InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Griekenland, vakantie op Agathonissi

Griekenland, vakantie op Agathonissi

Het meest noordelijke eiland van de Dodecanese eilanden is het kleine eilandje Agathonissi, het is maar 2 km² groot. Dit is typisch een eiland voor de rustige vakantieganger. Een enkel cafeetje, een paar appartementjes en weinig bezienswaardigheden. Toch is het een eiland met een lange geschiedenis.

Algemeen

Dit kleine eiland is het meest noordelijke van de Dodecanese eilandengroep. Het eiland behoort bij Kalymnos, deze twee liggen vlak voor de Turkse kust. Het eiland heeft een landoppervlakte van 13,5 km², over het langste punt van het eiland gemeten is de lengte 7 km. Het breedste punt is 3 km. De lengte van de kust is 32 km.

Geschiedenis

De vroegere naam van het eiland was Tragea of Tragio. De leraar en priester Gianni Panagiotou werkte op het eiland gedurende de jaren tussen 1920 en 1940. Zelf was hij afkomstig van het eiland Fourni. Hij heeft het eiland zijn huidige naam gegeven.

Al is Agathonissi een klein eiland, het heeft in zijn geschiedenis net als alle andere eilanden die tegenwoordig bij Griekenland horen, diverse bezetters op zijn grond moeten dulden.

De Byzantijnen en Romeinen zijn ook één van de bezetters geweest. In het jaar 74 was Keizer Julius Cesar onderweg naar Asia Minor. Hij werd overvallen door piraten van Tragea (oude naam van het eiland), gevangen genomen en vervoerd naar het eiland Farmako waar zij hem hebben onthoofd.

In 1522 kwam Agathonissi onder beheer van de Ottomanen, welke tot aan het begin van de 20e eeuw zijn gebleven. Dan komen de Italianen die tot aan de Wereld Oorlog II de macht houden, maar die dan aan de Duitsers moeten afgeven. Pas drie jaar na het einde van deze oorlog komt het eiland in handen van de Grieken.

Agathonissi

De letterlijke betekenis van de naam Agathonissi is: “Het eiland van de naïeven, onschuldigen, goeden en braven”. Dit is een eiland waar een rustige vakantie kan worden doorgebracht.

Het eiland is vrij kaal en er is weinig bebouwing, net zoals er ook weinig bewoners op het eiland zijn. Het inwonersaantal schommelt rond de 100 personen. Veel uitgaansgelegenheden kent het eiland niet, er zijn wel een paar mooie strandjes, cafe’s en een enkel appartement. Wel is er een school, een bakkerij en kerken te vinden op het eiland.

De grootste bron van inkomsten wordt gehaald uit de visvangst, welke op de plaatselijke markt of op de markt van Samos wordt verkocht. De meeste inwoners van het eilandje wonen in Megalo Chorio wat tevens het oudste dorp van het eiland is. De overige inwoners wonen in het kleiner dorp Micro Chorio.

Bezienswaardigheden

Echte bezienswaardigheden heeft dit eiland niet. Het dorpje Megalo Chorio dat iets achter de heuvel is gebouwd om piratenaanvallen te voorkomen, heeft enkele huizen met een bijzondere architectuur.

Verder zijn er een paar ruïnes te bezichtigen die nog stammen uit de tijd dat de Byzantijnen over het eiland heersten, zoals in het noorden de ruïnes in het gebied “Kastraki”en de oude nederzettingen in het gebied van Ai Yainnis en Alonia.
Gerelateerde artikelen
Ontdek Australie: Whitsunday IslandsGelegen voor de oostkust van Australië ligt de paradijselijke eilandengroep Whitsundays. De archipel bestaat uit 74 eila…
Hilton Head Island – Golfparadijs van AmerikaHilton Head Island – Golfparadijs van AmerikaHilton Head Island staat vol met resorts, sport- en watersportfaciliteiten. Niet alleen rond, maar ook op het eiland is…
Een appartement aan de kust inrichtenEen appartement aan de kust inrichtenEen tweede verblijf of vakantie-appartement aan de kust vraagt een andere inrichting dan een huis voor permanente bewoni…
Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Als je vakantie niet is zoals je je die had voorgesteld omdat de accommodatie niet was zoals hij was voorgesteld, het va…
Een appartement huren aan de Belgische kustDe Belgische kust is nog steeds een populaire vakantiebestemming voor binnen- en buitenlanders. Kies je logies zorgvuldi…

Reageer op het artikel "Griekenland, vakantie op Agathonissi"

Infoteur: Storm
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!