Toscane; Figline Valdarno, piazza Marsilio Ficino

Figline Valdarno is een klein plaatsje gelegen ongeveer 30 km onder Florence. Sinds 1 januari 2014 zijn Figline en het naastgelegen plaatse Incisa samengegaan onder de naam Figline e Incisa Valdarno. Ondanks dat in de buurt één van de mooiste campings van de Toscane te vinden is, blijft Figline zijn charme houden van eenvoud, Toscaanse rust, geschiedenis en bezienswaardigheden.

Algemeen

Figline Valdarno is een stadje dat ligt in de Toscane (Italië), ongeveer 30 km onder Florence. Het ligt vlakbij de A1, de snelweg tussen Milaan en Rome. Figline ligt onder aan een berg en heeft een lange en interessante geschiedenis, al ongeveer 1100 v.Chr. verrees hier de eerste nederzetting. Door deze lange geschiedenis zijn er diverse bezienswaardigheden overgebleven.

Bezienswaardigheden

Piazza Marsilio Ficino: Aangelegd ter ere van de filosoof Ficino. Hij is geboren op 19 oktober 1433 in Figline. Ficino was een invloedrijke humanistische filosoof, de geestelijke leidsman van de Florentijnse Vroegrenaissance. Hij inspireerde onder andere Lorenzo de´Medici en kunstenaars als Botticelli en Michelangelo.

Het plein herbergt de plaatselijke markt, welke hier al jaren gehouden wordt, al is deze tegenwoordig op de dinsdag. Op dit plein zijn de volgende gebouwen te vinden:

Ospedale Serristori

Ten noorden van plein ligt het voormalig ziekenhuis (Ospedale Serristori), in 1399 opgericht door de Florentijnse notaris Ser Ristoro. Dit gebouw is nu nog te zien zoals het in de 17e eeuw eruit zag. In het begin van 1500 is de apotheek toegevoegd aan het ziekenhuis. In de eerste helft van de 18e eeuw was het een gastverblijf voor pelgrims en werd het een werkelijk ziekenhuis. In 1890 werd het de villa S. Cerbone. Aan de voorgevel van het gebouw bevinden zich, onder de galerij, een viertal fresco's geschilderd aan het einde van de 17e eeuw door Niccolò Lapi. Zij verbeelden de verschillende momenten van de Maria Boodschap. In 1930 zijn de fresco's nog gerestaureerd.Tijdens de restauratie is de bovenste open galerij verwijderd en is alleen de onderste, waar de genoemde fresco’s zijn, nog aanwezig. Helaas door de jaren heen zijn de fresco's beschadigd, maar de afbeelding is nog wel zichtbaar.

Chiesa S. Maria
Aan het Zuiden van het plein ligt de kerk S. Maria, gebouwd in 1257. In 1493 heeft Paus Alessandro IV Borgia de kerk verheven tot een collegekerk. De kerk, met een schip en dak van hout, heeft aan rechter kant een dubbele open galerij, de lagere loggia uit de 8e eeuw, dat werd gebruikt voor het verkopen van de maïs tijdens de marktdagen, daarom wordt het de Loggia del grano genoemd. De hogere loggia werd in 1612 gebouwd. De huidige klokkentoren werd in de eerste jaren van 1600 gebouwd. Er zijn werken te vinden van rond de 1900, de dood van Jozef, geschilderd door Egisto Sarri (geboren in Figline). Een fresco uit de 14e eeuw van de Maria Boodschap, geschilderd door de Florentijnse school. Het schilderij is in 1700 verplaatst toen er aan deze muur een barok altaar werd geplaatst. Het altaar heeft een marmeren voorkant met in reliëf de doop van Jezus. Verder is er een heel mooie Mariakapel c.q. doopkapel. Hier is een beeld van de maagd Maria te bewonderen, alsmede een beeld van de heilige Jozef. Dit laatste beeld is gemaakt van gebakken klei, alleen het gewaad dat Jozef draagt en de lelietak in zijn hand zijn geglazuurd.

Museo d'Arte Sacra

Via een deur in de kerk komt men in een museum; Het Holy Works of Art Museum (Museo d'Arte Sacra). Het museum is opgericht in 1983 en er zijn onder andere te vinden heilige boeken, kelken, schilderij uit 1480 van Domenico Ghirlandaio waarop de twee engelen staan die oorspronkelijk afkomstig zijn van het schilderij “la Maestà” van Ludovico Cardi. Dit schilderij was besteld door de broederschap van het Serristori ziekenhuis.

IJssalon ElmiIJssalon Elmi

Oosten en Westen van Piazza Marsilio Ficino

Ten oosten van het plein zijn een paar heel mooi beschilderde huizen te bewonderen, waarbij de afbeeldingen doen denken aan het Romeinse verleden.

Ten westen van het plein bevinden zich naast interessante gebouwen de ijssalon Elmi. Deze salon is een begrip in Figline. Al vanaf 1957 is deze ijssalon gevestigd in dit pand uit de 17e eeuw. Hier zijn ca. 60 verschillende smaken ijs te verkrijgen. Deze ijssalon heeft een tweetal dependances op de 4sterren camping Norcenni Girasole, één van de mooiste campings van de Toscane. In Caffe' i Portici is een onverwacht smakelijke lunch te verkrijgen. Heel eenvoudig, onder andere penne met een saus van pomodori.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Toscane; Figline Valdarno, piazza Marsilio Ficino"

Infoteur: Storm
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!