InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Het Utrechtpad etappe 2: Werkhoven Wijk bij Duurstede

Het Utrechtpad etappe 2: Werkhoven Wijk bij Duurstede

Het Utrechtpad etappe 2: Werkhoven  Wijk bij Duurstede Deze 20 kilometer lange tweede etappe van het 162 kilometer lange Utrechtpad volgt grofweg de Kromme Rijn verder naar Wijk bij Duurstede. Waar de eerste etappe nog vooral door bosgrond en landgoederen gaat, bevindt de wandelaar zich op deze tweede etappe meer in een landschap met weilanden. Bij Wijk bij Duurstede loopt de route nog in een rondje langs de indrukwekkende sluizen en door het oude centrum. Het Utrechtpad in zijn totaliteit loopt volledig rond de provincie Utrecht en is opgedeeld in negen etappes. Uiteindelijk eindigt dit streekpad weer bij de Domtoren, waar het eerste deel van de wandeling ook begint.

Richting Cothen

De route start bij de bushalte Provincialeweg in Werkhoven, die vrij gemakkelijk te bereiken is vanuit centrum Utrecht. Al na een paar honderd meter verlaat je de provinciale weg en steekt door weilanden naar een rustiger laantje aan de andere oever van de Kromme Rijn. De route voert langs enkele kleine weggetjes richting Kasteel Sterkenburg, dat stamt uit omstreeks 1196. Van daaruit steek je weer terug richting de Kromme Rijn, door weilanden en enkele stukjes bebossing.

Langs de Kromme Rijn

Terug bij de Kromme Rijn steekt de route al vrij snel de rivier weer over en loopt verder over een smal fietspad langs boomgaarden en weilanden naar het dorpje Cothen. Het dorp is niet groot, maar biedt wel enkele mogelijkheden om te lunchen.

Rhijnestein

Bij Cothen kom je langs weer een landgoed, genaamd Rhijnestein. Dit is, net als de andere landgoederen langs de route, een Middeleeuwse ridderhofstad. Rondom het landhuis vind je bebossing en mooie tuinen.

Wijk bij Duurstede

De wandeling leidt je verder langs de rivier, langs meer boomgaarden in de richting van Wijk bij Duurstede. Daar aangekomen loop je buiten de plaats om en komt uiteindelijk de Lekdijk op. Ondanks dat de wandeling nu vlak langs het eindpunt van deze etappe komt, loopt deze eerst nog een stuk verder langs de Lek. Dit laatste stuk is zeker de moeite waard en zou zonde zijn om af te snijden.

Prinses Irenesluizen

De Lekdijk geeft wijdse uitzichten over de rivier en omliggende weilanden en brengt je uiteindelijk bij de Prinses Irenesluizen. Deze indrukwekkende sluizen worden veel gebruikt door vrachtschepen en het is zeker aan te raden om hier even een rustmoment in te lassen en de sluis in werking te zien.

Ruïne van Kasteel Duurstede

Vanaf de sluizen loop je langs de rand van Wijk bij Duurstede richting het oude centrum. Alvorens het centrum te betreden, kom je langs de ruïne van Kasteel Duurstede. De ruïne bevindt zich op een eiland tussen de oude grachten. Dit kasteel stamt uit de dertiende eeuw en was ooit erg groot. Nu zijn er nog slechts twee torens over. Één daarvan bevindt zich nog in de oude staat, maar de ronde toren is in ere hersteld en kan gebruikt worden. Het kasteel kan nu afgehuurd worden voor evenementen.

Het oude centrum

Een korte wandeling door de smalle straatjes en indrukwekkende lanen van de oude stad voeren naar het eindpunt van deze route, bushalte Steenstraat-centrum. Eventueel kan in de buurt van het eindpunt nog gegeten worden, want het centrum van Wijk bij Duurstede beschikt over een flink aantal restaurantjes.
© 2017 - 2018 Jessicalake, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Kromme Rijn: een riviertje dwars door stad en landDe Kromme Rijn: een riviertje dwars door stad en landIn de provincie Utrecht stroomt de Kromme Rijn, een riviertje dat loopt van Wijk bij Duurstede tot de stad Utrecht. De r…
Het Utrechtpad etappe 1: Utrecht (De Dom)  WerkhovenHet Utrechtpad etappe 1: Utrecht (De Dom) WerkhovenHet Utrechtpad is één van de vele Streekpaden die Nederland rijk is. Streekpaden zijn rondwandelingen in een bepaalde st…
Bezienswaardigheden in Wijk bij Duurstede: DorestadBezienswaardigheden in Wijk bij Duurstede: DorestadDe gemeente Wijk bij Duurstede telt 23.629 inwoners (30 april 2017, bron: CBS) en bestaat sinds 1996 uit drie plaatsen:…
De internationale zeehaven DorestadNaar het legendarische vroeg-middeleeuwse handelscentrum Dorestad (of Dorestadum) wordt al tientallen jaren gezocht in N…
Zeilschool Windemanneke - Eiland van Maurik/Gravenbol 2019Zeilschool Windemanneke - Eiland van Maurik/Gravenbol 2019Zeilschool Windemanneke is een succesvolle zeilschool in het midden van het land (recreatiepark Eiland van Maurik, provi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frans Berkelaar, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • Wandelnet, https://wandelnet.nl/traject/sp-13-02-werkhoven-wijk-bij-duurstede, bezocht op 31-10-2017

Reageer op het artikel "Het Utrechtpad etappe 2: Werkhoven Wijk bij Duurstede"

Infoteur: Jessicalake
Laatste update: 02-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!