InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De mooiste plekjes van Ierland - Ring of Kerry

De mooiste plekjes van Ierland - Ring of Kerry

De mooiste plekjes van Ierland - Ring of Kerry Het graafschap Kerry ligt in het zuidwesten van Ierland. Het grondgebied bestaat onder andere uit de schiereilanden Dingle Peninsula, Iveragh Peninsula en Beary Insula. Op Iveragh kan je één van de meest schilderachtige routes van Ierland volgen: de Ring of Kerry. De weg leidt door groene dalen en langs indrukwekkende bergen, zoals de Carrantuohill, die met 1050 meter meteen ook de hoogste berg van Ierland is. Verder ontdek je pittoreske stadjes, bijvoorbeeld langs de Atlantische Oceaan.

Situering

Velen gebruiken Killarney als startpunt voor de route langs de Ring of Kerry.

De weg leidt via Killorglin, een stadje dat wereldwijd bekend is om de Puck Fair, een eeuwenoud feest dat jaarlijks van 10 tot 12 augustus gehouden wordt. Er is een historische stoet en een twee dagen durende paarden- en schapenmarkt. Het feest gaat terug op een oude vruchtbaarheidsceremonie.

Voorbij Killorglin wordt het landschap imposanter, met bergen die een heel aparte kleur hebben, door de vele varens die erop staan. Het eerstvolgende plaatsje dat je tegenkomt is Glenbeigh dat in een van de mooiste wandelgebieden van County Kerry ligt: Glenbeigh Horseshoe'. Dit zogenaamde hoefijzer wordt gevormd door twee bergen die in een boog rond Glenbeigh liggen: de Seefin en de Drung Hill.

Via Kells, dat net ten zuiden van Dingle Bay ligt, kom je in Cahersiveen. Dit stadje ligt aan de voet van de Bentee Mountain. Als je geluk hebt, zie je vanop de top tot aan de haven van Valentia, het eilandje dat het meest westelijke bewoonde punt van Europa vormt. Wie even afwijkt van de Ring of Kerry en het eiland bezoekt, vindt er subtropische tuinen, 350 miljoen jaar oude tetrapod voetstappen en een kaarsenmakerij. Vanuit Valentia varen er elke dag bootjes naar Great Skellig waar een eeuwenoud klooster ligt dat tot in de 12de eeuw in gebruik was.

Vanaf Cahersiveen leidt de weg zuidelijk in de richting van Waterville. Dit stadje ligt op een lagune tussen het Lough Currane en de zee. De plaats is redelijk toeristisch, met nogal wat hotels. Dit is niet verwonderlijk, omdat het plekje heel wat troeven heeft: een mooi zandstrand, een prima golfcourt, visgelegenheid in het Lough Currane en indrukwekkende klippen bij Bolus Head, die uitnodigen voor een wandeling. Wandelaars die niet zo tuk zijn op hoogte, kunnen terecht in de valleien van de Cummeragh en de Ivy.

Het meest zuidelijke punt van de Ring of Kerry vind je in Caherdaniel. Volgens sommigen heeft dit stadje het mooiste strand van Ierland. De route leidt nu in oostelijke richting naar Sneem, dat ongelofelijk schilderachtig oogt. Twee dorpspleintjes en bontbeschilderde huisjes doen je denken dat je in een sprookje terecht gekomen bent. Ook hier is de natuur overweldigend, met een soms subtropisch landschap en grote loofbossen.

Van Sneem naar Kenmare, leidt de weg door het loofwoud. Af en toe krijg je een glimp te zien van Kenmare River.

Kenmare

Kenmare wordt soms de 'Poort naar de Ring of Kerry' genoemd. Het stadje is gezellig, met veel kleur. Het staat bekend om zijn kant, tweed en borduurwerk.

In de buurt van het stadje liggen enkele stenencirkels. De mooiste vind je in het noordwesten van de stad aan de rivier de Finnihy. Vijftien stenen staan rechtop in een kring van vijftien meter doorsnede. In het midden staat een dolmen met een zware platte afdeksteen. Dit is helemaal Ierland: overal word je teruggeslingerd in de tijd. Nergens is het verleden ver weg. In de buurt liggen verschillende kasteelruïnes.

In het oude gedeelte van Kenmare vind je een heilige bron met geneeskrachtige eigenschappen, St Finan's Holy Well. De ruïne van de kerk vlakbij wordt ook aan St Finan toegeschreven.

Killarney

Het sluitstuk van de Ring of Kerry leidt van Kenmare terug naar Killarney. Het is een adembenemend stukje weg, met als kers op de taart het zogenaamde 'Ladies View'. Volgens de overlevering genoten de hofdames van koninging Victoria hier van het prachtige uitzicht.

Als het weer helder is, zie je hoog in de bergen water glinsteren van drie grote meren: Upper Lake, Muckross Lake en Lough Leane. Wanneer het weer minder mooi is, lijkt het snel alsof de hele omgeving gesluierd is door een waas van mist.

De naam Killarney is afkomstig van het Ierse Cill Airne, wat 'De kerk van de sleedoorn' betekent. Het is één van de grootste toeristencentra van heel Ierland. Er zijn heel wat winkels, hotels en restaurants te vinden. Aan de rand van de stad liggen de Macgillycuddi's Reeks. Wie een wandeltocht maakt naar deze heuvels, zal schitterende panorama's kunnen bewonderen. Wie zich liever niet moe maakt, kan een tochtje maken met de 'jaunting cars'. Dit zijn karren op twee wielen die door een paard getrokken worden en makkelijk vier tot vijf personen meenemen.

Gap of Dunloe

Er zijn enkele bijzondere kastelen in de omgeving van Killarney, zoals Ross Castle en Dunloe Castle. Het laatste is waarschijnlijk een overblijfsel van een bisschoppelijke residentie. Van hieruit kunnen mooie tochten gemaakt worden door de Gap of Dunloe. Het landschap is er ruig, maar indrukwekkend.

Deze kloof is duizenden jaren geleden ontstaan als gevolg van rivier-erosie en glaciale erosie. De laatste ijstijd bedekte de gebergten in zuidwest Ierland met ijskappen. De gletsjers aan de randen van die ijskappen begonnen aan het einde van de ijstijd sneller te bewegen. Ze namen daarbij de weg van de minste weerstand: de V-vormige dalen die eeuwen daarvoor al door kleine rivieren uitgesleten werden. De gletsjers zorgden voor nog meer erosie en maakten de dalen dieper en breder, zodat het U-dalen werden. De Gap op Dunloe is een voorbeeld dat zeker het bezoeken waard is.
© 2007 - 2019 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Killarney - Vakantie in de county Kerry - IerlandKillarney - Vakantie in de county Kerry - IerlandKillarney ligt in het zuidwesten van Ierland in de provincie Kerry. De stad heeft een bruisend centrum en is omgeven doo…
Rondreis IerlandRondreis IerlandIerland is een eiland ten westen van Groot-Brittannië. In Ierland ben je nergens verder dan zon 150 km van de zee verwi…
Geografie van IerlandWie kent het niet? Dit mooie groene eiland gelegen in Europa, geheel in het westen, naast het Verenigde Koninkrijk? Het…
Reistips: Mooie bestemmingen in IerlandBent u ook iemand die tijdens zijn vakantie niet twee weken lang stil kan liggen op het strand? Trekt u er ook liever op…
Ierland: Munster en UlsterMunster en Ulster zijn twee van de vier provincies in Ierland, gelegen in het noorden en het zuiden.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De mooiste plekjes van Ierland - Ring of Kerry"

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 06-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!