InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Het Utrechtpad etappe 6: Scherpenzeel – Amersfoort

Het Utrechtpad etappe 6: Scherpenzeel – Amersfoort

Het Utrechtpad etappe 6: Scherpenzeel – Amersfoort Rondom de gehele provincie Utrecht loop het 162 kilometer lange Utrechtpad. In totaal bestaat dit lange-afstandswandelpad uit 9 etappes, die ieder afzonderlijk van elkaar gelopen kunnen worden. Over het algemeen beginnen en eindigen de etappes bij een bushalte of station, waardoor deze goed te bereiken zijn met het openbaar vervoer. De etappe van Scherpenzeel naar Amersfoort is de zesde etappe en is 19 kilometer lang. Een deel van de route voert, net als in de vorige etappe, over de Grebbelinie. De afwisselende route loopt daarna over Landgoed Den Treek, door bossen en over stukken heide.

Scherpenzeel uit

Begin van de wandeling

De route begint aan het randje van Scherpenzeel, net buiten het centrum. De dichtstbijzijnde bushalte bij de start is bushalte Doornboomspark. Na het uitlopen van de straat, gaat de wandeling door het park waarin Huis Scherpenzeel ligt. Vanaf de overkant van de vijver biedt het pad een mooi uitzicht op dit landhuis. De wandeling slingert verder tussen weilanden en langs de bosrand. Na zo’n anderhalve kilometer komt het pad uit op een weg, die leidt naar de Grebbelinie.

De Grebbelinie

De oude Grebbelinie volgt de grens tussen Utrecht en Gelderland. De vijfde etappe van het Utrechtpad voerde al voor een groot deel langs deze voormalige linie, en deze weg wordt hier vervolgd. Het pad voert over een dijk en volgt de Lunterse Beek tot voorbij Woudenberg.

Langs Woudenberg

Lunch en koffie

Vlak voor en in Woudenberg bevinden zich de weinige café-restaurants op of vlakbij deze route. Kijk wel van tevoren of deze open zijn, anders is het verstandig om zelf eten en drinken mee te nemen. De eetgelegenheden liggen wel iets van het pad af, dus een kleine omweg is noodzakelijk. De route loopt over een dijk langs Woudenberg, met prachtige weidse uitzichten over de omliggende weilanden.

Valleikanaal

Voorbij Woudenberg loopt de route langs het Valleikanaal. De Gelderse Vallei vormde vroeger een grote kom waarin het water van de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug zich verzamelde. Daardoor had het gebied vaak problemen met wateroverlast. Omdat alleen kleine beekjes, zoals de Lunterse Beek, het water konden afvoeren en er daarnaast sprake was van turfwinning, bleef het probleem bestaan. Het graven van het Valleikanaal tussen 1937 en 1948 zorgde voor een einde aan deze wateroverlast.

Voormalige spoorlijn

Na het eerste deel van het Valleikanaal, buigt de route af naar links en komt uit op de voormalige spoorlijn. Dit is een rechte laan, waar vanaf 1886 de spoorverbinding van Amersfoort naar Kesteren heeft gelegen. Deze lijn werd later doorgetrokken naar Keulen. Helaas werd de spoorbrug bij Rhenen in de oorlog verwoest door de Duitsers, waardoor er daarna enkel nog lokale goederentreinen reden. Langs de route staat een monument voor een vliegtuigcrash die in de oorlog plaatsvond, waarbij meerdere geallieerde militairen zijn omgekomen.

Naar Den Treek

Heiligenbergerbeek

Vanaf de voormalige spoorlijn laat de route de open weilanden achter zich en volgt de Heiligenbergerbeek door meer bossig terrein. Deze beek voert ook overtollig water af uit de Gelderse Vallei en voorziet de grachten in Amersfoort van schoon water. Het pad volgt de beek tot vlak voor Landgoed Den Treek, met steeds meer bomen maar ook nog veel weidse uitzichten. Uiteindelijk buigt de wandeling weg van de beek. Hier begint Landgoed Den Treek.

Landgoed Den Treek-Henschoten

Dit landgoed is al sinds 1807 in handen van dezelfde familie: de familie De Beaufort. De nazaten van de oorspronkelijke koper zijn nu allemaal aandeelhouder van Landgoed Den Treek-Henschoten B.V. In de loop van de tijd zijn er op het landgoed meerdere dienstwoningen en koetshuizen gebouwd, nadat eigenaar Willem Hendrik de Beaufort het landhuis al had verbouwd en een tuin had laten aanleggen.

Treeker Bos

Voorbij het landhuis gaat de wandeling het Treeker Bos in. Aanvankelijk loopt de route over een brede laan, maar gaat uiteindelijk scherp rechtsaf en voert dan langs veengebied en heide. Daar bevindt zich ook een wildkampeerterrein, dat in de zomer een geschikte overnachtingsplek kan zijn voor de meer avontuurlijke wandelaar. De route loopt verder langs een centrale laan over het landgoed en steekt dan weer af naar links, over een groter heidegebied.

Amersfoort in

De route nadert nu de rand van het landgoed, en steekt via een loopbrug de snelweg A12 over. Daarna volgt nog een stukje bos, maar dan eindigt de natuur vrij abrupt in een woonwijk, waar zich ook het einde van de wandeling bevindt: bushalte Vossenstraat in Amersfoort.

Lees verder

© 2018 Jessicalake, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Amersfoort: uitgaan, attracties, musea, winkelenAmersfoort: uitgaan, attracties, musea, winkelenAmersfoort is een leuke stad waar van alles te zien en te doen is. Het oude centrum heeft vele historische gebouwen en m…
Evenementen in de provincie Utrecht in juni 2012De mooie maanden zijn er weer. Tijd voor de veelal gratis evenementen in onze dorpen en steden. In Nederland worden er v…
Amersfoort: stad voor jong en oudAmersfoort: stad voor jong en oudSinds het verkrijgen van stadsrechten in 1259, is de stad Amersfoort gestaag gegroeid tot de tweede stad van de provinci…
Overwinnen of sterven (majoor Landzaat)Het tragische lot van een heldhaftige kapitein die met zijn schip ten onder gaat spreekt tot de verbeelding. Wat er in d…
Maarn, dorp op de Utrechtse HeuvelrugMaarn is een dorp met ruim 4.600 inwoners in de provincie Utrecht. Het ligt aan de noordkant van de Utrechtse Heuvelrug.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ericderedelijkheid, Flickr (CC BY-SA-2.0/bewerkt)
  • Wandelnet, https://wandelnet.nl/traject/sp-13-06-scherpenzeel-amersfoort, bezocht op 03-04-2018

Reageer op het artikel "Het Utrechtpad etappe 6: Scherpenzeel – Amersfoort"

Infoteur: Jessicalake
Gepubliceerd: 03-04-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!