InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Koh Lipe; prachtig snorkelen in Thailand

Koh Lipe; prachtig snorkelen in Thailand

Koh Lipe; prachtig snorkelen in Thailand Koh Lipe (Ko Lipe) is een klein eiland, gelegen voor de Andamaanse kust van Thailand. Dit eiland staat bekend om zijn uitstekende snorkel- en duikmogelijkheden. Het heldere water rondom Koh Lipe biedt een prachtig uitzich op de onderwaterwereld. Het is mogelijk om vanaf het strand te snorkelen, maar met snorkeltrips ziet u meer. Naast snorkelen en duiken zijn er niet veel activiteiten op en rondom dit eiland.

Koh Lipe

Koh Lipe (Ko Lipe) is een klein Thais eilandje voor de Andamaanse kust. Koh Lipe is het meest zuidelijke eiland van Thailand en het is onderdeel van het Tarutao National Marine Park. Het Tarutao National Marine Park is een eilandengroep van meer dan 70 eilanden die samen een nationaal beschermd gebied vormen. Het eiland Koh Lipe is nog niet ontdekt door het grote publiek zoals de eilanden Phuket en Koh Phi Phi. Hierdoor is de sfeer hier wat rustiger dan op eerdergenoemde eilanden. Dit verandert helaas snel. Toeristen beginnen hun weg naar Koh Lipe steeds beter te vinden.

Koh Lipe is een rustig eilandje en met name de onderwaterwereld rondom Koh Lipe is erg indrukwekkend. Rondom het eiland is het mogelijk om prachtig te snorkelen. Er zijn in het hoogseizoen dan ook dagelijks snorkelexcursies naar de nabij gelegen eilandjes Koh Adang en Koh Rawi. Naast snorkelmogelijkheden zijn er ook prachtige duikmogelijkheden.

Praktisch

Geld

Het is zeer belangrijk om genoeg geld mee te nemen naar Koh Lipe. Op het eiland is geld namelijk alleen verkrijgbaar met een creditcard. Het opnemen van geld met een pinpas is (nog) niet mogelijk, er is namelijk geen ATM (pinautomaat) op het eiland. Neem dus voldoende contant geld mee als u vanuit een ander deel van Thailand komt. Als u uit Maleisië moet u er rekening mee houden dat u voldoende Thaise Baht wisselt voordat u de grens oversteekt.

Beste reistijd

Koh Lipe ligt ten westen van het vasteland van Thailand, dit heeft een grote invloed op het weer. Koh Lipe kent ongeveer dezelfde seizoenen als Koh Phi Phi en Phuket. Deze lopen echter niet gelijk met de seizoenen op de eilanden ten oosten van het vasteland, zoals Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao. Tijdens het regenseizoen (mei-november) is de meeste accommodatie op Ko Lipe gesloten. Ook varen er minder boten van en naar Koh Lipe in deze tijd. Koh Lipe heeft een hoogseizoen van ongeveer november tot mei, buiten het regenseizoen dus, met een piek in de periode december-februari, zoals heel Thailand. Het is dus verstandig om uw bezoek aan Koh Lipe te plannen tussen november en mei, maar buiten de kerstvakantie.

Transport

Koh Lipe is een klein eilandje en het is alleen per boot te bereiken. Meestal gebeurt het vervoer van en naar Koh Lipe met een speedboot, deze kan vaak niet tot aan het strand komen (of althans, dat wordt beweerd) waardoor er 50 Baht extra moet worden betaald om door de lokale bevolking naar de kant te worden gevaren. Koh Lipe is bereikbaar vanuit Thailand en Maleisië. Vanuit Thailand gaat dit via Trang op het vasteland of de eilanden Koh Phi Phi en Phuket. Vanuit Maleisie is het mogelijk om via Langkawi te reizen, u steekt hierbij uiteraard de grens over.

Accommodatie

Op Koh Lipe zijn ongeveer 600 bungalows en hutjes te vinden. Koh Lipe heeft drie stranden: Pattaya Beach (in het zuiden), Sunrise Beach (in het oosten) en Sunset Beach (in het noordwesten). De accomodatie is verspreid rondom deze stranden en de paden die de stranden met elkaar verbinden.

Internet

Internet is duur en traag op dit eiland.

Snorkelen en duiken

Koh Lipe staat bekend om haar uitstekende snorkel- en duikmogelijkheden. Het water is erg helder. Vanaf het strand zijn er al een aantal goede snorkelmogelijkheden. Er worden ook dagelijks snorkeltrips georganiseerd, deze kosten meestal 500 Bath. Voor duikers en mensen willen leren duiken is Koh Lipe ook een goede keuze. Het eiland is nog niet bekend onder de mensenmassa en daardoor kunt u hier nog duiken zonder al te veel andere mensen. Het lijkt er echter op dat dit snel verandert. Op Koh Lipe zijn plattegronden verkrijgbaar waar de mooiste snorkelplekken op zijn aangegeven. Hierdoor is het goed mogelijk om zelfstandig op avontuur te gaan en de wateren rondom het eiland te verkennen. Snorkelmateriaal kan ter plekke worden gehuurd. Dit kost meestal 50 Baht voor een snorkel en een masker en nog eens 50 Baht voor vinnen. Deze prijzen gelden voor een daghuur.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMenjangan eiland is een klein eilandje dat zo'n vijf kilometer boven het noord-westen van Bali ligt. De plek wordt aange…
Zwemmen als avontuur (snorkelen)Zwemmen als avontuur (snorkelen)De onderwaterwereld is fascinerend. Wie zou er niet graag in de Golf van Eilat nabij Israël willen duiken en de mooie ko…
De Phi Phi-eilanden in ThailandDe Phi Phi-eilanden in ThailandDe Phi Phi-eilanden met helderblauw water, witte zandstranden, tropische vegetatie en de koraalriffen zijn echt eilanden…
Informatie over snorkelenSnorkelen houdt in dat men dankzij een uitrusting een lange tijd met het hoofd onder water kan blijven. Zo kan men koraa…

Reageer op het artikel "Koh Lipe; prachtig snorkelen in Thailand"

Reactie

Harald Lohmann, 03-08-2014 07:48 #1
Goed nieuws. Er zijn inmiddels (juli 2014) al 3 ATM / pin automaten op het eiland. Ook kun je pinnen bij de pier vanwaar je naar Koh Lipe vertrekt. Geld is dus geen probleem. Laat het genieten maar beginnen :-)

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 20-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!