InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Frigiliana - Moors bergdorp waar de tijd lijkt stil te staan

Frigiliana - Moors bergdorp waar de tijd lijkt stil te staan

Frigiliana is een schitterend bergdorp in Zuid-Spanje, in de provincie Málaga, waar nog duidelijk de Moorse invloeden merkbaar zijn. Ondanks het toerisme heb je hier het gevoel dat de tijd is stil blijven staan. Het ligt in de Axarquia streek, 6 kilometer ten noorden van de kustplaats Nerja. Het is één van de best bewaard gebleven Moorse plaatsjes van heel Andalusië . Eind jaren negentig is het dorp uitgeroepen tot het mooiste dorpje van Spanje.

Frigiliana

Het kleine dorp stamt uit 1767 en ligt op 400 meter hoogte in de bergen achter de kustplaats Nerja en telt ongeveer 3000 inwoners. Jaarlijks trekken vele toeristen naar dit schitterende dorp, maar ondanks dat lijkt hier de tijd te hebben stilgestaan. Frigiliana ligt op een heuvel en daardoor is het veel klimwerk als je door de schilderachtige straatjes loopt die prachtig gerenoveerd zijn. Het dorp bestaat uit een nieuw en een oud gedeelte. Het nieuwe gedeelte is exact in dezelfde stijl gebouwd, dus valt het verschil nauwelijks op.

Bij een verblijf in deze streek is een bezoek aan dit dorp een echte aanrader. Het is één van de best bewaard gebleven Moorse plaatsjes van Andalusië. Op het dorpsplein en in de buurthuizen zie je oude mannen en in het zwart geklede vrouwen, waar ze elkaar ontmoeten om het nieuws van de dag door te nemen.

Frigiliana vervaardigd sinds vele jaren zijn eigen olijfolie. Ook is het beroemd om zijn keramiek en houtsnijwerk. De lokale wijn en sherry kunnen in de plaatselijke winkeltjes geproefd en gekocht worden. Ook de lokale tapas zijn niet te versmaden. Op het dorpsplein zijn een aantal restaurants, maar als je wat hoger het dorp in gaat vind je de echt leuke restaurantjes met een schitterend uitzicht over het dorp, met de zee op de achtergrond. Heb je daarna nog geen genoeg van het mooie uitzicht, neem dan de kronkelweg naar Torrox Pueblo en val van de ene verbazing in de andere.

De Axarquía

Frigiliana ligt in de Axaraquía, ten zuidoosten van Málaga, een streek waar het altijd mooi weer is en waar de natuur nog ongerept is. Het gebied is minder toeristisch dan aan de westkant van Málaga. De streek bestaat uit 31 gemeentes waarvan Vélez-Málaga de hoofdstad is. In dit schitterende gebied vind je ook nog de vele Moorse invloeden die je direct herkent in de mooie witte bergdorpjes, die allemaal hun eigen feest hebben. Ook zijn er veel natuurparken en bergketens met grote hoogteverschillen die spectaculaire vergezichten opleveren.

De Axarquía is overwegend agrarisch. Behalve olijven en amandelen worden er tropische gewassen zoals mango´s en avocado´s verbouwd. In sommige dorpen wordt nog op traditionele wijze olijfolie gemaakt, wat duidelijk te proeven is!

Het klimaat van de Axarquía is het mildste van heel Europa. De amandelbomen bloeien nergens eerder dan in dit deel van Spanje. Soms levert dit zelfs rond de jaarwisseling al prachtige lente plaatjes op!

Fiestas in Frigiliana:

  • 20 januari: Fiesta de San Sebastian
  • Eind februari: Carnaval
  • 3 Mei: Fiesta de la Cruz
  • 13 juni: Feria de San Antonio de Padua Eind augustus: Festival van de Drie Culturen

Nog meer dorpjes in de Axarquia die een bezoek waard zijn:

  • Alcaucin
  • Alfarnate
  • Alfarnatejo
  • Archez
  • Canillas de Aceituno
  • Canillas de Albeida
  • Colmenar
  • Comares
  • Competa
  • La Viñuela
  • Nerja
  • Periana
  • Sayalonga
  • Torrox

Lees verder

© 2011 - 2019 Liesmar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Feesten in FrigilianaFrigiliana is een klein dorpje in Zuid-Spanje, dat ongeveer 6 kilometer achter Nerja ligt op zo'n 400 meter hoogte. Het…
Jerez de la Frontera of Xeres (Zuid-Spanje)Jerez de la Frontera of Xeres, gelegen in de zuidelijke provincie van Cádiz in Andalusië (Spanje) is een prachtige stad…
Wat Spanje zo mooi maaktWat Spanje zo mooi maaktSpanje neemt het grootste deel van het Iberisch schiereiland in het zuiden van Europa in beslag. De hoofdstad is Madrid…
Autotocht door het Parque Natural de Sierra Maria Los VélezAutotocht door het Parque Natural de Sierra Maria Los VélezVeel mensen die hun vakantie in Spanje doorbrengen willen een of meerdere dagen de kust verlaten om een bezoek te brenge…
Naaktstranden aan de Costa TropicalAan de grillige kust van de Costa Tropical in het zuiden van Andalusië bevinden zich prachtige stranden Een aantal van d…

Reageer op het artikel "Frigiliana - Moors bergdorp waar de tijd lijkt stil te staan"

Reactie

Mathilde Lentjes, 12-03-2011 12:53 #1
Leuk artikel. Ik ben er een aantal jaren geleden geweest en het is inderdaad fantastisch.

Infoteur: Liesmar
Laatste update: 18-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!