InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Si Phan Don, de 4000 eilanden in Zuid-Laos

Si Phan Don, de 4000 eilanden in Zuid-Laos

Si Phan Don, de 4000 eilanden in Zuid-Laos Si Phan Don, beter bekend als de 4000 eilanden, is een verzameling eilandjes in de Mekongrivier in Laos. De grootste en bekendste eilanden van deze eilandengroep zijn Don Khong, Don Det en Don Khon. Deze eilandjes stralen rust uit en ontspannen is dan ook de populairste activiteit. Van het lezen van een boek in een hangmat tot het staren naar de zonsondergang met een ijskoude BeerLao. De 4000 eilanden vormen een ontspannend onderdeel van een reis door Laos.

Si Phan Don: 4000 eilanden

Si Phan Don, beter bekend als de 4000 eilanden (Engels: 4000 islands of four thousend islands) is de benaming voor een regio in Zuid-Laos, tegen de grens van Cambodja, waar zich een grote verzameling bewoonde en onbewoonde eilandjes in de Mekongrivier bevindt. Deze eilandjes ontstaat doordat de Mekongrivier zich hier op ontelbaar veel manieren vertakt om vervolgens weer samen te komen en als één rivier verder te stromen richting het zuiden. De grootste en bekendste eilanden van deze eilandengroep zijn Don Khong, Don Det en Don Khon.

Don Khong

Don Khong is het grootste en meest ontwikkelde eiland, zo heeft het al 10 jaar langer stroom dan haar buureilanden. Dit eiland heeft de beste hotels en is daardoor beter geschikt voor de middenklasse toerist. Don Khong heeft een geasfalteerde weg waardoor fietsen erg goed mogelijk is.

Don Det en Don Khon

Don Det en Don Khon zijn met elkaar verbonden door een oude treinrails. Bij deze treinbrug worden toegangskosten voor het eiland geïnd, zo'n 0,50 per dag. Deze eilanden hebben pas sinds kort electriciteit. Don Det wordt bestempeld als het feesteiland, maar dit valt in het niet bij plekken als Vang Vieng (Laos) en Koh Phangan (Thailand). Het is dus allemaal maar relatief. Don Khon is nog stiller en rustieker dan Don Det, hier bevinden zich de meeste bezienswaardigheden.

Activiteiten

Ontspannen is de voornaamste activiteit op deze eilanden. Luieren in je hangmat en een boekje lezen is in deze omgeving absoluut geen straf. Er zijn veel restaurants en barretjes aan de rivieroevers waar je, mijmerend over je reiservaringen of je reisplannen, kunt genieten van een BeerLao terwijl je kijkt naar de zonsondergang boven de Mekongvertakkingen is ook zo slecht nog niet.

Voor de actievere toeristen en backpackers zijn er ook andere activiteiten. Zo is het mogelijk om te fietsen, te kajakken en om verschillende zandbanken en watervallen te bezoeken. In zeldzame gevallen worden in deze regio Irrawaddy dolfijnen gespot, de meeste kans hierop heb je in de periode van december tot en met mei. Deze bedreigde zoetwaterdolfijn komt normaal gesproken vooral zuidelijker voor, bijvoorbeeld in Kratie (Cambodja).

Accommodatie

Er is veel accommodatie te vinden op de 4000 eilanden, maar al op Don Det en Don Khon is deze accommodatie nog vrij simpel en eenvoudig. Een warme douche hoef je hier niet te verwachten en als er spinnen in je slaapkamer rondlopen ter grote van je wijsvinger mag je blij zijn, die houden de muggen weg. De muggen vormen namelijk een vervelende plaag voor de toeristen. Veel bedden worden dan ook verhuurd inclusief klamboe. Don Khong heeft beter voorzieningen. Wie graag een boekje wil kunnen lezen in een hangmat moet daar op letten bij het huren van een kamer, want zonder hangmat gaat dit uiteraard niet door. Een hangmat met uitzicht op de zonsondergang is het summum.

Vervoer

De eilanden zijn gemakkelijk te verkennen met de fiets of zelfs lopend. Om naar en van de 4000 eilanden te reizen is het nodig om boottickets en bustickets te verkopen. Vaak worden deze als combinatietickets verkocht. Als je naar de 4000 eilanden reist gebeurt het nog wel eens dat het combinatieticket slechts geldt tot de aanmeerplaats voor de boten, waar je dan nog een bootticket naar de eilanden moet kopen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Si Phan Don, de 4000 eilanden in Zuid-Laos"

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 21-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!