InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Fietsroutenetwerk in Noord-Brabant

Fietsroutenetwerk in Noord-Brabant

Een fietsroutenetwerk is een netwerk van fietsroutes die aan elkaar gekoppeld zijn door knooppunten. Elk knooppunt heeft een nummer waardoor het eenvoudig mogelijk is zelf een fietsroute uit te zetten door thuis op een speciale kaart de nummers van een te kiezen route op te zoeken en te noteren. Een provincie waar reeds een uitgebreid fietsroutenetwerk bestaat is Noord Brabant waar zich een aantal natuurgebieden bevinden die zeer geliefd zijn bij actievelingen op de tweewieler. Die gebieden kenmerken zich door een verscheidenheid aan natuur.

Bijna 5000 kilometer fietsroutenetwerk

Zoals in meer provincies is het zeker ook in de provincie Noord-Brabant mogelijk om via honderden fietsroutes minstens evenzoveel mooie plekjes te verkennen. Aanvankelijk kende de provincie Noord-Brabant slechts een fietsroutenetwerk in De Baronie, De Kempen en De Peel. Inmiddels is het fietsroutenetwerk uitgebreid over de hele provincie met routes in: De Baronie, Brabantse Delta, De Kempen, De Meierij, Midden-Brabant, Noordoost-Brabant, De Peel en Wijde Biesbosch. Het totale fietsnetwerk in Noord-Brabant is daardoor gekomen op meer dan 4.900 km.

De Baronie

Een baronie is oorspronkelijk een regeringsvorm waarbij alle macht berust bij de baron en kwam voor in de vijftiende en zestiende eeuw. De bezittingen van de baron waren landgoederen rond een kasteel waar hij woonde. De Baronie van Breda vormde de belangrijkste en meest bekende baronie van Nederland. De Baronie van Breda werd weliswaar in 1795 opgeheven en werd een onderdeel van de Bataafse Republiek maar de naam wordt nog steeds gebruikt om de streek rondom Breda aan te geven.

Brabantse Delta

Brabantse Delta is een waterschap in 2004 ontstaan door fusie van de voormalige waterschappen de Dongestroom, Hoogheemraadschap van West-Brabant, Land van Nassau, Mark en Weerijs, en het Scheldekwartier. Het waterschap zorgt voor schoon water, droge voeten en veilige dijken. Brabantse Delta is een gebied met een oppervlakte van ongeveer 171.000 hectare en een inwoneraantal van ongeveer 750.000 mensen.

De Kempen

De streek De Kempen ligt ten zuidwesten van Eindhoven en heeft uitgestrekte bossen en heidevelden met uitstekende fietspaden om heerlijke tochten te maken. Een prachtig heideveld is de Cartierheide waar een mooi maar smal fietspad door is aangelegd. Ook zijn er in De Kempen naast verharde fietspaden typische bospaden te vinden die het fietsen tot een avontuur maken. Naast de Cartierheide zijn er nog diverse andere natuurgebieden te vinden zoals Landgoed De Utrecht, Landschotse Heide, Leenderbos, Oirschotse Heide, en De Mortelen. Vroeger was De Kempen een arme streek vanwege de woeste zandgronden waar hard gewerkt moest worden tegen karige lonen. Beter af echter waren destijds de teuten. Een teut was een rondreizende handelaar die met zijn koopwaar op de rug het land door trok of zelfs in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Denemarken zijn koopwaar trachtte te verkopen. Zij brachten enige rijkdom naar de Kempen.

De Meierij

Een meierij was het gebied dat door een meier werd beheerd. De functie van een meier was het innen van de belastingen die door de bewoners van de meierij verschuldigd waren voor het gebruik van de grond. Tevens had de meier de rechtspraak in zijn gebied in handen. Een belangrijk kenmerk van De Meierij is het populierenlandschap. Langs vele wegen, paden en lanen staan lange rijen populieren welke ooit een economische functie hadden als houtteelt voor de klompenmakerijen die er in 1890 alleen al in Liempde 39 bestonden.

Midden Brabant

Ook deze streek telt vele kilometers fietspaden met fietsverhuur in de volgende steden: Biezenmortel, Dongen, Hilvarenbeek, Kaatsheuvel, Oisterwijk, Rijen, Tilburg, Udenhout en Waalwijk. Enkele topattracties uit deze streek zijn uiteraard het zeer bekende attractiepark De Efteling in Kaatsheuvel. De streek bij Oisterwijk telt een aantal prachtige natuurvennen. Hilvarenbeek is bekend door het nabijgelegen safaripark Beekse Bergen.

Noordoost Brabant

Dit gebied telt maar liefst een fietsroutenetwerk van 900 kilometer met routes door gebieden met polders, bossen en heiden. In het gebied zijn veel cultuurhistorische en indrukwekkende plekjes te vinden bijvoorbeeld in de vestingstadjes Grave, Megen en Ravenstein. Statige huizen, kleine pleintjes en resten van verdedigingswerken wijzen naar het verleden.

De Peel

De Peel is een geweldig mooi natuurgebied om doorheen te fietsen. Van oudsher is het een hoogveengebied dat zich ook voor een deel over Limburgs grondgebied uitstrekt. Het gebied is uit vroeger jaren vooral bekend door de turfwinning maar er zijn ook veel bossen, heidevelden en veenplassen te vinden. Een sterk aan te bevelen fietstocht is langs het kanaal van Helenaveen naar Griendtsveen. Bij het kerkdorp Ospel van de gemeente Nederweert is het Nationaal Park De Groote Peel te vinden en in het bezoekerscentrum Mijl op Zeven aan de rand van dat park is de turfwinning en ontwikkeling van het hoogveengebied te zien. Een ander natuurgebied in deze streek is De Strabrechtse Heide met een oppervlakte van totaal ongeveer 1500 ha. Dat gebied bevindt zich in de gemeenten Heeze-Leende, Someren en Geldrop-Mierlo. In de Peel is ook een aantal kastelen te vinden zoals in Croy, Geldrop, Gemert en Helmond.

Wijde Biesbosch

Een van de recreatieplaatsen in de Wijde Biesbosch is Drimmelen dat aan het fietsroutenetwerk ligt en veel mogelijkheden voor ontspanning kent. De Wijde Biesbosch is sowieso een prachtig gebied met veel afwisseling waarbij water voor een groot gedeelte het karakter bepaalt. Het gebied kent boeiende landschappen, belangrijke natuurgebieden en een rijke cultuurhistorie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Happen en Trappen, culinaire fietsroutes door heel NederlandHappen en Trappen, culinaire fietsroutes door heel NederlandEr is in Nederland een culinaire organisatie die u op de fiets naar de prachtigste plekjes in Nederland brengt. Happen e…
De mooiste fietsroutes plannen met de FietsrouteplannerNederland is voorzien van een prachtig netwerk van uitgezette fietsroutes, ook wel "knooppuntenroutes" genaamd. Overal i…
Plaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZPlaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZMet carnaval krijgt een groot aantal steden in Nederland een andere plaatsnaam: Den Bosch wordt Oeteldonk, Breda heet Ki…
Goedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachterGoedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachter. Het kan Lekker wandelen, kanoen, fietsen of in de natuur zijn en da…
Tip voor de herfstvakantie: Belgische KempenTip voor de herfstvakantie: Belgische KempenWat is er leuker dan om er in de herfstvakantie samen op uit te gaan. Ik hoor je al klagen: maar wat moet dat wel niet k…
Bronnen en referenties
  • Fietsroutenetwerk.net

Reageer op het artikel "Fietsroutenetwerk in Noord-Brabant"

Reactie

Vandeven, 21-05-2013 21:38 #1
Hoe moet ik de genummerde fietsroutes in onze buurt te voorschijn toveren?
ik wil zelf een route plannen n.l.
met vr. groeten th.v.d.ven Reactie infoteur, 22-05-2013
Ga naar

http://fietsen.123.nl/page/falkplanrouteplanner

Groet van André Dierick

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 09-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Fietsroutes
Reacties: 1
Schrijf mee!