InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Het Utrechtpad etappe 3: Wijk bij Duurstede – Valkenheide

Het Utrechtpad etappe 3: Wijk bij Duurstede – Valkenheide

Het Utrechtpad etappe 3: Wijk bij Duurstede – Valkenheide Het Utrechtpad is in totaal 162 kilometer lang en bestaat uit negen etappes die elk afzonderlijk gelopen kunnen worden. De totale route loopt helemaal rond de provincie Utrecht om uiteindelijk weer uit te komen bij het beginpunt: de Domtoren. Deze korte etappe van slechts 11 kilometer loopt van Wijk bij Duurstede naar het randje van de bossen bij de Utrechtse Heuvelrug. Onderweg verandert het landschap langzaam van boerenland naar meer bebossing, wat ook veel belooft voor de volgende etappe naar Veenendaal.

Wijk bij Duurstede

De wandeling begint bij bushalte Steenstraat Centrum in Wijk bij Duurstede, waar de vorige etappe eindigt. Het eerste deel van de wandeling voert een stuk terug langs bekend terrein voor diegenen die etappe 2 ook gelopen hebben, maar steekt na zo’n twee kilometer af in een nieuwe richting.

Langbroek

Op het punt waar de route de grote weg verlaat en de weilanden doorkruist, wandel je langs een verrassend paadje door een klein stuk bos, wat een onverwacht andere indruk geeft dan een wandeling die gewoon door weilanden gaat. Aangekomen bij de Langbroekerdijk loopt de route weer verder langs een soortgelijk paadje, waar je aan de rechterkant een wat vrijer uitzicht hebt op weiland.

Richting Broekhuizen

Aan het eind van het smalle paadje gaat de route rechtsaf de Gooyerdijk op, welke je volgt richting Broekhuizen. Vlakbij Broekhuizen steekt de wandeling een slootje over en bevind je je weer op een smal paadje tussen de bomen, een fijne afwisseling na het stuk asfalt op de dijk.

Kasteel Broekhuizen

Bij Broekhuizen aangekomen wandel je langs kasteel Broekhuizen en het omliggende landgoed. Het kasteel dateert uit 1810 en het landgoed is aangelegd in de Engelse landschapsstijl. Je wandelt door een bos met oude beuken waar veel verschillende dieren in te vinden zijn.

Donderberg

Leersum

Vanaf het kasteel loopt de route verder over de lange laan richting Leersum. Daar kom je de grote weg op bij een restaurant en steekt over langs de bushalte. Eventueel kun je de route hier stoppen en de bus nemen, aan het einde van deze etappe is namelijk alleen een bushalte waar slechts beperkt bussen stoppen. Je kunt er daarom voor kiezen het laatste stuk van deze etappe aan de volgende etappe vast te plakken. Deze derde etappe wordt daardoor wel erg kort, maar anders is de kans groot dat je het laatste stuk ook weer terug moet lopen naar deze bushalte Donderberg.

Graftombe Nelle-steyn

Bij de bushalte volgt de route een klein stukje de grote weg, maar buigt dan af het bos in. Al snel kom je de Graftombe Nelle-steyn tegen. Deze tombe vertelt het verhaal van Cornelis Jan van Nellesteyn die na de dood van zijn vrouw opnieuw trouwde met zijn huishoudster, wat zijn kinderen niet konden waarderen. Hij trok in een nieuw huis en liet de familiegraftombe bouwen, precies op een plek waar zijn kinderen iedere dag tegen hun eigen graf aan moesten kijken.

Door de bossen

Vanaf de graftombe loopt de route verder door de bossen, over de glooiende heuvels van de Utrechtse Heuvelrug. Vlak voor het einde van de wandeling loop je langs een groot stuk heide, dus het is zeker aan te raden om deze etappe te lopen als de heide in bloei staat.
© 2017 - 2019 Jessicalake, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Utrechtpad etappe 2: Werkhoven – Wijk bij DuurstedeHet Utrechtpad etappe 2: Werkhoven – Wijk bij DuurstedeDeze 20 kilometer lange tweede etappe van het 162 kilometer lange Utrechtpad volgt grofweg de Kromme Rijn verder naar Wi…
De internationale zeehaven DorestadNaar het legendarische vroeg-middeleeuwse handelscentrum Dorestad (of Dorestadum) wordt al tientallen jaren gezocht in N…
Het Utrechtpad etappe 1: Utrecht (De Dom) – WerkhovenHet Utrechtpad etappe 1: Utrecht (De Dom) – WerkhovenHet Utrechtpad is één van de vele Streekpaden die Nederland rijk is. Streekpaden zijn rondwandelingen in een bepaalde st…
Sarıyer: een stadsdeel van IstanbulSarıyer: een stadsdeel van IstanbulSarıyer is een district dat zich in het Europese gedeelte van Istanbul bevindt. Wat zijn de bezienswaardigheden en…
De Kromme Rijn: een riviertje dwars door stad en landDe Kromme Rijn: een riviertje dwars door stad en landIn de provincie Utrecht stroomt de Kromme Rijn, een riviertje dat loopt van Wijk bij Duurstede tot de stad Utrecht. De r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Herbert2512, Pixabay
  • Wandelnet, https://wandelnet.nl/traject/sp-13-03-wijk-bij-duurstede-valkenheide-bus-1-km, bezocht op 02-11-2017
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Graftombe_van_Nellesteyn, bezocht op 02-11-2017

Reageer op het artikel "Het Utrechtpad etappe 3: Wijk bij Duurstede – Valkenheide"

Infoteur: Jessicalake
Gepubliceerd: 03-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!