InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Gorges du Verdon & Lac de Sainte-Croix

Gorges du Verdon & Lac de Sainte-Croix

De Gorges du Verdon en Le Lac de Sainte-Croix is een combinatie van prachtige stranden met helderblauwwater en steile afronden. Wanneer u de Provence in Frankrijk bezoekt, is het de moeite waard om deze prachtige omgeving te bezoeken. Naast zeilen, surfen, waterfietsen, wandelen en bergbeklimmen zijn er ook prachtige routes langs de afgronden van de canyon.

Lac de Sainte-Croix

Het meer 'Lac de Sainte-Croix' is een prachtig meer, gelegen in Var, Zuid-Oost Frankrijk. Elk jaar weer trekken vele toeristen naar het meer, met haar helderblauwe water en zonovergoten stranden. Het meer is door mensen gevormd. In 1975 plaatste men een dam in de rivier ‘Verdon’, waardoor het meer ontstond. Toen de dam gebouwd werd, kwam een deel van de dorpjes in het dal onder water te staan. 40 meter onder het wateroppervlak is het oude dorpje ‘Les Salles-sur-Verdon’ te vinden. Toen de dam gebouwd werd, is het dorp naar hoger gelegen gebied verplaatst. Oude gebouwen zijn echter nog steeds onder water te bewonderen. Het meer is zo’n 10 kilometer lang en op het breedste punt 3 kilometer breed.

Gorges du Verdon

Aan de andere kant van het meer, stroomopwaarts, zijn de Gorges du Verdon te vinden. Een schouwspel van steile rotsen, kronkelende paadjes en helderblauwwater trekt vele belangstellende. Het mag dan kleiner zijn dan de Grand Canyon, de Gorges du Verdon zijn minstens zo mooi! Het is mogelijk om te wandelen, klimmen, waterfietsen of kanoën in de Gorges. Laat u zich plaatselijk wel goed voorlichten! Sommige routes kunnen gevaarlijk zijn. Wanneer de dammen open worden gezet kunnen paden onder water lopen en is het niet mogelijk terug de Gorges uit te komen.

Activiteiten

Er zijn tal van activiteiten, zowel op het meer als in de canyon. Zo is het mogelijk om met een waterfiets of kano het water op te gaan. Varen op het meer is mooi, maar het varen door de canyon is een belevenis. Dit is zeker de moeite waard! Verder is het mogelijk om verder in de canyon te ‘canyonningen’ door de smalle passages en over de grote rotsen. Abseilen van de steile rotswanden is ook mogelijk.

Auto routes

Er zijn prachtige routes rondom de Gorges, die u met de auto kunt maken. Zo kunt u verschillende delen van de prachtige Gorges bewonderen.

Langs de afgronden:

U kunt een prachtige route maken langs de afgronden van de Gorges. Wanneer u bij Moustiers-Ste-Marie de Gorges benaderd, kunt u langs de Noordelijke of Zuidelijke rand rijden. Wanneer u langs de Noordelijke rand wilt rijden, volgt u de D952. U kunt ook de Zuidelijke rand bezichtigen over de D71.

Rondom de canyon:

Het is mogelijk om helemaal rondom de canyon te rijden. Dit is echter een route van meer dan 100km en duurt een volle dag.

Omliggende dorpen

Het is ook de moeite waard om de omliggende dorpen van het meer eens te bezoeken. Kleine, middeleeuwse dorpjes met een karakteristieke Provence uitstraling. De bekendste dorpen zijn Aiguines, Moustiers-Sainte-Marie en Castellane. Het dorpje Aups ligt zo’n 15 kilometer van het meer. Het is zeker aan te raden om de markt in Aups op woensdag- of zaterdagmorgen te bezoeken. Op woensdag vindt u veelal locale lekkernijen zoals wijn en olijven. De markt op zaterdag is wat groter. Hier zijn ook kleding en souveniers te koop.
© 2011 - 2017 Timkraai, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.boyond.fr

Reageer op het artikel "Gorges du Verdon & Lac de Sainte-Croix"

Infoteur: Timkraai
Gepubliceerd: 11-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!