InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Palanga en Palanga Airport in Litouwen

Palanga en Palanga Airport in Litouwen

Palanga en Palanga Airport in Litouwen Het stadje Palanga ligt aan de kust van de Baltische Zee (Oostzee) in Litouwen. Palanga werd voor het eerst in in een officieel document van een Duitse of Teutoonse Orde genoemd op 5 april 1253. Deze datum wordt ook als geboortedag van de stad beschouwd. Tegenwoordig is Palanga de bekendste badplaats van Litouwen met Palanga Airport en een busstation voor optimale bereikbaarheid. Palanga, het populaire resort aan de Baltische kust, is één van de oudste Litouwse plaatsen. Het wad een belangrijk handelscentrum in de 12e en 13e eeuw en de plaats wordt voor het eerst genoemd in Duitse kronieken uit het jaar 1253. Pogingen van de Teutoonse Orde om Palanga in te lijven mislukken keer op keer. Op 31 december 1435 wordt Palanga, als onderdeel van het vredesverdrag van Brest-Litowks, onvervreemdbaar onderdeel van Litouwen.

De geschiedenis van Palanga als badplaats begint als het stadje wordt in 1824 volledig wordt gekocht door de edelman Michael Tyszkiewicz, een kolonel in het leger van de Tsaar. Tussen 1923 en 1925 wordt er een haven aangelegd bij Sventoji en in 1933 krijgt Palanga stadsrechten. De eerste burgemeester van de stad, Jonas Sliupas wordt in dat jaar democratisch gekozen. In 1963 wordt het amber-museum (Gintaro Muziejus) in het voormalige paleis van de familie Tyszkiewicz gevestigd.

Het wapen van Palanga bestaat uit kralen van amber op een blauwe achtergrond, welke de symbolen zijn van de godin Jurate. Hierboven staat haar zilveren kroon. De kleuren blauw en wit (de zee en het zand) komen terug in de vlag van de stad.

De pier van Palanga

In de late 19e eeuw was het voor vakantiegangers vrij lastig om in Palanga te komen. Eerst moesten zij naar Liepaja of Klaipeda reizen om vervolgens hun reis per paard voort te zetten. De familie Tyszkiewicz besloot hierop een kade aan te laten leggen voor de stoomboot op de lijn Palanga-Liepaja. Deze werd gebouwd tussen 1884 en 1888. Onderdeel van deze kade is een houten pier van 470 meter lang welke in 1997 volledig gerenoveerd is. De pier is het niet officiële symbool van Palanga. Op warme zomeravonden wandelen verliefde paartjes de pier op om de zon in de zee onder te zien gaan.

Basanaviciaus promenade - Palanga / Bron: ThomasPusch, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Basanaviciaus promenade - Palanga / Bron: ThomasPusch, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

J. Basanaviciaus straat in Palanga

Hoewel de meningen over de invulling van deze straat nogal uiteen lopen, is J. Basanaviciaus straat één van de grote attracties welke mensen naar Palanga trekt. Een deel van de bezoekers kan zich de straat niet voorstellen zonder de luidruchtige cafés , harde muziek, grote groepen mensen en een overdaad aan entertainment. Anderen lopen liever met en grote boog om dit “circus” heen en bezoeken liever de stille botanische tuin of het amber museum van Litouwen. De straat is in 2004 volledig gerenoveerd en heeft sindsdien nieuwe straatlantaarns met gele verlichting, bankjes in de vorm van golven en subtiele accenten in de vorm van kleine architectuur en beelden. Ook zijn er verschillende fonteinen aangelegd.

Aan deze straat bevindt zich een monument voor de Sovjet-soldaten welke tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld en een oude apotheek in een houten gebouw welke tijdens de Sovjet-periode door de KGB werd gebruikt als om partizanen te verhoren welke vochten voor de onafhankelijkheid van Litouwen na de Tweede Wereldoorlog.

Egle

In de tuin van het amber-museum bevindt zich het beeld van Egle , de Koningin van de gras-slangen. Het is één van de bekendste beelden van Litouwen. Het beeld is gebaseerd op een Litouwse legende. Toen het meisje terug kwam van een zwempartij vond zij in haar kleren een gras-slang. Zij beloofde met hem te trouwen als hij haar kleren terug zou geven. Deze episode van de legende is in 1960 vastgelegd door de beeldhouwer Robertas Antinis sr. Het beeld werd in 1960 geplaatst en wordt gezien als één van de beste voorbeelden van 20e eeuwse Litouwse decoratieve kunst.

Palanga Airport

Palanga International Airport is een klein regionaal vliegveld in het westen van Litouwen, vlak bij de Baltische Zee. Het vliegveld is geschikt voor kleine en middelgrote vliegtuigen. Reguliere vluchten vanaf Palanga International Airport worden uitgevoerd door de luchtvaart maatschappijen airBaltic, Norwegian Air Shuttle, RusLine en SAS. Deze reguliere vluchten hebben Kopenhagen (Denemarken), Moskou (Rusland), Oslo (Noorwegen) and Riga (Letland) als bestemming.

Lees verder

© 2011 - 2019 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Litouwen met Air LituanicaGoedkoop vliegen naar Litouwen met Air LituanicaMet ingang van juli 2013 is het mogelijk om met een nieuwe luchtvaartmaatschappij van Amsterdam naar Litouwen te vliegen…
Goedkoop vliegen naar Noorwegen met Norwegian Air ShuttleGoedkoop vliegen naar Noorwegen met Norwegian Air ShuttleZo nu en da komt er een nieuwe maatschappij bij die vluchten gaat aanbieden vanaf Schiphol Amsterdam. Een van deze nieuw…
Goedkoop vliegen met Virgin Blue in AustraliëGoedkoop vliegen met Virgin Blue in AustraliëBackpacken in Australie en goedkoop vliegen om zo het hele land goed te kunnen zien? Dat kan met de low cost luchtvaartm…
Goedkoop vliegen naar Polen met EuroLOTGoedkoop vliegen naar Polen met EuroLOTMensen die vaak naar Polen vliegen kennen LOT Polish Airlines. Deze maatschappij heeft echter ook een dochtermaatschappi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Palanga en Palanga Airport in Litouwen"

Infoteur: Henk108
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!