InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De mooiste plekjes van Ierland - Dingle

De mooiste plekjes van Ierland - Dingle

De mooiste plekjes van Ierland - Dingle Het schiereiland Dingle heeft heel wat te bieden aan wie het wil komen bezoeken. Volgens kenners ligt het mooiste strand van heel Ierland hier. Al jaren lang leeft er ook een tamme dolfijn in de haven van het vissersdorp dat het schiereiland haar naam gaf. De Slieve Misch Mountains zijn er niet te missen en ook de Connor-bergpas is absoluut een bezoekje waard. Verder telt Dingle verschillende pittoreske stadjes waar je gastvrij ontvangen wordt en kan meegenieten van de typische Ierse sfeer.

Situering

Dingle Peninsula is een deeltje van het graafschap Kerry. Het binnenland van het schiereiland is bergachtig, aan de kust liggen verschillende dorpjes, het ene al toeristischer aangelegd dan het andere.

In Ventry vind je een prehistorisch en Keltisch museum en kan je paardrijden op het strand. Sportievelingen kunnen er ook wandelen, zwemmen, surfen, kanoën en duiken.

Lispole wordt vooral bezocht omwille van Kilmurry Bay waar de resten van Minard Castle staat en de heilige bron van Saint John vlakbij ligt. Verder start er de zogenaamde 'Dingle Way'. Het is een wandelpad over lange afstand dat de hele streek doorkruist, via de kasteelruïne en het centrum van de stad tot aan een bergpad dat via de oude Connor Pass leidt naar Dingle.

Dunquin, of Dún Chaoin ligt in het uiterste westen van het eiland. De panorama's die je daar aantreft, vind je erg vaak op postkaarten en brochures terug. De Blasket Islands die je vanuit Dunquin ziet liggen, de kliffen en het wandelpad naar de pier maken van het stadje een erg pittoreske plaats.

Dingle

De Ierse naam van het stadje Dingle is 'Daingean Uí Chúis'. 'Daingean' betekent fort, het woord doet bijvoorbeeld ook denken aan ons 'donjon'. Ieren vertalen 'Uí Chúis' meestal als 'Hussey'. Dingle zou dus het fort van Hussey geweest zijn. De Husseys waren een Vlaamse familie die in de 13de eeuw in de streek kwamen wonen.

Het stadje ligt aan een beschutte haven, landinwaarts liggen de bergen. Er is heel wat te doen in Dingle, dat de laatste jaren meer en meer toeristisch geworden is. Er zijn meer dan vijftig heel diverse pubs, winkeltjes met handwerk en enkele grotere bezienswaardigheden.

Op een regenachtige dag - de westkust krijgt jaarlijks wel de nodige buien te slikken - kan je Oceanworld gaan bekijken, het plaatselijke aquarium.

Inch en Anascaul

Van het strand van Inch wordt gezegd dat het het mooiste strand is van heel Ierland. De film 'Ryan's Daughter', die in 1970 in de bioscoop kwam, werd op deze locatie opgenomen.

Vlakbij het stadje stulpt een klein schiereiland uit in Dingle Bay.

Vanuit Inch bereik je na een paar kilometer het stadje Anascaul. Deze plaats wordt een paradijs voor wandelaars genoemd. Je vindt er een mozaïek van heuvels en dalen, zee, rivier en meer. Telkens opnieuw verandert het landschap, overal getooid door de wilde bloemen van het graafschap Kerry.

Connor-pass

Deze bergpas ligt op de weg tussen Dingle en Stradbally (Castlegregory) en kan je moeilijk links laten liggen. Wie een echte uitdaging wil, neemt deze pas met de fiets. Vanaf Dingle, is de Connor Pass 7 km lang. De top ligt op 410 meter hoogte, de pas heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 5.7 %. Het is een behoorlijke klim, maar wanneer je boven bent, is het de inspanning absoluut waard geweest.

Bij mooi weer kun je Brandon Bay zien aan de ene kant en Dingle Bay aan de andere kant. In de verte liggen de Skelligs en Iveragh.
© 2007 - 2019 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geografie van IerlandWie kent het niet? Dit mooie groene eiland gelegen in Europa, geheel in het westen, naast het Verenigde Koninkrijk? Het…
De mooiste plekjes van Ierland - Ring of KerryDe mooiste plekjes van Ierland - Ring of KerryHet graafschap Kerry ligt in het zuidwesten van Ierland. Het grondgebied bestaat onder andere uit de schiereilanden Ding…
Hoeveel is een inch in centimeters?Hoeveel is een inch in centimeters?In Nederland worden afmetingen uitgedrukt in meters en centimeters. De omvang van bijvoorbeeld beeldapparatuur wordt omv…
Killarney - Vakantie in de county Kerry - IerlandKillarney - Vakantie in de county Kerry - IerlandKillarney ligt in het zuidwesten van Ierland in de provincie Kerry. De stad heeft een bruisend centrum en is omgeven doo…
Rondreis IerlandRondreis IerlandIerland is een eiland ten westen van Groot-Brittannië. In Ierland ben je nergens verder dan zon 150 km van de zee verwi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De mooiste plekjes van Ierland - Dingle"

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 24-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!