InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Wateren Zuid-Frankrijk

Wateren Zuid-Frankrijk

Wateren Zuid-Frankrijk Ben je in Zuid- Frankrijk en heb je zin om even lekker af te koelen aan het water. Hierbij drie prachtige plekken aan het water in Zuid-Frankrijk.

Gorges du Verdon

Gorges du Verdon is een kloof in het Zuiden van Frankrijk. Gorges du Verdon is de op een na grootste kloof in Europa. Het trekt jaarlijks honderdduizenden mensen, maar het gebied is zo uitgestrekt dat je daar nauwelijks iets van merkt. Tussen de kloof in loopt een riviertje de 'Verdon'. Het riviertje mondt uit in het Lac de Sainte-Croix (het op een na grootste stuwmeer van Frankrijk). Een zekere aanrader is het huren van een waterfiets in de kloof. Het kost maar een paar euro en je hebt er dan ook zeker één tot twee uur plezier van. Gorges du Verdon is dus niet alleen maar plezierig het is ook nog eens prachtig om te zien. Als je van plan bent er langer dan een dag te blijven is dat ook zeker geen probleem. Het stikt er namelijk van campings rond het meer.

Een andere foto van het riviertje de 'Verdon' / Bron: Miguel Virkkunen Carvalho, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Een andere foto van het riviertje de 'Verdon' / Bron: Miguel Virkkunen Carvalho, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Lac de Serre Ponçon

Dit is het grootste stuwmeer van Frankrijk. Het ligt vlak bij het bovenstaande meer (Lac de Sainte-Croix). In één à twee uur rijden met de auto ben je al van het ene naar het andere meer. Toen dit meer aangelegd werd, moesten 1500 mensen verhuizen. Doordat het meer zo groot is zijn er een aantal kanten van waar je het meer kan bezichtigen en waar je lekker aan het water kan liggen. Als je rond het meer gaat, springen er toch wel echt twee plekken uit als favoriet, t.w.: Baie Saint Michel & de kant van de barrage.

Baie Saint Michel
Dit is de kant waar het het drukste is. Het is wel een groot gebied dus veel merk je niet echt van de drukte. Een aanrader hier is ook het huren van een waterfiets. Het is namelijk erg leuk en het is er erg mooi om dat op deze plek te doen. Baie Saint Michel is ook de kant van het kerkje. Dit kerkje is het enige overblijfsel van het dorp dat hier eerst stond maar dus nu onder het water is verpulverd.

De kant van de Barrage
Dit is de andere kant, en de leukste kant. Het is niet zo druk hier en er zijn ook hele leuke activiteiten te doen. Je kunt er namelijk een waterfiets of bootje huren, naar de overkant zwemmen, lekker picknicken en het allerleukste met een band achter de speedboot hangen! Het laatste is een echte aanrader en je moet het eens meemaken! Het kost misschien best wel wat (ongeveer 20 euro p.p per 20 minuten) maar is een leuke ervaring! Je hangt met een band achter een speedboot aan en dat gaat echt super hard. Helaas is het een afrader als je klachten van je rug of ergens anders aan je lijft pijn hebt. Daarnaast heb je nog de barrage, je hebt er een uitkijkpunt en een leuk winkeltje met edelstenen en andere snuisterijen. En voor degene die nog van een ijsje houden, die zijn hier ook te koop!

Cassis

Het laatste plaatsje dat aangeraden wordt is geen meer, maar een dorpje aan zee. Het is het vissersdorpje Cassis. Het is er erg mooi en bijna altijd mooi weer. Je kunt er prachtig rondlopen, aan het parelwitte strand liggen en ook een waterfiets etc. huren. Dat laatste is geen aanrader op deze plek want op zee is dat toch wat minder leuk dan op een prachtig meer. Het is wel een aan te raden om vroeg te vertrekken. Het is hier snel erg druk waardoor je dan bijna geen parkeerplaats of goede ligplaats meer kan vinden.

© 2014 - 2019 Bartweetraad, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WK voetbal 1998In 1998 was het de beurt aan Frankrijk om het 16e Wereld Kampioenschap voetbal te organiseren. Om meer landen meet te ku…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wateren Zuid-Frankrijk"

Infoteur: Bartweetraad
Gepubliceerd: 10-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!