij zee, en jawel, je hotel ligt dicht bij zee, maar het is wel 200 meter stijl een trap af… Je wil een rustig hotel, en er blijkt naast het hotel een disco te zitten. Heel fijn… en het reisbureau had je nog zo gezegd dat het allemaal in orde was. Wie is daar dan aansprakelijk voor: het reisbureau of de reisorganisatie, wat is nou eigenlijk het verschil?
Het reisbureau
Het reisbureau is het agentschap waar je de reis boekt. Een reisbureau verkoopt de pakketreizen, overnachtingen en vluchten van verschillende maatschappijen. Er zijn duizenden hotels en honderden reizen. Het is dus niet mogelijk voor een reisbureaumedewerker om alle details van alle bestemmingen te weten. Reisbureaumedewerkers gaan wel regelmatig op reis om lokaties te bezoeken, maar ze kunnen natuurlijk niet alle reizen en lokaties bezocht hebben. Hou daar rekening mee als je een reis boekt! Het reisbureau boekt voor u de vlucht, het hotel, de pakketreis, de autohuur en evt. annulerings- en reisverzekering, en zijn alleen verantwoordelijk voor de boekingsgegevens en boekingspapieren (tickets e.d.), NIET voor de vlucht/hotel/reis zelf. Let wel: soms worden autohuur en een pakketreis bij verschillende reisorganisaties geboekt. Check dit! Het reisbureau heeft de plicht om u op de hoogte te stellen van de reisvoorwaarden. Meestal liggen de boekjes met ANVR reisvoorwaarden op de toonbank, en word er tijdens de boeking weinig aandacht aan besteed.
De reisorganisatie
Deze stelt je pakketreis samen. De reisorganisaties organiseren je vlucht, het vervoer van en naar je accommodatie (of autohuur+route van en naar accommodatie), en je accommodatie zelf+ eventueel bijgeboekte excursies. Ook eventuele doorgegeven garanties of preferenties voor accommodatie wordt geregeld dor de reisorganisatie. De betere organisaties hebben op de bestemming een hostess of reisleider die als gastvrouw/gastheer fungeert. Ze voorzien u van informatie over uw bestemming, en kunnen bij allerlei problemen bemiddelen. Niet alle reisorganisaties zij aangesloten bij garantiebedrijven als SGR en ANVR. Deze garanties zijn belangrijk bij eventuele problemen bij de reis.
Hoe weet je nu zeker wat je boekt: tips!
De Toeristiek is een neutrale organisatie die alle hotels bezoekt en daar algemene informatie over samenstelt. Vraag bij het boeken van uw reis om een kopie uit de Toeristiek. Ieder gerenommeerd reisbureau heeft deze beschikbaar.
Lees de brochure woord voor woord
Alle informatie met betrekking tot je accommodatie goed doorlezen. Vraag het reisbureau ook welke andere Nederlandse reisorganisaties in het hotel zitten, en vraag daar de brochure van (twee brochures weten meer dan 1…).
Kijk op internet voor referenties en foto’s van voormalige gasten
Sommige reisorganisaties bieden die service, sommige boekingssites ook.
Vraag bij je reisbureau welke buitenlandse reisorganisaties in je accommodatie zitten
Anders kan je voor verrassingen komen te staan, dat bijvoorbeeld de animatie alleen engels georiënteerd is.
Laat je niet misleiden door het aantal sterren
Het aantal sterren in brochures is de waardering die de reisorganisatie aan een accommodatie geeft, en kan afwijken van het daadwerkelijk aantal sterren. Bovendien is de norm in het buitenland anders dan in Nederland. Vier sterren Spanje is bijvoorbeeld twee of drie sterren in Nederland. Dus 2 sterren Spanje kán inhouden: kamperen in een bungalow.
Check je boekingsgegevens
Met welke reisorganisatie reis je, bij wie is de autohuur gereserveerd, kloppen alle reserveringsgegevens.
Lees de voorwaarden!
Weten waar je recht op hebt als er wel iets fout gaat: Lees de achterkant van je vliegticket voor je rechten (sommige maatschappijen behouden zich het recht om zonder vergoeding of alternatieve vlucht je vlucht te annuleren….), lees de SGR voorwaarden en de ANVR reisvoorwaarden zodat je weet wat je rechten en plichten zijn in geval van
problemen en/of klachten.
Bij twijfel: laat je reisbureau bellen met de reisorganisatie om informatie na te vragen
Oftewel: ga voorbereid op reis. Doe zelf extra navraag en vertrouw niet blindelings op wat een boekingsbureau verteld.