InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Ontdek Australie: Whitsunday Islands

Ontdek Australie: Whitsunday Islands

Gelegen voor de oostkust van Australië ligt de paradijselijke eilandengroep Whitsundays. De archipel bestaat uit 74 eilanden, waarvan er slechts acht bewoond c.q. opengesteld voor tourisme worden. De Whitsundays zijn een nationaal beschermd gebied. Er leven meer dan 1000 vis- en 400 koraalsoorten in dit centrale deel van het Great Barrier Reef.

Whitsunday Islands

Wanneer je besluit de Whitsunday Islands te bezoeken, zul je worden overvallen door de pracht van deze tropische eilandengroep. Stuk voor stuk laten de eilanden zich het beste vergelijken met bounty-paradijsjes met hun parelwitte stranden, azuurblauw water en donkergroene mangrovebossen. Uitvalsbasis voor de Whitsundays is het plaatsje Airlie Beach, een klein maar gezellig backpackersplaatje in Queensland. Via Airlie Beach gaan er diverse boten naar de eilanden waar het toegestaan is vakantie te vieren. Ook tussen de eilanden zelf varen diverse ferrys die je van het ene naar het andere eiland brengen.

De eilanden

Je kunt kiezen uit bijvoorbeeld:
  • Long Island
  • Hamilton Island
  • Hayman Island
  • Daydream Island
  • Hook Island
  • Lindeman Island
  • South Molle Island
  • Whitsunday Island

Whitehaven Beach

Vooral de laatste, Whitsunday Islands, is beroemd om het fantastische strand Whitehaven Beach, wat bekend staat als een van de mooiste stranden van de wereld en Hill Inlet, een prachtig blauw-groene lagune omringd met een parelwit strand. Op Helling Island, Homestead Bay, Hook Island en Whitsunday Island mag je kamperen, maar alleen met de inachtneming van strenge regelgeving. Deze is ingesteld om de unieke flora en fauna op deze eilanden te beschermen en verbied je bijvoorbeeld om zeep te gebruiken of een kampvuur te maken.

Bezoek aan de Whitsundays

De beste manier om de Whitsundays te bekijken is via een zeiltocht. Je kunt een georganiseerde zeiltocht boeken in de haven van Airlie Beach of daar ter plekke een zeiljacht huren. Ook is het mogelijk om een rondvlucht met een watervliegtuigje te boeken om de eilandengroep te bekijken. Vaak vlieg je tijdens zon rondvlucht ook over het Great Barrier Reef, waardoor je de kans krijgt om het beroemde Heart Reef te bekijken; het hartvormige stuk rif midden in het Great Barrier Reef.

Duiken

Verder kun je prima duiken bij de diverse eilanden. Ook dit kun je doen op eigen gelegenheid of via een georganiseerde reis van enkele dagen. Tussen juni en september is er kans dat je bultrugwalvissen kan spotten.

De Whitsundays zijn echt een stukje paradijs op aarde en daarom een absolute aanrader om te bezoeken als je in Australië bent!
© 2009 - 2019 Julia78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontdek Australie: Whitsunday Islands"

Infoteur: Julia78
Laatste update: 21-04-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!