Het Utrechtpad etappe 4: Valkenheide – Veenendaal-West

Het Utrechtpad etappe 4: Valkenheide – Veenendaal-West Dit is de vierde etappe van het in totaal 162 kilometer lange Utrechtpad. In 18 kilometer loopt de wandeling van Valkenheide door bos en over heide naar Veenendaal-West. Het volledige Utrechtpad loopt rond de provincie Utrecht en begint en eindigt bij de Domtoren. De negen etappes kunnen afzonderlijk van elkaar gelopen worden, want bij de meeste etappes zijn begin en einde goed te bereiken met het openbaar vervoer. Voor deze etappe geldt dat de bushalte het dichtst bij het beginpunt zo’n drie kilometer terug op de vorige etappe ligt. Het is dus mogelijk om het laatste stuk van de derde etappe aan deze vierde etappe vast te plakken, om de bereikbaarheid van de route te vergroten.

Langs de Leersumse Plassen

De wandeling begint vlak bij de grote weg, waar ook een VVV en een restaurantje zitten. Links van de weg vind je ook een klein oplaadpunt voor wandelaars, met een waterkoker en wat drankjes en snacks. Een kleine bijdrage voor deze versnaperingen kun je in het spaarpotje gooien. Van daar loopt de route verder door het bos en al snel zie je aan je linkerhand de Leersumse Plassen, waar de route voor een groot deel omheen loopt.

Vogelkijkhut

Op een gegeven moment bevindt zich rechts van het pad, aan de plas, een vogelkijkhut. Deze is zeker de moeite waard om binnen te stappen, het uitzicht over de plassen is prachtig. Na deze hut buigt de wandeling af naar rechts, om de plas heen. Uiteindelijk kom je aan de overkant van de plas uit en kun je de vogelkijkhut weer zien liggen.

Ginkelduinse Heide

Vanaf de Leersumse Plassen buigt het pad af het bos in. Al snel bereikt de route de Ginkelduinse Heide en loopt een stuk langs de rand hiervan, langs de bosrand. Het is aan te raden deze etappe te lopen als de heide in bloei staat, maar dit stuk heide is ook zonder dat dat het geval is prachtig en wijds. Je steekt de heide vrijwel recht over en loopt daarna weer het bos in, wederom vrijwel rechtdoor tot je aankomt bij de Scherpenzeelse Weg.

Richting de Leeuwenkuil

Na het oversteken van de Scherpenzeelse Weg buigt de wandeling af naar links. Je volgt nu een serie paden rondom de Geerenberg. Let wel op dat je hier het juiste pad rechtsaf neemt, want er zijn veel afslagen. Het pad kronkelt een stuk de heuvel op en daarna daal je weer af tot je uiteindelijk bij de Leeuwenkuil uitkomt.

De Leeuwenkuil

De Leeuwenkuil is wederom een stuk heide, dat zich bevindt op een heuvel. Bovenaan staat een bankje dat mooi uitzicht biedt over de kuil en de omliggende bossen, een goede plek voor een korte adempauze.

Naar de Eenzame Eik

Vanaf de Leeuwenkuil kronkelt het pad een stuk door het bos en vervolgens loop je over een paar mooie lanen, langs meer bos en heide. Na het bereiken van de top van de Amerongse Berg, daal je af tot je ’t Berghuis voor je ziet. Dit legt net van de route af en is een restaurantje waar je onder andere lekkere pannenkoeken kunt eten. Vanaf het restaurant is het nog een klein stukje heuvelop naar de Eenzame Eik. Dit is, de naam zegt het al, een grote eik die eenzaam op de heuveltop staat. De boom is omringd door bankjes, dus je kunt je eigen uitzicht kiezen.

De Elsterberg

De Elsterberg is 62,5 meter hoog en samen met de Amerongseberg van 96 meter en de Galgenberg van 50 meter behoort deze tot de hoogste heuvels van de Utrechtse Heuvelrug. De heuvels zijn het resultaat van de ijstijd. Voor Nederlandse begrippen zijn deze heuvels vrij hoog, omdat ze door een volgende gletsjer opnieuw werden opgeduwd.

Naar Veenendaal

Bij de Elsterberg buigt de wandeling af richting Veenendaal en loopt daar verder door het bos. Vlak voor Veenendaal kom je nog langs een stuk heide en daarna draai je rechtsaf Veenendaal in voor het laatste stuk van de etappe.

Slaperdijk

Je loopt nu door een woonwijk parallel aan de Slaperdijk, waarover de route in de volgende etappe verder loopt. De Slaperdijk heet zo omdat deze werd aangelegd tegen overstromingen, maar slechts diende als dijk voor noodgevallen als de Grebbedijk doorbrak. Zolang dat niet gebeurde, kon deze dijk dus blijven ‘slapen’.

Bushalte Slaperdijk

Iets voorbij het einde van de route (een stukje de volgende etappe op) bevindt zich bushalte Slaperdijk. Je kunt bij het eindpunt echter ook rechtsaf slaan en naar NS-station Veenendaal-West wandelen. Dit kost zo’n tien minuten.
© 2017 - 2024 Jessicalake, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.