InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Let op bij het kopen van een boerenwoning in Toscane

Let op bij het kopen van een boerenwoning in Toscane

Toscane is er vol van: de fascinerende boerenwoningen die ooit deel uitmaakten van een boerderij. Nu worden ze volop gebruikt als vakantieverblijf, luxe woning, ... Ze zijn dan ook fel gegeerd door buitenlanders. Vooraleer over te gaan tot aankoop zijn er echter een aantal zaken die U moet weten om niet voor verrassingen te komen staan. Wie vallen de talrijke fascinerende boerenwoningen (case rurale) niet op tijdens een reis in het prachtige Toscane. U vindt ze nog overal in Toscane, op het platteland, op een heuvel gelegen vanwaaruit u een prachtig zicht hebt op de omgeving. Soms beperken ze zich tot 1 enkel gebouw maar meestal staan er in de nabijheid enkele bijgebouwen (fienili) die vroeger dienst deden om het hooi in op te stapelen of materiaal in op te bergen en die nu veelal worden verbouwd tot woning. Voor wie geld wil beleggen in vastgoed of voor wie het zich kan permiteren als tweede woning zijn ze een ideale gelegenheid, door hun omvang zijn ze ook uitermate geschikt om omgebouwd te worden tot B&B, hotel of hoevetoerisme (agriturismo).

Boerenwoningen te koop voor een appel en een ei

Wie van plan is om een boerenwoning te kopen moet echter op de hoogte zijn van de volgende informatie:
Het is zo in Toscane dat een boerenwoning in het verleden toebehoorde aan een boerderij of beter landbouwbedrijf, dus een kleine onderneming (azienda agricola). Doordat het werken als boer steeds meer in onbruik is geraakt staan tal van prachtige boerderijen leeg en te vervallen.

In de jaren 70 toen de stad veel werkgelegenheid bood, vluchtte men werkelijk het platteland uit om in de stad zijn kost te verdienen met als gevolg dat de boerderijen leeg kwamen te staan.

De eersten die de waarde en de mogelijkheden van die omvangrijke boerderijen inzagen waren de buitenlanders met name de Duitsers en de Engelsen die in de jaren 70 werkelijk voor een appel en een ei deze gebouwen opkochten als tweede woning of als toeristische activiteit.

Taks door de gemeente ingevoerd

Lang was het mogelijk om een optimale investering te doen tot een 10tal jaar geleden de regio Toscane de mogelijkheid inzag om met de aankoop van deze casa rurale door privè personen hun schatkist te verrijken. Daarom werden de “oneri per deruralizzazione” ingevoerd. Letterlijk een taks om de gebouwen te veranderen van boerenwoning tot algemene woning.
Wil men als privè persoon dus een casa rurale aankopen om te gebruiken als woning zonder het beroep van landbouwer uit te oefenen dan moet men hiervoor een taks betalen.

Laat U niet vangen

U zou niet de eerste zijn die een boerenwoning aankoopt zonder dit te weten. Agentschappen vergeten dit nogal graag te vermelden met disastreuze gevolgen voor Uw budget. Misschien heeft U al het maximum van Uw duurverdiende spaarcenten aan de aankoop besteed dan moet U, vooraleer de renovatiewerken te starten, nog eens enkele tienduizenden euro's betalen.

Er bestaat echter één mogelijkheid om deze taks niet te betalen en dat is door het opzetten van een agriturismo of hoevetoerisme. Men vertrekt hier immers van een azienda agricola of landbouwbedrijf. Vergeet echter niet dat het uitbaten van een agriturismo redelijk intensief is.
© 2010 - 2019 Guntherd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een hoevetoerisme uitbaten in ToscaneVele buitenlanders dromen ervan om hun leven een andere wending te geven ver weg van alle stress en het barre klimaat. E…
Toeristische Informatie over ToscaneToeristische Informatie over ToscaneToscane is een regio in Italië. Het gebied heeft een grootte van 23.000 vierkante kilometer en er wonen ongeveer 3.7 mil…
Wijn uit ToscaneWijn uit ToscaneToscane is een zeer bekende wijnregio in Italië. Sinds de 13e eeuw wordt daar wijn verbouwd. De regio heeft een zeer gun…
Een inleiding tot de Chianti wijnenEen inleiding tot de Chianti wijnenDe Chianti streek in Toscane strekt zich uit tussen Firenze en Siena en is verdeeld over 8 gemeenten. De wereldberoemde…
Winkelen in Toscane: winkels, outlets en marktenWinkelen in Toscane: winkels, outlets en marktenDe prachtige Italiaanse regio Toscane is een paradijs voor shoppers. Grote steden zoals Pisa en Florence hebben talrijke…

Reageer op het artikel "Let op bij het kopen van een boerenwoning in Toscane"

Infoteur: Guntherd
Gepubliceerd: 22-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!