Griekenland, vakantie op Fourni

Tussen Ikaria en Samos ligt de Archipel van Fourni, 21 eilandjes waarvan er maar 2 bewoond zijn. Dit nog bijna verborgen eiland is heel ideaal voor een rustige vakantie, waarbij stranden wel te vinden zijn. Het is een eiland met vriendelijke bewoners die visserman zijn of eraan verwant zijn. Vis is de hoofdinkomsten van het eiland, naast het beetje toerisme dat er komt.

Algemeen

Dit Griekse eiland behoort tot de Oostelijke Egeïsche eilanden. Het is beter bekend als Fournoi Korseon. Het is een archipel van 21 kleine eilandjes waarvan Fourni en Thymenaki zijn bewoond. Op het hoofdeiland, Fourni dus, leven ongeveer 1.200 mensen bijna allen in het enige dorpje, een visserdorpje dat het eiland rijk is. Fourni ligt ten zuidoosten van Ikaria en ten westen van Samos. Tot de eilandengroep behoren onder andere:
  • Thymenaki
  • Alatsonissi
  • Agios Minas
  • Anthopofago (Mikros Megalos)
  • Makronissi

Geschiedenis

Over de geschiedenis van het eiland is erg weinig bekend. Volgens historici heeft het eiland vroeger dienst gedaan als basis van de piraten. Wandelend door de straatjes op het eiland, is het net of de kreten van de piraten nog te horen zijn.

Fourni

Founi is een miniscuul klein eiland dat versierd wordt door zijn mooie kust. Op het eiland zijn geen auto´s, alles wordt te voet gedaan. Het eiland is rijk aan grotten die als schuilplaats hebben dienst gedaan. Ze zijn moeilijk te vinden, velen staan volgekrast met namen van mensen die daar zijn overleden. De stranden zijn van fijn zand met helderblauw water.

De traditionele huisjes zijn versierd met bloemen, de wegen vol met bomen en op de top van de berg staan twee windmolens; dat is Fourni. De specialiteit van het eiland wordt geserveerd in de fish-tavernes op het eiland, namelijk gegrilde kreeft.

Bezienswaardigheden

Een klein eiland, zonder grote geschiedenis. Lange tijd is het eiland de basis geweest voor piraten, dus er zal erg weinig te bezichtigen zijn. Er is wel iets, niet veel, en dat is:
  • In de buurt van Petrokopia zijn de ruïnes te vinden van een oude mijn, dat echt een bezichtiging waard is. Hier zijn ook een aantal stranden te vinden zoals, Kabi, Ais Gianneis en Vlychada. Hier is ook uitmuntende verse vis te eten.

  • Op het andere bewoonde eilandje, Thymenaki, is het klooster van Agios Ioannis (St. John) te vinden.

  • Stranden zoals het beroemde Chriomilis, naar deze lijwaardse baai komen grote groepen toeristen toe. Psili Ammos, Kasidi, Kalaoms, Kampi

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Griekenland, vakantie op Fourni"

Infoteur: Storm
Laatste update: 27-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!