InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Pembrokeshire Coastal Path in zuidwest Wales via Cardiff

Pembrokeshire Coastal Path in zuidwest Wales via Cardiff

Een van de vele National Trails in Wales is het Pembrokeshire Coastal Path. Als u van lange afstandswandelingen langs de kust houdt moet u deze niet missen. Bijna driehonderd kilometer lang kunt u genieten van vele verschillende zeegezichten. Vanaf het vliegveld van Cardiff is het nog ruim honderdvijftig kilometer tot het startpunt in Newport Pembs.

Kenmerken van de route

In Wales ligt het All Wales Coast Path. Deze wandelroute die de hele kust van Wales omspant telt ruim veertienhonderd kilometer. Een onderdeel hiervan is het zuidwestelijk gesitueerde Pembrokeshire Coastal Path. Deze schitterende wandelroute heeft een lengte van rond de driehonderd kilometer. In het zuiden eindigt dit pad in Amroth, dat gelegen is in Pembrokeshire. Het noordelijke eindpunt van de route ligt in Sint Dogmaels. Indien u nog niet genoeg heeft genoten van de natuur van Wales kunt u de reis vervolgen en verder lopen op het Ceredigion Coast Path, dat u verder noordwaarts brengt. Het is een pittige wandeling met veel hoogte meters: ruim elfduizend in totaal dienen overbrugd te worden. Het zal u niet verbazen dat het laagste punt bijna op zeeniveau ligt. Het hoogste punt wordt bereikt op ruim honderdzeventig meter.

Het uitzicht

De route brengt u langs adembenemende steenformaties en zeegezichten. U ziet ongeveer zestig schitterde stranden, u heeft uitzicht op loodrechte kalksteenformaties. Er is langs de kust redelijk wat menselijke activiteit. U passeert een aantal kustplaatsen zoals: Newport, St Davids, Solva en Tenbyen. Daar kunt u overnachten of fourage inslaan. In het voorjaar en in het begin van de zomer krioelt het van de vogels in het park. Indien u geluk heeft kunt u nogal eens bruinvissen, dolfijnen en zeehonden in de verte zien.

Geschiedenis van de route

Het aanleggen van deze route had nogal wat voeten in de aarde. Omdat veel plekken slechts per boot bereikbaar waren was het
noodzakelijk vele kilometers paden aan te leggen. Verder was het zo dat een aantal grondeigenaren (net zoals in meer nationale parken) niet genegen waren mensen op hun grondgebied toe te laten (het recht van overpad). Bijna twintig jaar was nodig om alles in orde te krijgen. Meer dan honderd bruggen en ettelijke duizenden traptreden werden geconstrueerd.

Pembrokeshire Coast National Park

Het wandelpad bevindt zich bijna helemaal op het grondgebied van het Pembrokeshire Coast National Park. Dit park bestrijkt bijna de volledige kustlijn van Wales. Dit pad voert u langs een zestigtal stranden en ruim tien havens. Het is niet altijd mogelijk de kustlijn te volgen. Door het grote aantal hoogtemeters is het een zware tocht. De meesten lopen deze route dan ook in etappes. Ondanks het feit dat er redelijk wat pleisterplaatsen zijn is het altijd raadzaam voldoende water en mondvoorraad bij u te dragen.U kunt ook een van de ruim honderd kortere routes bewandelen die onderdeel uitmaken van het Pembrokeshire Coast National Park.

Oude nederzettingen

Ook in het verleden was deze regio reeds in trek. Vanaf ongeveer elfduizend voor Christus veranderde de samenleving. De mensen vestigden zich op een vaste plek en gingen landbouw bedrijven. Zij leerden vooruit te kijken en voedselreserves voor slechte tijden aan te leggen. Dit gebied werd ook als doorvoer naar Ierland gebruikt. Deze inwoners waren waarschijnlijk vanuit Frankrijk gemigreerd. Latere resten zijn van Normandische oorsprong. Denkt u hierbij aan overblijfselen van vroege bewoning en stoere kastelen.

Service voor de wandelaars

In de zomermaanden zijn er speciale pendelbussen voorzien voor de wandelaars. Zij heten bijvoorbeeld de Coastal Cruiser. U kunt dan op een aantal plaatsen opstappen. Informeert u even bij de lokale toeristenbureaus. Daarnaast kunt u op vele plaatsen met de auto of bus een gedeelte van het pad lopen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Herfst wandelen in WalesHet najaar is de ideale periode voor een wandelvakantie. In veel streken is het dan minder warm en de natuur tooit zich…
Bezienswaardigheden van CardiffCardiff is een en al verrassing. Niet alleen omwille van de bezienswaardigheden en de leuke sfeer, maar ook omdat er zov…
Wales voor beginnersSommige landen zijn zo veelzijdig dat ze elk type reiziger verzekeren van een unieke vakantie. Deze reisbestemmingen wor…
Originele herfstvakantie in WalesMocht je uitkijken naar een buitengewone bestemming voor de herfstvakantie dan moet je beslist Wales in overweging nemen…
Wales en zijn hoofdstad CardiffCardiff, een oude stad maar tegelijkertijd ook de jongste hoofdstad van Europa. Zon 2.000 jaar geleden stichtten de Rom…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pembrokeshire_Coast_Path
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Neolithische

Reageer op het artikel "Pembrokeshire Coastal Path in zuidwest Wales via Cardiff"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 13-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Wandelen in Wales
Schrijf mee!