Toscane; Figline Valdarno, Villa Casagrande

Aan de rand van het historische centrum van Figline Valdarno ligt de Villa Casagrande. Oorspronkelijk was het de woning van een Florentijnse notaris, tegenwoordig is het een hotel. Toch heeft deze villa in het verleden vele beroemde gasten mogen ontvangen en heeft het nog steeds een typisch Italiaanse binnentuin.

Algemeen

In het plaatse Figline Valdarno, gelegen op 30 km van Florence zijn dankzij zijn lange geschiedenis, heel veel bezienswaardigheden te bezoeken. Niet alleen kerken of theaters, maar ook prachtige villa´s, waaronder de villa Casagrande.

De Villa

Aan het einde van de Via del Puglia, op 70 meter van het historische centrum, is de Villa Gasagrande te vinden. Het unieke aan dit gebouw is dat het gedeeltelijk in c.q. tegen de stadsmuur is gebouwd, waardoor het lijkt of het versmelt met de muur. Het gebouw heeft twee goed ontworpen delen: De tuin van de rechtbank, en de dubbele loggia welke een tuinuitzicht hebben. De twee hellende daken hebben een interne loggia.

De villa werd aan het einde van de 14e eeuw gebouwd door Ser Ristoro. Hij kwam in 1384 naar Florence om notaris van de Florentijnse regering te worden. De boerderij was lange tijd in gebruik als een boerderij. De binnenkant van de villa zijn onder andere openhaarden te vinden van natuur steen, gemaakt in neo classische stijl, er is oud meubilair, schilderijen en er zijn heilige beelden.

Gasten

Serristori Villa (Verbastering van Ser Ristoro) werd versterkt, langs de buitenkant, de binnenhof en langs de loggia zijn nog steeds standbeelden (van steen) zien. Tevens zijn er nog sommige inscripties te lezen, welke terugverwijzen naar belangrijke gasten die ooit in de villa verbleven. Het was namelijk een ontmoetingsplaats geworden van artiesten en filosofen. Onder de belangrijke gasten verbleven ooit:
  • Marsilio Ficino Serristori (de beroemde filosoof uit Figline)
  • Paus Leo X
  • Koning Charles VII Bourbon
  • Koning Charles V van Spanje
  • Prins Umberto van Savoy en prinses Maria José voor hun huwelijksreis (vrij recentelijk)

De villa anno 2007

Tegenwoordig is de villa een hotel, de oorspronkelijke stallen zijn nog duidelijk herkenbaar. De Italiaanse tuin is nog steeds omgeven door stadsmuren en een grote hoektoren. Van deze toren is het interieur goed te zien. Verder zijn hagen die om de gazons grenzen, in het midden een stenen kolom met een kruis.

De receptie van het hotel is vrij modern, er is een kluis en natuurlijk internet te vinden. In de rustieke keuken met open haard kan worden ontbeten, of in één van de kleinere intiemere ruimtes. Het restaurant is te vinden in de voormalige wapenzaal. Natuurlijk is er ook een klein binnenzwembad, en wellness gedeelte.

Een groot deel van de kamers zijn ondergebracht in een bijgebouw, maar de classic kamers bevinden zich nog steeds in het oude gedeelte.

Binnenkant van de hoektorenBinnenkant van de hoektoren
Buitenkant van de hoektorenBuitenkant van de hoektoren

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Toscane; Figline Valdarno, Villa Casagrande"

Infoteur: Storm
Laatste update: 02-08-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!