InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Balestrand, het kunstdorp aan het Sognefjord

Balestrand, het kunstdorp aan het Sognefjord

Balestrand, het kunstdorp aan het Sognefjord In de Noorse provincie Sogn og Fjordane aan de noordzijde van het Sognefjord ligt het schilderachtige dorpje Balestrand. Het dorp Balestrand is aan drie zijden omgeven door water waardoor je er een uniek uitzicht hebt op de hoge bergen rondom het Esefjord en de gletsjer boven het Esefjord. De Esefjorden en de Fjælandsfjorden monden in dit gedeelte van het Sognefjord uit. Door de unieke ligging van Balestrand met zijn magnifieke zichten op de bergen, de gletsjers en het Sognefjord was Balestrand al vroeg in trek bij de toeristen voor een vakantie en nog steeds is er voldoende te zien en te doen voor iedereen.

Het centrum van Balestrand

In het centrum van Balestrand krijg je een eerste indruk van de rol die het water van het Sognefjord in het alledaagse leven speelt. Aan de waterkant vind je de aanlegplaatsen voor de veerboten en de grote vrachtschepen die het Sognefjord aandoen. Ook aan de pleziervaart is gedacht, lange houten stijgers bieden meer dan voldoende ruimte voor grotere en kleinere pleziervaartuigen.

Algemene voorzieningen in Balestrand

Kijk je vanuit de jachthaven naar het land, dan zie je de in pasteltinten geverfde houden pakhuizen die nu plaats bieden aan een paar supermarkten en boetiekjes. Gratis wifi is aanwezig bij het VVV-kantoor, dat zich tussen de beide supermarkten bevindt. Achter het centrum, heuvelopwaarts bevindt zich een bank met een pin-automaat, en het politiebureau.

Sognefjord Akvarium

Aan de rechterkant van de jachthaven meteen in het centrum staat het Sognefjord Akvarium, een aquarium met een binnenruimte van 700 m2 met 24 verschillende aquariums die je een fascinerend beeld geven van het onderwaterleven van het Sognefjord. Een model van het Esefjord, een kleine filmzaal en buitenactiviteiten voor de kinderen maken een bezoekje aan dit museum echt de moeite waard.

Kviknes Hotel

Loop je vanuit de jachthaven gezien naar links, dan kan het niet anders dan dat je oog valt op het Kviknes Hotel. Dit majestueuze wit geschilderde in Zwitserse bouwstijl gebouwde houten hotel met zijn uitgebreide en goed onderhouden tuinen geeft je het gevoel dat deze plek een lange historie heeft. En dat klopt ook wel.

In 1752 opende het Holmen Pension zijn deuren. In 1877 nam Ole Kvikne het pension over, dat naar verluidt toen vier bedden had. Samen met zijn broer en vrouw besloten zij in de periode 1884-1885 het pension te verbouwen tot het eerste Kviknes Hotel. Naarmate er meer gasten kwamen, kwamen zij ruimte te kort en toen het west Noorse fjordengebied rond 1890 herontdekt werd besloten zij dat er een echt hotel gebouwd moest worden. Dat nieuwe hotel opende in 1892 zijn deuren, op ongeveer 20 tot 30 meter afstand van het oude gebouw. Tegenwoordig beschikt het hotel over 190 hotelkamers en is het Kviknes Hotel nog steeds in bezit van de Kvikne familie.

Kunstdorp Balestrand

Opvallend in Balestrand is ook het licht. Omdat Balestrand omgeven is door water en met sneeuwbedekte bergen is de lichtinval werkelijk bijzonder. Deze lichtinval heeft ook velen geïnspireerd waardoor er rond 1890 in Balestrand een kunstenaarskolonie ontstond met Hans Dahl (1849-1937) als middelpunt. Hans Dahl was een in Berlijn woonachtige schilder van romantische werken die de zomers doorbracht in Balestrand. Na 1919 vestigde hij zich permanent in Balestrand en werd keizer Wilhelm II van Duitsland zijn beschermheer die het hotel regelmatig bezocht op zijn reizen in Noorwegen.

In "Det Gylne hus" (het gouden huis) vind je een galerie waarin je schilderijen, films en een collectie van lokale artefacten kunt vinden. Zij bieden ook culturele wandelingen aan onder begeleiding van een gids.

St. Olafs Church

St. Olafs Church is gebouwd ter ere aan de herinnering aan Margaret Green, een Engelse dame die samen met haar man Knut Kvikne de opdracht gaf tot de bouw van deze kerk. Zij stierf voordat de bouw voltooid was. St. Olafs Church is een Anglicaanse kerk gebouwd in de stijl van een staafkerk. Dat dit een bijzonder kerkje is blijkt ook wel uit het feit dat de St. Olafs Church gebruikt is als inspiratie voor Elsa's kroningsscène in de Disney film Frozen die in 2013 uitgebracht werd.

Lees verder

© 2016 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voor 1 euro overnachten in SingaporeSingapore Airlines geeft van 15 april tot 30 september 2009 voor 1 euro een overnachting weg in Singapore. Dit gebeurt i…
All inclusive op vakantie of toch niet?Vakanties zijn vaak vooral zo lekker omdat alles voor u geregeld kan worden afhankelijk van uw boeking. Kiest u voor all…
Goedkoop een stedentrip Barcelona boekenGoedkoop een stedentrip Barcelona boekenBarcelona leent zich goed voor een citytrip. Heerlijk shoppen aan Las Ramblas, of genieten van de culinaire hoogstandjes…
Hotel Albert II te OostendeHotel Albert II is een stijlvol en aantrekkelijke hotel, gelegen aan een vier sterren locatie, ongeveer 20 meter van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • http://www.kviknes.com/aboutkviknes/history bezocht op 10-02-2016
  • http://www.reisbijbel.nl bezocht op 10-02-2016
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Dahl bezocht op 10-02-2016
  • http://www.kringsja.no/eakvarium.html bezocht op 10-02-2016
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Balestrand bezocht op 10-02-2016
  • Solomon, Charles (2013). The Art of Frozen. Chronicle Books. p. 40. ISBN 978-1-45211-716-4.

Reageer op het artikel "Balestrand, het kunstdorp aan het Sognefjord"

Infoteur: Sysnet
Laatste update: 18-02-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Vakantie Noorwegen
Schrijf mee!