InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Geografie van Ierland

Geografie van Ierland

Wie kent het niet? Dit mooie groene eiland gelegen in Europa, geheel in het westen, naast het Verenigde Koninkrijk? Het land dat bekend staat om haar uitgestrekte natuur, hoge kliffen en ruïnes. Welke reiziger waagt het de pracht van het smaragden eiland aan zich voorbij te laten gaan? Daarom dit artikel het de (toekomstige) reiziger wat gemakkelijker te maken Ierland te bereizen.

Geografie van het eiland Ierland

Het eiland Ierland heeft een oppervlakte van 84.421 km2. Op het eiland zijn twee landen te vinden. Allereerst de Ierse Republiek met als hoofdstad Dublin. De Ierse Republiek bestrijkt vrijwel het hele eiland op een stuk van het noorden na. Het overgebleven stuk land maakt deel uit van het Verenigd Koninkrijk en wordt Noord-Ierland genoemd. De hoofdstad hiervan is Belfast. Regelmatig wordt het eiland Ierland een van de Britse eilanden genoemd. Deze naam valt niet goed bij velen op het eiland, vooral hen die in de Ierse Republiek wonen, omdat de relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de Republiek altijd nogal turbulent geweest is, hetgeen resulteerde in the Troubles.

Het eiland, dus Ierland en Noord-Ierland samen, is in vier stukken te verdelen, de zogenaamde provincies:
  1. Munster
  2. Leinster
  3. Connacht
  4. Ulster

Lang geleden was er nog een vijfde provincie, genaamd Meath. Deze provincie valt nu in de provincies Leinster en Ulster.

Geografie van de Ierse Republiek

Graafschappen

De provincies Munster, Leinster en Connacht liggen in hun geheel in de Ierse Republiek. Slechts een stuk van Ulster hoort bij de republiek, het grootste deel is namelijk Noord-Iers. Dit komt omdat Ulster het noorden van het eiland bestrijkt. Munster is het zuiden, Leinster het oosten en Connacht het westen.

Alle provincies zijn te verdelen in graafschappen, ofwel counties. Hieronder volgen de provincies met daaronder een lijst van hun graafschappen. Bij Ulster zijn alleen de graafschappen aangegeven die in de republiek liggen.

Munster

  1. County Clare
  2. County Cork
  3. County Kerry
  4. County Limerick
  5. County Tipperary
  6. County Waterford

Leinster

  1. County Carlow
  2. County Dublin
  3. County Kildare
  4. County Kilkenny
  5. County Laois
  6. County Longford
  7. County Louth
  8. County Meath
  9. County Offaly
  10. County Westmeath
  11. County Wexford
  12. County Wicklow

Ulster

  1. County Cavan
  2. County Donegal
  3. County Monaghan

Connaght

  1. County Galway
  2. County Leitrim
  3. County Mayo
  4. County Roscommon
  5. County Sligo

Grote steden in de Ierse Republiek

De hoofdstad van de republiek is de stad Dublin, Baile Átha Cliath in de Ierse taal. Deze stad ligt in County Dublin, in de provincie Leinster. De stad ligt aan de zee. Van oudsher is de stad te verdelen in een noordzijde en een zuidzijde. Deze zijdes worden van elkaar gescheiden door de rivier de Liffey. De noordzijde is over het algemeen het arme stuk van de stad. De zuidzijde is welvarender. In de metropool Dublin wonen ruim een miljoen mensen, hetgeen ongeveer een kwart is van de de hele Ierse bevolking.

Cork is de tweede stad van Ierland en ligt, zoals de naam al doet vermoeden in county Cork, te Munster. In Cork wonen ruim 186.000 inwoners en de stad werd in het jaar 2005 uitgeroepen tot de culturele hoofdstad van Europa.

Galway is een andere stad in de republiek. Ook deze stad ligt in een county met dezelfde naam: county Galway. Met slechts 66.000 inwoners is deze stad toch de derde stad van Ierland.

Limerick heeft 54.000 inwoners en is daarmee de vierde stad. Limerick ligt in county Limerick.

Rivieren en andere natuur in de Republiek

  • De langste rivier is de rivier de Shannon die langs de stad Limerick stroomt.
  • De kliffen van Moher zijn heel bekend. Deze liggen in County Clare.
  • De ring of Kerry is een prachtige natuurroute in county Kerry.
  • Connemara is het westen van county Galway en is gevuld met hoogveen.

Gaeltacht

Een Gaeltacht is een gebied in Ierland waarin de eerste taal niet Engels is maar Iers-Gaelic. Er zijn een aantal van deze regio’s aanwezig. De grootste is Connemara. Verder is een Gaeltacht van redelijke omvang in county Donegal en wat kleinere in de counties Mayo, Kerry en Cork.
Gerelateerde artikelen
Rondreis IerlandRondreis IerlandIerland is een eiland ten westen van Groot-Brittannië. In Ierland ben je nergens verder dan zo’n 150 km van de zee verwi…
Arthur's Day - Activiteiten en geschiedenisOp 23 september vieren alle Ieren ter wereld Arthur's Day. De traditie heeft niets te maken met de politiek of godsdiens…
Goedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirGoedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirWie denkt aan vliegen naar Ierland denkt vast aan Aer Lingus. Maar dit is zeker niet de enige Ierse luchtvaartmaatschapp…
Het bruisende DublinDublin, de hoofdstad van Ierland en tevens de stad, naar men zegt, met de hoogste pubdichtheid. De stad die bruist van h…

Reageer op het artikel "Geografie van Ierland"

Infoteur: Niamh
Laatste update: 23-07-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!