Toscane; Figline Valdarno, Chiesa di S Francesco
In het Italiaanse Figline Valdarno, een dorpje dat op ongeveer 30 km afstand van Florance ligt, is de mooie kerk van San Francesco te vinden. Aan de buitenkant doet dit gebouw denken aan veel eenvoud, maar in deze kerk zijn veel oude fresco´s te vinden van diverse schilders. Het kerkje ligt aan de gelijknamige Piazza. De minnebroeders zijn als minimaal sinds 1229 in Figline. Dit blijkt uit oude documenten, het is echter niet bekend wanneer de orde gesticht is.
Algemeen
Het dorpje Figline Valdarne dat ongeveer 30 km ten zuiden van Florence ligt heeft een lange geschiedenis. Ruim 3000 jaar geleden werden de eerste dorpen gesticht, in de jaren die hierop volgde is Figline ontwikkeld tot het dorp dat het nu is, met veel bezienswaardigheden en kunst. Onder andere is hier de kerk van San Francesco te vinden. Dat deze kerk niet alleen een bezienswaardigheid is, maar nog steeds in gebruik is, blijkt wel uit onderstaande foto´s.
De kerk
Op het Piazza S.Francesco ligt de Chies di San Francesco. Deze kerk is aan het einde van de 12 eeuw gebouwd in plaats van een in 1229 gebouwde kleine kerk, vlak bij het klooster. Het is opgetrokken in een stijl die varieert tussen Romaans en Byzantijns. In het begin van 1300 werd besloten de voorgevel te verfraaien, maar door een tekort aan financiën konden de geplande groene en witte marmeren platen niet worden aangebracht. Het was in de jaren 1929-1930 de architect Cerpi die de kerk herstelde in zijn oorspronkelijk staat, zoals hij nu te bezichtigen is.
De buitenkant van de kerk
De huidige klokkentoren is ouder dan de kerk zelf, het werk namelijk verhoogd in de eerste helft vn 1500. Onder de loggia links is een klein stenen heiligdom te vinden. Het dateert waarschijnlijk van 1300. Gezien de stijl van bouwen, gotisch en met een kleine punt en pinakels, wordt het toegeschreven aan de school van Pisa. In het heiligdom bevindt zich de Maagd Maria met het kind Jezus.
De kerk is in symmetrie gebouwd, vermoed wordt dat aan de andere zijde van deur een beeld van San Francesco zou hebben gestaan. Het beeld is vernietigd in 1543 om een kapel met een nieuw ziekenhuis te bouwen, precies op de plek waar nu de “Misericordia” staat. De fresco´s aan de beide zijden van de deur dateren van 1600, maar zijn zwaar beschadigd.
Binnenkant van de kerk
Het schip en de roef van de kerk zijn van hout, de gotische ramen hebben gewelven van steen en geleurde glas.
Binnen in de kerk is rechts een grote fresco te zien van Francesco d´Antonio, een leerling van Lorenzo Monaco. Het verbeeld de Gods redding van de mensheid; S. Francesco, Maria Boodschap, de kruising van Jezus, de kroning van Maria tot koningin van de Hemel.
een deel van de groep
Links in de kerk is een andere grote fresco, ook van d´Antonio, uitbeeldend Dio Padre tussen cherubijnen en engelen: benenden, de kruisiging waarbij onder ander twee engelen die een beker met het Bloed van Jezus vasthouden.
Tevens bevindt zich op de rechter muur een fresco van de Maagd van de melk (Madonna del Latte), waarschijnlijk uit 1461 en van de Florentijnse school, maar zwaar beschadigd. Aan de tegenoverliggende muur, ook uit de Florentijnse school, een fresco van de Madonna della cintola. Deze fresco is waarschijnlijk geïnspireerd op Botticelli.
De sacristie en klooster
De sacristie bevat een geschilderd stucwerk, namelijk de Heilige Maagd met Kind (uit 1420-1430), een werk uit de school van Ghiberti. In het klooster zijn overblijfselen van fresco´s uit de 17e eeuw te zien. De best bewaarde is onder andere San Sebastiano die herkenbaar is omdat hij naakt is en door een pijl doorboord. Vanuit het klooster gaat men naar de Sala Capitolare, een kapelletje.
Hier is onder andere een prachtig drieluik te vinden. Op één van de schilderijen in dit kapelletje heeft het Kind Jezus in Zijn linkerhand een stuk perkament waarop te lezen is: EGO SOM OVER VERITA (Ik ben de weg naar de waarheid). Op het schilderij is te zijn wie de schilder is, wanneer het klaar was en wie het kocht.
Chapel of good death
Aan de linkerkant van de kerk is de Chapel of good death. De kapel is bekleed met wit parket en grijze zandsteen, waarin invloeden van Brunelleschi en Michelangelo te herkennen zijn.
Het altaar heeft gladde kolommen, het gewelf (einde 17e eeuw) heeft duidelijk invloeden van Borromini en Baldassarre Longhena. Ook is hier de Venetiaanse architectuur te herkennen, klassieke lijnvormen en de barok met regelmatige geometrische cijfers. De kandelaber, horen des overvloeds komen duidelijk uit de neo klassieke periode, alsmede het gewelf.
Lees verder