InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Met de ferry naar Noorwegen

Met de ferry naar Noorwegen

Met de ferry naar Noorwegen Steeds meer en meer mensen weten de weg te vinden naar Noorwegen. Als je op zoek bent naar rust en ruimte, cultuur en natuur dan is Noorwegen een heel goed alternatief. Vissen, zwemmen, wandelen, hiken, skiën in de zomerski gebieden, alles is er mogelijk. Dan is natuurlijk wel de vraag, hoe kom je daar? Op dit moment varen en 4 rederijen direct op Noorwegen. Te weten de Colorline, de Fjord line, Stenaline, en DFSD-Seaway. Zij varen direct op Oslo, Kristiansand, Larvik, Sandefjord, Stavanger en Bergen. Als je naar Noorwegen toe wil, dan zijn dat de plaatsen van waaruit je reis in Noorwegen begint.

Colorline

De Colorline heeft flexibele tarieven. Afhankelijk van de tijd waarop je boekt, en de vraag op dat moment varieert de prijs. Het is dus aan te raden dat je op tijd boekt. Afhankelijk van de duur van de overtocht is een cabine verplicht.

Hirtshals Larvik en Kristiansand

Retourtje voor 5 personen en een auto.
Auto-Voordeel-pakket: vanaf 89,-
Vaartijd: Hirtshals-Kristiansand 3 uur 15 minuten.
Vaartijd: Hirtshals-Larvik 3 uur 45 minuten.

Kiel-Oslo

Retourtje voor 2 personen en een auto, plus een overnachting vanaf 309,-. Elk volgende persoon 40, maximaal 5 personen per Auto-voordeelpakket.
Auto-voordeelpakket
Vaartijd: Kiel-Oslo 20 uur.

Strömstad Sandefjord

Vanaf 8,- per auto-voordeelpakket.
Vaartijd: Stømstadt (Zweden)-Sandefjord 2 uur 30 minuten.

Fjord Line

Ook de Fjord line heeft flexibele tarieven. Afhankelijk van de tijd waarop je boekt, en de vraag op dat moment varieert de prijs. Het is dus aan te raden dat je op tijd boekt. Als je met de nachtboot gaat is een cabine verplicht.

Car package

Autopakket met 2 personen van Bergen naar Hirtshals: vanaf 62,-, 4 personen vanaf 88,- per Autopakket.
Hierbij moet je nog wel een overnachting rekenen, en wat ook heel belangrijk is, dit is de goedkoopste optie. De prijs kan veranderen afhankelijk van vraag en aanbod. Bij dit aanbod wordt er van uitgegaan dat je met een auto reist die niet langer is dan 5 meter.
Vaartijd: Hirtshals-Bergen ongeveer 20 uur varen.

Stenaline

Ook de Stenaline heeft flexibele tarieven. Afhankelijk van de tijd waarop je boekt en de vraag op dat moment varieert de prijs. Het is dus aan te raden dat je op tijd boekt.

Fredrikshavn-Oslo

Let op: de tarieven zijn per enkele reis! en gaat men uit van een voertuig inclusief maximaal 5 inzittenden bij een personenauto tot 6 meter lang en lager dan 2 meter.
Vaartijd: Fredrikshavn-Oslo ongeveer 8 uur 30 minuten.

DFSD-Seaways:

Netzoals de andere maatschappijen werkt DFSD-Seaway ook met flexibele tarieven, en is het goed uitkijken wanneer je de overtocht wil maken.

Kopenhagen-Oslo

Vaartijd: Kopenhagen-Oslo 16 uur 30 min.

Aandachtspunten

Aankomst tijden

Om zo goedkoop mogelijk in Noorwegen te komen, is het zinvol om de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken, en dan de aankomst tijden goed in de gaten te houden. Zo kun je goedkoop met de Colorline in Kristiansand en Larvik aankomen, het is dan wel zo dat je daar dan 's nachts na 0: 00 uur aankomt. Dan zul je dus in het donker op zoek moeten naar een hotel of pension. Als je dat wil, dan is het zinvol om die overnachting al op voorhand te boeken.

De terugreis

Vaak is de terugreis goedkoper als de heenreis. Als dat in jou situatie ook zo is, dan kun je overwegen om met de nachtboot vanuit Bergen of Stavanger terug te gaan. Dit heeft het voordeel, dat je een goede nachtrust hebt, en dat je eventueel in één keer vanuit Denemarken naar Nederland toe kunt rijden. Kijk ook naar het prijs verschil tussen Bergen en Stavanger. Dat prijsverschil is minimaal, maar het scheelt je wel 300 km rijden.

Eten en drinken aan boord

Eten en drinken kun je net zo duur maken als je zelf wil. Zinvol is om voor vertrek een koelbox te vullen met broodjes en drinken, zodat je niet afhankelijk bent van de prijzen aan boord.

Slapen aan boord

Afhankelijk van je beurs en je vermogen tot slapen:
Als je een hut boekt maak dan de afweging tussen prijs en kwaliteit. Er zijn hele goedkope cabine's te boeken aan boord van een ferry, maar die liggen meestal boven de schroef. En dat is ook te merken... Als je het niet erg vind om de hele nacht in je bed te liggen trillen alsof je op een trilbank ligt, dan is er niets aan de hand. Vind je dat wel vervelend, dan is het zinvol om een paar euro meer uit te geven, om zodoende redelijk trillingsvrij te liggen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop reizen per ferry met Stena LineGoedkoop reizen per ferry met Stena LineReizen kan met het vliegtuig, maar dit is vaak niet al te goedkoop. Goedkoper kan het voor sommige bestemmingen met de b…
Studeren in NoorwegenStuderen in NoorwegenNoorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudsko…
WK voetbal 1998In 1998 was het de beurt aan Frankrijk om het 16e Wereld Kampioenschap voetbal te organiseren. Om meer landen meet te ku…
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
Wandelvakantie in NoorwegenEen wandelvakantie in Noorwegen is een echte belevenis. In Noorwegen vind je uitgestrekte hoogvlaktes, heidevelden, ruig…
Bronnen en referenties
  • http://www.colorlineferries.nl, bezocht op 12-02-2016
  • https://www.fjordline.com/nl/alle-aanbiedingen/, bezocht op 12-02-2016
  • http://www.stenaline.nl/scandinavie, bezocht op 12-02-2016
  • http://www.dfdsseaways.nl/, bezocht op 12-02-2016

Reageer op het artikel "Met de ferry naar Noorwegen"

Reacties

Edwin Bril, 03-07-2009 10:39 #2
Duidelijk artikel; weinig aan toe te voegen, behalve dat je met DFDS vaak een voordeel kan halen als je met een caravan reist en dit op enkele dagen tegen gereduceert tarief kan. Verder loont het voor alle maatschappijen om wat te puzzelen en schuiven met de dagen. Dit kan soms behoorlijk voordeel opleveren.
Wat betreft het eten: Bij elke maatschappij zijn aan boord vaak meerdere restaurants en kun je een tafel bespreken. Bij DFDS is het zelfs mogelijk een tijdstip aan te geven wanneer je aan tafel wilt.

Voor degene die nog gaan; een hele prettige reis en geniet van de overtocht!

Hilsen,

Edwin Bril
Feriebolig Rental Service

Coby79 (infoteur), 26-06-2009 08:51 #1
Leuk artikel! Zelf ben ik vorig jaar met DFSD-Seaway van Oslo naar Frederikshaven in Denemarken gevaren. We hadden een binnenhut (nachtboot), auto mee en twee kinderen. Het eten aan boord is niet duur, maar het is er wel erg druk, omdat iedereen tegelijk wil eten. Met kleine kinderen is het dan best lang wachten. De tip om een koelbox mee te nemen is heel handig! En neem zelf één koffer met slaapspullen/schone kleding mee voor het gezin, zodat je niet alle koffers uit de auto mee hoeft te slepen (het autodek wordt 's nachts afgesloten). Wij hadden de overtocht bij de reis in, waardoor de overtocht minder duur is.

Infoteur: Sysnet
Laatste update: 12-02-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Vakantie Noorwegen
Reacties: 2
Schrijf mee!