InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Palace of Westminster en de Big Ben

Palace of Westminster en de Big Ben

Palace of Westminster en de Big Ben Het Palace of Westminster, ook wel genoemd Houses of Parliament is een markant gebouw aan de oever van de Theems, wat naast de plaats van de big ben ook de plek waar de volksvertegenwoordiging van Groot-Brittannië in gevestigd is. Het Palace of Westminster, wat in de volksmond ook de Houses of Parliament genoemd word, staat in de Londense wijk Westminster. Dit grote paleis is de zetel van de Britse volksvertegenwoordiging, bestaande uit the house of commons (lagerhuis, in Nederland is dit de Tweede Kamer) en the house of lords (is in Nederland de Eerste Kamer)

De geschiedenis

Op het terrein hebben al eeuwenlang gebouwen gezeten die een gemeenschappelijke functie hadden. Koning Edward de Belijder besloot in 1050 om er een paleis aan te leggen. Dit gebouw bleef in gebruik tot 1529. In dat jaar was er een grote brand, waarbij de toen regerende Koning Hendrik de 8e genoodzaakt was te verhuizen naar het Palace of Whitehall. Grote delen van het gebouw werden verwoest, maar een deel bleef staan. Dat deel is gebouwd in 1097 en is het oudste deel van het huidige paleis. Deze zijn nu onderdeel van een gang en achterkamers. Omdat dus niet het hele oorspronkelijke paleis in de as gelegd was is het nu dus nog steeds een paleis.

De functie van parlement kreeg het gebouw in januari 1265. Het sinds kort bestaande parlement kreeg de ruimte van de koning om daar hun vergaderingen te houden. Sinds de eerste bijeenkomst zijn ze op een paar onderbrekingen na, bijvoorbeeld de brand, daar blijven vergaderen. Omdat de koning door de brand verhuisd was konden ze na de brand het gebouw helemaal gebruiken. Helaas ging bij de volgende brand in 1834 erg veel van het gebouw verloren. Na een gedeeltelijke herbouw die voltooid werd in 1870 betrokken de beide Houses hun huidige onderkomen.

Het gebouw

Het gebouw is over het geheel groots, met een aparte klokkentoren. Het is aangelegd in de vroeg gotische stijl, naar smaak van Koning Edward de Belijder. Het gebouw heeft duizend kamers, honderd trappen en veel meer dan drie kilometer aan gangen. Het grootste deel van het gebouw dient van de wederopbouw van 1870, maar er zijn ook nog delen die van voor 1834.

De 96 meter hoge klokkentoren, die officieel Clock Tower heet, die meer bekend is onder de naam Big Ben. Big Ben eigenlijk niet zijn naam, maar de naam van de grootste klok van de toren. Westminster Hall, is de hal die voor een deel uit een van de oudste delen van het complex bestaat. De hal stamt uit de Normandische tijd en bevat een fraai houten plafond. In het midden van het gebouw zitten de house of commons en de house of lords. De andere toren, de Victoria Tower, is de andere toren die aan de zuidwestelijke kant van het gebouw staat. In het gebouw zijn een aantal bijzondere wetten van kracht, die je verbieden om in het gebouw een harnas te dragen of in het gebouw dood te gaan.

Lees verder

© 2007 - 2019 Da-peer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar LondenLonden is de grootste stad van Europa, er is daarom genoeg te beleven en te zien voor een stedentrip.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Palace of Westminster en de Big Ben"

Infoteur: Da-peer
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Londen
Schrijf mee!