InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Baskenland: Gorges de Kakuetta en ander natuurschoon

Baskenland: Gorges de Kakuetta en ander natuurschoon

Baskenland: Gorges de Kakuetta en ander natuurschoon Frans Baskenland is een mooie, minder bekende streek. Er zijn wel toeristen, maar het is er niet overbevolkt als op sommige andere plaatsen in Frankrijk. In het Baskenland heb je overal pittoreske dorpjes, forten en kastelen. Maar ben je dit alles even beu en wil je genieten van de bergen en van de natuur, dan zijn er een aantal niet te missen plekjes. Wat dacht je van de Gorges de Kakuetta? Goed voor een hele middag avontuurlijk (wandel)plezier met als eindpunt een schitterende waterval en een grot!

Ligging van de Gorges de Kakuetta

Je vindt de kloof in hetFranse Baskenland, op de weg tussen Mauléon en Iraty, in het dorpje Sainte Engrâce, gelegen op zo'n 630 meter hoogte. Voor inlichtingen over de kloof kan je terecht bij het Gemeentehuis van Sainte Engrâce of in Bar "La Cascade". De wagen kan je parkeren op de parking naast de baan. Daarna begeef je je naar de Bar "La Cascade" waar je je ticket koopt.

Prijzen en voorwaarden

Niet gratis

De wandeling door de kloof is niet gratis. Voor zo'n 6 euro per volwassene en 5 euro per kind mag je de tocht aanvatten. De kloof is te bezichtigen elke dag van 8 uur tot zonsondergang van 15 maart tot 15 november.

Niet voor iedereen toegankelijk

Aangezien de weg bezaait is met stenen en je soms langs smalle padjes moet wandelen, is de kloof niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers en voor kinderwagens. Kleine kinderen meenemen is geen probleem, zolang ze maar goed in het oog gehouden worden. Honden moeten ten allen tijden aan de leiband blijven. Trekt je hond hard, dan kan je hem beter thuislaten, want een val tussen de stenen kan zware gevolgen hebben! Vergeet vooral je wandelschoenen niet, want de tocht is een beetje avontuurlijk! Reken op zo'n dikke twee uur heen en terug.

De kloof van Kakuetta

Beginpunt: le lac bleu

Na tickets te hebben gekocht bij de bar begeef je je naar de "Lac bleu" een schitterend meertje even verderop. De weg is bewegwijzerd, je kan dus niet verloren lopen. Bij de Lac bleu begint de wandeling naar de kloof.

De kloof zelf

De gorges van Kakuetta is een kloof van 2 kilometer lang, heen en terug dus 4 kilometer. De rotswanden aan beide kanten zijn tussen 30 en 350 meter hoog. Op sommige plaatsen wordt de kloof erg smal, met maar een paar meter tussen linker-en rechteroever. Dit noemt men "Le Grand Etroit", wat zoveel betekent als "het grote smalle stuk". Tussen de kloof loopt een riviertje. Na zo'n kleine kilometer moet je door een tunnel.

Waterval en Grotte du Lac

Op het einde van deze wandeling, die zo'n 1 à 2 uur duurt, kom je bij een schitterende waterval van zo'n twintigtal meter hoog (na ongeveer 1800 meter). Nog een beetje verder, op 2 kilometer van het vertrekpunt, is de Grotte du Lac, met reuze stalagmieten en stalagtieten. Groot is de grot niet, maar wel mooi. Daarna moet je terug langs dezelfde weg, een andere uitweg is er niet. Onderweg is er een hoogteverschil van zo'n 250 meter.

gentiaangentiaan

De wandeling

Oppassen geblazen!

De wandeling is superleuk, een beetje avontuurlijk en heel tof om met kinderen te doen. Soms loop je naast het riviertje, soms moet je over bruggetjes, soms loop je op een verhoog enkele meters boven de rivier, soms naast of onder de rotswanden. Op "gevaarlijke" plaatsen zijn touwen gespannen om je aan vast te houden of zijn er relingen gebouwd. Goede schoenen is echt een must, want soms zijn de stenen erg glad en zou je kunnen uitschuiven. De lucht in de kloof is fris en vochtig, een truitje is dus ook geen overbodige luxe. Neem in een rugzak ook een paar koeken en een fles water mee, want er is niets te eten of te drinken in de kloof.

Fauna en flora

Onderweg zie je ook mooie planten en bloemen. Hoog in de lucht vliegen er soms grote roofvogels voorbij. Vergeet vooral het fototoestel niet! Op sommige plaatsen is het vaak adembenemend mooi! Na de wandeling kan je je dorst lessen bij Bar "La Cascade".

Geschiedenis van de kloof

De kloof werd voor de eerste keer onderzocht door Edouard-Alfred Martel, een wetenschapper. Hoe de kloof is ontstaan, is nog niet bekend. Wel weet men dat vroeger zakken graan langs de rotswanden naar beneden werden gelaten, naar de molens die bij de rivier stonden. Daarna gingen de zakken gemalen graan langs dezelfde weg terug naar boven. Vandaag de dag is de kloof beschermd natuurgebied.
Gerelateerde artikelen
Gorges du Verdon & Lac de Sainte-CroixDe Gorges du Verdon en Le Lac de Sainte-Croix is een combinatie van prachtige stranden met helderblauwwater en steile af…
Bretagne: Gorges de Toul-GoulicBretagne: Gorges de Toul-GoulicNabij Trémargat liggen de Gorges de Toul-Gouric. Niet erg groot, maar wel spectaculair. De rivier Blavet verdwijnt over…
Bretagne: Gorges du KorongBretagne: Gorges du KorongMysterieuze stenen, u vindt ze zowat overal. In Duitsland bij de Felsberg, in de Vogezen bij Barbey-Seroux en in Bretagn…
Les Gorges de l'ArdècheTussen Vallon Pont d'Arc en Saint Martin d'Ardèche loopt een indrukwekkende kloof langs de rivier de Ardèche. Deze kloof…
Bretagne: les landes du Liscuis, avontuur en geschiedenisBretagne: les landes du Liscuis, avontuur en geschiedenisZin in een avontuurlijke wandeling met een vleugje geschiedenis? U bent in Bretagne, in de Côtes d'Armor? Begeef u dan n…
Bronnen en referenties
  • Foldertje Gorges de Kakuetta
  • Pyrandonées
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Baskenland: Gorges de Kakuetta en ander natuurschoon"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 25-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Frans Baskenland
Schrijf mee!