Bretagne: Gorges du Korong

Bretagne: Gorges du Korong Mysterieuze stenen, u vindt ze zowat overal. In Duitsland bij de Felsberg, in de Vogezen bij Barbey-Seroux en in Bretagne in de Gorges du Korong. Meestal zijn het enorme rotsblokken die op een nogal chaotische manier bijeengerold zijn in een rivierbedding. Niemand die precies weet hoe ze daar geraakt zijn. Maar u kunt er wel een prachtige wandeling naast en over maken. Ook hier in Bretagne dus.

Ligging

Côtes d'Armor, meer bepaald Argoat

De Gorges du Corong liggen in het Departement Côtes d'Armor. Deze naam kreeg het departement in 1990, want voorheen heette het Côtes du Nord. Bretoenen zijn niet erg opgezet met deze nieuwe naam. Armor betekent in het Bretoens immers "zee". Het departement heet dus eigenlijk "Kust van de zee" en dat is op zijn zachtst gezegd een pleonasme! Bovendien is het niet erg juist, want de Côtes d'Armor bestaan niet enkel uit kusten. Het binnenland van Bretagne, de Argoat, wat zoveel betekent als "land van de bossen", is minstens even mooi en interessant. En inderdaad, het Bretoense binnenland is erg bosrijk. Het Massif Armoricain is even oud als de Ardennen en deVogezen. Op twee derde van zijn oppervlakte vindt u leisteen. Het is er erg heuvelachtig. De wegen zijn er kronkelig en banen zich een weg door het gebergte. In de rivieren liggen vaak enorme rotsblokken, die hier al eeuwen rusten. En dat zorgt voor heel wat mysterie en legendes. Zo ook in de Gorges du Corong.

Ligging van de Gorges du Corong

Bij het dorpje Guellec, links op de D 20. Tussen Callac en Maël-Carhaix. 8 kilometer ten westen van Rostrenen.

De wandeling

Een mooie wandeling van 5 kilometer doorheen de Landes de Locarn en de Gorges du Corong of Korong (je vindt beide schrijfwijzen).

Gorges du Corong

Van op de parking neemt u het weggetje dat er mee gelijk loopt en volgt u de blauwe pijlen. Zo komt u terecht in de Gorges du Corong. U loopt nu naast de bedding waarin enorme rotsblokken liggen. De durvers kunnen er zelfs over klauteren. Toch best oppassen, want bij vochtig weer kunnen de rotsen erg glad zijn! De rotsen liggen in het bos van Duault, een beukenbos met hulst en taxus. Het is er dus lekker fris op een warme zomerdag en erg vochtig wanneer het geregend heeft. Daardoor zijn veel rotsen ook begroeid met mos in alle tinten groen. In het bos vindt u blauwe bosbessen, heerlijk snoepgoed voor tijdens de wandeling. Let op dat u ze niet te dicht bij de grond plukt, in verband met de vossenlintworm! Verder ook heel veel varens en mossen in het bos. Na verloop van tijd verdwijnt de rivier Follezou tussen de rotsen en komt ze in de vorm van watervalletjes weer tevoorschijn. U komt even verderop langs een stenen muurtje dat in de 13de eeuw werd gebouwd door fokkers van hengsten en everzwijnen en dat vroeger het bos van Duault begrensde.

In de rivier: otters!

In de rivier wonen otters. De kans dat u er eentje te zien krijgt, is erg klein, want het diertje is erg schuw. Maar wie weet, met een beetje geluk... De otter behoort hier tot de beschermde diersoorten, omdat hij met uitsterven bedreigd was. Zijn grote appetijt voor vis maakte hem niet erg geliefd en dus werd er vroeger duchtig op het diertje gejaagd. Met als gevolg dat er nu niet zo heel veel meer overblijven. Tussen de rotsen kan de otter zich gemakkelijk verbergen tijdens de dag en 's nachts op zoek gaan naar lekkere vis. Een otter kan tot 80 cm groot worden, staart niet meegerekend.

De legende van de stenen van de Gorges du Corong

Hier vertelt de legende dat de stenen afkomstig zijn van de reus Boudédé, de eerste man die in Bretagne leefde. De stenen zouden steentjes zijn geweest die de brave reus in zijn schoenen had zitten. Toen hij het beu werd dat ze hem hinderden, gooide hij de steentjes uit zijn schoenen en zo belandden ze in de rivier Follezou.

De wetenschappelijke uitleg

In het Mesozoïcum is het regenwater binnengesijpeld in de openingen tussen de rotsen. Dit veroorzaakte een chemische reactie. De blokken graniet rolden samen in de kloof en bedolven gedeeltelijk de rivier. Soortgelijk fenomeen is er ook te zien bij de Felsberg in Duitsland en in de Vogezen bij Barbey-Seroux.

Landes de Locarn

Na ongeveer één kilometer komt u bij een andere parking. Van daaruit volgt u de baan over enkele meters alvorens rechts een weggetje in te slaan dat uitkomt op de Landes de Locarn. De Landes de Locarn worden in het zuiden begrensd door de rivier Kersault en in het Noorden door de Follezou. Het gebied is 350 hectaren groot. Hier overheersen steekbrem en heide. Ook veen treft men hier aan. Met wat geluk ziet u hier een Provençaalse grasmus, die hier heel graag vertoeft. De blauwe kiekendief zweeft boven de heide, op zoek naar knaagdieren. Het getjirp dat u op een zonnige dag hoort, is dat van het knopsprietje, een soort sprinkhaan. U komt ook voorbij een zandgroeve. Dit zand ligt hier door de erosie op het granietplateau van Quintin-Duault en is een ideale ondergrond voor heide. Vanop de top van het massief kijkt u uit over het Bassin de Châteaulin. Bij helder weer hebt u zicht tot aan de Monts d'Arrée in het westen en tot aan de Montagnes Noires in het zuidwesten.

Menhir de Paotr-Saout

Wanneer u dit pad volgt komt u uit op de menhir van Paotr-Saout, één van de grootste van Bretagne. Dit steentje is enkele meters hoog en lijkt zo weggelopen uit een Asterix en Obelixstrip. Hierna volgt u de D20 over 500 meter in de richting van Locarn. Rechts slaat u een weggetje in dat na ongeveer 1 kilometer uitkomt op de parking waar u vertrokken bent. Deze wandeling is best te doen met kinderen, want er zijn geen moeilijke stukken in.

In de buurt van de Gorges du Corong

Het meer van Corong

Werd uitgegraven onder Napoleon I, om het kanaal Nantes - Brest te voorzien van water. U kan er zwemmen, maar er is geen toezicht. Mogelijkheid tot huren van bootjes en kajaks.

Maison du patrimoine in Locarn

Place du Centre in het kleine dorpje Locarn, 15 kilometer ten noorden van Glomel. Interessante tentoonstelling over het patrimonium van de leisteen. U kan er door een reconstructie van een mijn waar leisteen werd ontgonnen. Verder ook een schat aan informatie over de fauna en de flora van de streek en over archeologische vondsten. In de laatste zaal van het museumpje bevindt zich de schat van Locarn: kerkelijke voorwerpen in edelsmeedwerk.

Veel plezier in dit mysterieuze stukje natuur!
Gerelateerde artikelen
Baskenland: Gorges de Kakuetta en ander natuurschoonBaskenland: Gorges de Kakuetta en ander natuurschoonFrans Baskenland is een mooie, minder bekende streek. Er zijn wel toeristen, maar het is er niet overbevolkt als op somm…
Bretagne: Gorges de Toul-GoulicBretagne: Gorges de Toul-GoulicNabij Trémargat liggen de Gorges de Toul-Gouric. Niet erg groot, maar wel spectaculair. De rivier Blavet verdwijnt over…
Gorges du Verdon & Lac de Sainte-CroixDe Gorges du Verdon en Le Lac de Sainte-Croix is een combinatie van prachtige stranden met helderblauwwater en steile af…
Wateren Zuid-FrankrijkWateren Zuid-FrankrijkBen je in Zuid- Frankrijk en heb je zin om even lekker af te koelen aan het water. Hierbij drie prachtige plekken aan he…

Vliegen naar Sharm-el-Sheikh vanuit Nederland en BelgiëVliegen naar Sharm-el-Sheikh vanuit Nederland en BelgiëSharm-el-Sheikh is een van de mooiste en meest luxueuze badplaatsen aan de Rode Zee. De president van Egypte heeft er ni…
Let op bij het kopen van een boerenwoning in ToscaneToscane is er vol van: de fascinerende boerenwoningen die ooit deel uitmaakten van een boerderij. Nu worden ze volop geb…
Bronnen en referenties
  • Guide du Routard Bretagne Nord - 2010
  • Balades et circuits Côtes d'Armor, 50 sites incontournables
  • Natuurreisgids Bretagne, Kosmos reisgidsen

Reageer op het artikel "Bretagne: Gorges du Korong"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 22-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bretagne
Schrijf mee!