InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Het Utrechtpad etappe 5: Veenendaal-West – Scherpenzeel

Het Utrechtpad etappe 5: Veenendaal-West – Scherpenzeel

Het Utrechtpad etappe 5: Veenendaal-West – Scherpenzeel Het in totaal 162 kilometer lange Utrechtpad bestaat uit negen etappes die afzonderlijk van elkaar gelopen kunnen worden. De volledige route begint en eindigt bij de Domtoren in hartje Utrecht. Over het algemeen zijn begin en eind van elke etappe goed te bereiken met het openbaar vervoer, want je loopt meestal van plaats naar plaats. Deze vijfde etappe is 20 kilometer lang en loopt van Veenendaal-West naar Scherpenzeel. Voor een deel van de route volgt de wandeling de Grebbelinie, die zich op de grens tussen de provincies Utrecht en Gelderland bevindt.

Veenendaal uit

Start van de wandeling

De route start aan het randje van Veenendaal, net naast de Slaperdijk. Een klein stukje vanaf de start is een bushalte (halte Slaperdijk), maar je kunt ook naar het begin van de wandeling lopen vanaf NS-station Veenendaal-West. Dit kost ongeveer tien minuten en zorgt ervoor dat je de hele route loopt en niks hoeft over te slaan.

Slaperdijk

De wandeling gaat vrijwel direct de Slaperdijk op, die haar naam verdient heeft omdat deze werd aangelegd tegen overstromingen, maar alleen nodig was wanneer de Grebbedijk doorbrak. Omdat dit niet snel zou gebeuren, kon deze dijk blijven ‘slapen’. De wandeling volgt de Slaperdijk een klein stukje, en steekt dan af richting een woonwijk. Je loopt langs de rand van de wijk tot je bij een kanaal komt, hier buig je een stukje af alvorens het water over te steken richting de Roode Haan.

Roode Haan

De Roode Haan verwijst naar een inmiddels verdwenen herberg, waarvan de naam een herinnering was aan de branden die veroorzaakt waren door Spaanse troepen die in Veenendaal huishielden.

Richting Renswoude

Vanaf de Roode Haan buigt de route af richting de snelweg A12. Bij de snelweg aangekomen sla je rechtsaf en komt nu langs een oude boerderijschuur met een verzameling van allerlei oude spullen op het terrein. Je ziet oude trekkers, lantaarnpalen en alles daartussenin. Het lijkt hier wel of de route eigen terrein op gaat, maar je kunt hier gewoon doorlopen.

Emminkhuizerberg

Je steekt de snelweg over en volgt de Kooiweg, met aan je linkerhand de Emminkhuizerberg. Na een stukje boerenland steekt de route uiteindelijk het spoor over richting de Batterijen.

De Batterijen

Aan de andere kant van het spoor bevind je je in een meer bossige omgeving, en wordt al snel duidelijker dat de wandeling over een linie loopt. Zo kom je bij de Batterijen langs Fort aan de Buursteeg, waar een bezoekerscentrum bij is. Hier zit ook een café, waar eventueel koffie gedronken kan worden.

Dijkje

Vanaf het Fort aan de Buursteeg steekt de wandeling vrijwel recht naar het noorden. Je loopt nu over een dijkje tussen een haag van bomen, en dit is tekenend voor een groot deel van de rest van deze etappe. De route steekt een grotere weg over en wordt vervolgd over nog een soortgelijk dijkje. Dit is het vervolg van de Slaperdijk, waar de etappe in Veenendaal ook begon.

Kasteel Renswoude

Na de dijk een stuk gevolgd te hebben, buigt de route af naar links. Je loopt nu langs het Grand Canal horende bij Kasteel Renswoude. Uiteindelijk loopt de wandeling om het kasteel en de bijbehorende vijver heen, om weer terug te keren langs de andere kant van het Grand Canal. Je komt nu weer op hetzelfde punt het dijkje op om de route te vervolgen. Als je de route een stukje wilt inkorten, is het overslaan van Kasteel Renswoude een goede optie, dit scheelt zo’n 2,5 kilometer op de totale afstand.

Werk aan de Daatselaar

De wandeling vervolgt zijn weg over de dijk met prachtige uitzichten over het omliggende boerenland. Als de dijk afbuigt naar links, kom je aan bij het voormalig Werk aan de Daatselaar, wat nu een groene open kuil is. Vanaf hier vervolg je de route over de rest van de dijk, en steekt uiteindelijk tussen de weilanden door.

Naar Scherpenzeel

De route buigt af naar links en je steekt weer een dijkje op, met een stuk bos aan je rechterhand en aan de andere kant weilanden. Dit pad steekt de grote weg over bij een restaurant, De Dennen. Dit restaurant is zeer geschikt voor een lekkere lunch of een drankje. Aan de andere kant van de grote weg loop je verder over de dijk, langs verschillende boerenbedrijven. Je steekt de Luntersche Beek over en komt langs weer een oud fort, de voormalige Schans.

Flierten

Vanaf hier vervolg je de route over landweggetjes, langs de Kleine en Groote Fliert. Je steekt opnieuw de Luntersche Beek over, en gaat vrijwel direct daarna linksaf om over een smal paadje binnendoor Scherpenzeel binnen te komen. Hier volg je de weg helemaal aan de rand van Scherpenzeel tot je bij het eindpunt aankomt, het Doornboomspark. Vanaf hier is het een kleine vijf minuten lopen naar bushalte Kerk in het centrum van Scherpenzeel.
© 2017 Jessicalake, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Utrechtpad etappe 3: Wijk bij Duurstede – ValkenheideHet Utrechtpad etappe 3: Wijk bij Duurstede – ValkenheideHet Utrechtpad is in totaal 162 kilometer lang en bestaat uit negen etappes die elk afzonderlijk gelopen kunnen worden.…
Het Utrechtpad etappe 2: Werkhoven – Wijk bij DuurstedeHet Utrechtpad etappe 2: Werkhoven – Wijk bij DuurstedeDeze 20 kilometer lange tweede etappe van het 162 kilometer lange Utrechtpad volgt grofweg de Kromme Rijn verder naar Wi…
Huizenprijzen (per m²) in Utrecht, naar gemeente (2016)Huizenprijzen (per m²) in Utrecht, naar gemeente (2016)De provincie Utrecht kent, na Noord-Holland, de hoogste gemiddelde huizenprijs per vierkante meter van Nederland. Terwij…
Het Utrechtpad etappe 1: Utrecht (De Dom) – WerkhovenHet Utrechtpad etappe 1: Utrecht (De Dom) – WerkhovenHet Utrechtpad is één van de vele Streekpaden die Nederland rijk is. Streekpaden zijn rondwandelingen in een bepaalde st…
Klompenpaden, wandelen over boerenland en door natuur!Zin in een stevige wandeling over boerenland en door natuur? Doe dan eens een Klompenpad in de provincie Gelderland of U…
Bronnen en referenties
  • Wandelnet, https://wandelnet.nl/traject/sp-13-05-veenendaal-west-scherpenzeel, bezocht op 06-11-2017
  • Grebbelinie, http://www.grebbelinie.nl/page/roodehaan, bezocht op 06-11-2017

Reageer op het artikel "Het Utrechtpad etappe 5: Veenendaal-West – Scherpenzeel"

Infoteur: Jessicalake
Gepubliceerd: 07-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!