InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Kernave - een van de 4 Unesco hoofdsteden van Litouwen

Kernave - een van de 4 Unesco hoofdsteden van Litouwen

Kernave - een van de 4 Unesco hoofdsteden van Litouwen De Litouwse plaats Kernave werd genoemd naar een rivier genaamd Kernave, die op zijn beurt afkomstig is van het zelfstandig naamwoord kernave, een moerassig plaats in het veld of in het bos. Kernave is een van de vier historische hoofdsteden van het baltische Litouwen. De plaats ligt niet ver van de Litouwse hoofdstad Vilnius. Naast de opgravingen en oude kasteel heuvels is er veel natuur en in het centrum van het plaatsje bevindt zich een mooi kerkgebouw.

Kernave in Litouwen - gebouwd op vier heuvels

Vier heuvels in de Pajauta rivier vallei kenmerken de plaats van het oude Kernave in het Širvintos district nabij de Litouwse hoofdstad Vilnius; 19de eeuwse romantici noemden hen Aukuro (altaar), Lizdeikos (een heidense profeet), Mindaugo sostas (troon van Mindaugas) en Pilies (kasteel). Enigszins op een afstand staat de Kriveikiškio heuvel. De oudste heuvel, Aukurol, werd sinds het jaar 1.000 voor Christus reeds bewoond. In de 13e - 14e eeuw omvatte de heuvels één gemeenschappelijk defensie-complex. Archeologen ontdekten in 1986 de overblijfselen van een stad en verschillende voorwerpen uit de 13e eeuw in het Pajauta dal.

Opgravingen welke enkele jaren geleden zijn begonnen in de zogenaamde bovenste stad hebben aangetoond dat zich hier een behoorlijk aantal boerderijen bevonden, niet alleen in de vallei en op het de heuvel, maar ook op het bovenste terras ongeveer 100 meter ten noordwesten van de Pilies heuvel. Schriftelijke bronnen vermelden de nederzetting sinds 1279, waaruit blijkt dat dit waarschijnlijk het domein van de Groot-Hertog Traidenis was. Aan het einde van de 13de eeuw was Kernave ongetwijfeld één van de belangrijkste economische en politieke centra van Litouwen. Het werd vaak gebruikt als residentie door Vytautas de Grote, die er in 1420 de eerste kerk heeft gebouwd. De fundamenten van de vroege kerk zijn ontdekt in de buurt van de huidige Rooms-Katholieke kerk.

Kernave is naast Trakai, Kaunas en Vilnius één van de historische hoofdsteden van Litouwen.

Samen met de andere hoofdsteden op de UNESCO Werelderfgoed lijst

Een nationaal cultureel reservaat beschermt het Kernave complex, dat sinds 2004 op de lijst van het UNESCO wereld erfgoed staat als één van de meest belangrijke en interessante archeologische monumenten in Midden- en Oost-Europa. Een tentoonstelling over de geschiedenis van het gebied is te vinden in het gemeentelijk museum.

De plaats van de kerk van Onze Lieve Vrouw de H. Maagd Maria

De neo-gotische kerk van Onze Lieve Vrouw de H. Maagd Maria (1910-1920) heeft een interessante constructie. Schrijver en amateur-historicus Nikodemas Svogzlys-Milzinas, vele jaren priester in Kernave, ligt begraven op het kerkhof. Vlakbij is een houten 18e eeuwse kapel en het familie mausoleum van de familie Roemer (1856). De nieuwe pastorie en het museum van kerkelijke en religieuze kunst in de oude pastorie zijn zeker een bezoek waard.

In de buurt van Kernave

Op de weg naar Ciobiskis vanaf de stad Musninkai (7 kilometer ten noorden van Kernave) staat een 18de-eeuwse stenen bouwwerk bekend als de Kapel van Barbara Radziwill (Barbora Radvilaite). Waarschijnlijk was het eens de plaats van een kapel gebouwd door de geliefde vrouw van Sigismund Augustus als een herinnering aan haar bezoek aan dit gebied, met inbegrip van de stadje Musninkai, dat in de 16e eeuw een landgoed van de familie was. De huidige neo-gotische kerk van de Heilige Drievuldigheid (1865) werd gebouwd op de plaats van een evangelisch heiligdom uit die periode. De crypte van de familie Podbereski, de eigenaren van het landgoed in de 19e eeuw, ligt onder het rustieke houten belfort.

Lees verder

© 2011 - 2019 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Land: Republiek LitouwenLand: Republiek LitouwenLitouwen is een land buiten Europa. Het ligt vlakbij Rusland, hoorde eerst bij Polen, maar werd later weer onafhankelijk…
Studeren in LitouwenEr studeren niet veel Nederlanders in Litouwen. Dat is eigenlijk heel apart omdat studeren in Litouwen veel goedkoper is…
WK voetbal 2014: Kwalificatie Europa Groep GWK voetbal 2014: Kwalificatie Europa Groep GVan de 53 deelnemende Europese landen aan de kwalificatie voor het Wereldkampioenschap voetbal 2014 zullen er uiteindeli…
Litouwen: aantrekkelijke én goedkope vakantiebestemmingAls vakantiebestemming is Litouwen bij ons wellicht minder bekend, maar erg lang zal dat niet meer duren. Dit land heeft…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kernave - een van de 4 Unesco hoofdsteden van Litouwen"

Infoteur: Henk108
Laatste update: 18-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!