InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Goedkope vakantie: IJsland

Goedkope vakantie: IJsland

Goedkope vakantie: IJsland IJsland is getroffen door de kredietcrisis. Het land heeft te kampen met hoge schulden. Daardoor is de koers van de IJslandse Kroon sterk gedevalueerd. Dat heeft veel nadelen voor de bevolking van IJsland, maar voor buitenlanders maakt het IJsland juist aantrekkelijk als vakantieland. De effecten daarvan zijn op dit moment ook wel te merken. Het toerisme is fors gegroeid.

Toerisme in IJsland

IJsland is de afgelopen periode veel in het nieuws geweest. Door de economische crisis vielen een aantal van de grootste banken om en moest overheid van IJsland ingrijpen om te voorkomen dat de banken niet helemaal verdwenen. Daardoor zadelde zij zichzelf om met een grote schuld. Deze is te groot voor een land met maar driehonderdduizend inwoners. Als gevolg van de crisis devalueerde daarom de koers van de IJslandse Kroon. Deze werd gekoppeld aan de euro. Voor de bevolking van IJsland heeft dat allemaal vervelende consequenties. Een groot aantal van hen had leningen afgesloten in het buitenland, dus ook in buitenlandse valuta. Door de val van de Kroon zagen sommige IJslanders hun schuld verdubbelen.

IJsland goedkoper

Voor de IJslanders zelf zijn er dus vooral nadelen. Er is echter ook één voordeel. Door de val van de koers van de Kroon is IJsland een erg aantrekkelijk land geworden voor buitenlanders om op vakantie naar toe te gaan. De prijzen zijn min of meer hetzelfde gebleven in Kronen. Daardoor is echter alles in buitenlandse valuta een stuk goedkoper. Vakantiegangers hadden dat ook meteen door. In de eerste maanden van de crisis, oktober en november 2008, nam het aantal bezoekers naar IJsland al met veertig procent toe.

Goedkope vakantie

Zo biedt Icelandair, de nationale luchtvaartmaatschappij, vluchten aan, inclusief arrangement, die nog niet eens driehonderd euro per persoon kosten. Een voordeel daarbij is dat het voor Europeanen maar drie uur vliegen is naar IJsland. En daarvoor hebben ze wel meteen het idee dat ze in een compleet andere wereld zijn. Erg populair zijn bijvoorbeeld de geisers van IJsland. In Euro's koste het aanvankelijk nog 98 euro om hiertoe toegang te krijgen, inmiddels zijn de kosten daarvoor nog maar 60 euro.

Ook is het er aantrekkelijk om inkopen te doen. De IJslanders hebben nog redelijk wat producten op de plank liggen van voordat het fout ging. In het land zelf is de vraag naar luxe-producten dramatisch afgenomen. Daarom is het voor buitenlanders zeker geen slecht idee om een dagje te winkelen.

Inkopen doen

Voorheen stond IJsland bekend als één van de duurste vakantielanden van Europa. Iedereen wist dat het land prachtig was met de fjorden, gletsjers en vulkanen, maar ook dat het duur was. Dat is nu allemaal verdwenen. Het is nu één van de goedkopere vakantiebestemmingen in Europa. Vooral de rondreizen per auto en de city-trips naar Reijkjavik doen het goed. Vorig jaar bezochten vijftienduizend Nederlanders IJsland. Voor zie zich wil bezatten is IJsland overigens nog steeds niet de ideale plek. De gemiddelde prijs van een biertje van een halve liter is vijf euro. Het was zeven euro.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkope vakantie: IJsland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!