InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Kanchanaburi en de brug over de rivier Kwai

Kanchanaburi en de brug over de rivier Kwai

Kanchanaburi en de brug over de rivier Kwai Kanchanaburi is een stad in Centraal Thailand die door veel reizigers wordt bezocht vanwege zijn historie. Hier kunnen toeristen namelijk met eigen ogen zien watvoor invloed de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben gehad in deze regio. Daarnaast zijn er een aantal prachtige bezienswaardigheden in de omgeving die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Kanchanaburi

Deze Thaise stad ligt op ongeveer 130 kilometer van Bangkok en is goed te bereiken per bus. De stad ligt aan de Mae Nam Khwae, beter bekend als the River Kwai, en wordt omringd door prachtige kalksteenrotsen. Er is veel accomodatie te vinden rondom deze rivier, van low-budget guesthouses tot wat duurdere hotels. Veel van deze accomodaties bieden kamers met uitzicht op de rivier en vaak hangt er al een hangmat voor u klaar vanwaaruit u de zonsondergang kunt bekijken. Deze plaats straalt rust uit.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wilde Japan een spoorwegverbinding creëren tussen Bangkok (Thailand) en Yangon (Burma). Duizenden mensen werden tegen hun wil te werk gesteld om de spoorweg aan te leggen. Onder hen waren Westerse krijgsgevangenen en Aziaten uit onder andere Maleisië en Burma. Door de erbarmelijke omstandigheden stierven velen van hen, in totaal lieten meer dan 100.000 mensen het leven. De bijnaam van deze spoorweg is de Dodenspoorlijn.
Een deel van deze spoorlijn draagt de naam Hellfire Pass. Dit is een 1200 meter lange en 5 meter brede passage door een berg, die is uitgehakt door de gevangenen. Hierbij stierven enorm veel mensen. De pas dankt zijn naam aan het feit dat er 's nachts ook werd gewerkt onder begeleiding van licht afkomstig van olie- en carbietlampen.

Brug over de Kwai rivier

Deze brug bevindt zich op ongeveer 3 km van het stadscentrum en is de meest beroemde bezienswaardigheid. Deze beroemdheid komt mede voort uit het feit dat schrijver Pierre Boulle het boek le pont de la rivière Kwaï schreef, dat later, in 1957, verfilmd werd als the bridge on the river Kwai. De film kreeg 7 Oscars. Een bezoek aan de brug is vanwege de indrukwekkende geschiedenis absoluut aan te raden.

Erebegraafplaatsen

Er zijn twee erebegraafplaatsen in Kanchanaburi. De bekendste en meest bezochte is het Kanchanaburi Allied War Cemetery. Toegang is gratis. Hier liggen voornamelijk Nederlandse en Britse soldaten begraven die als krijgsgevangenen stierven bij de aanleg van de spoorlijn.

Musea

Er zijn een aantal musea in Kanchanaburi die zich richten op de oorlogsgeschiedenis. In het oorlogsmuseum, vlak bij de brug, vindt men voornamelijk memorabilia. Ook heeft u vanuit dit museum een prachtig uitzicht op de brug. In het JEATH War Museum, geleid door monniken, zijn foto's tentoongesteld die de geschiedenis herdenken. Het is een openluchtmuseum en de naam is een afkorting van de landen die bij deze gebeurtenissen betrokken waren: Japan, Engeland, Australië, Thailand, Holland. Bij Hellfire Pass ligt het Memorial Museum waar heel duidelijk een beeld wordt geschetst van de omstandigheden waaronder de gevangenen moesten werken.

Omgeving van Kanchanaburi

Door deze bloedige geschiedenis wordt soms vergeten dat dit deel van Thailand ook heel veel moois te bieden heeft. Zo vindt u in de omgeving een aantal prachtige nationale parken, waarvan Erawan National Park en Sai Yok National Park de bekendste zijn.
Vanuit Kanchanaburi is het ook mogelijk om een kort bezoek aan Burma te brengen door een dagtrip te boeken naar de Three Pagodas Pass, waar de spoorweg van Thailand naar Burma loopt. De plek zelf is niet heel spectaculair maar het is wel een makkelijke en legale manier om een bezoek te brengen Burma.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verken Zuidoost-Azië met de Eastern & Oriental ExpressVerken Zuidoost-Azië met de Eastern & Oriental ExpressDe Eastern & Oriental Express is een luxe trein die toeristen vervoert tussen Thailand, Maleisië en Singapore. Gedurende…
Thailand: populaire bestemmingen, tips en uitstapjesThailand: populaire bestemmingen, tips en uitstapjesJe reis naar Thailand is geboekt. Het land van de glimlach, het land van de boeddha's, ontelbare tempels en bezienswaard…
Myanmar (Burma) & de Internationale GemeenschapBirma / Burma / Myanmar is gelegen in Azië en ligt gedeeltelijk op het Indische subcontinent. Het bestuur van Burma word…
Thailand als vakantielandThailand als vakantielandEen vakantiebestemming welke de laatste jaren in populariteit is toegenomen, is ongetwijfeld Thailand. Het aantal reizen…

Reageer op het artikel "Kanchanaburi en de brug over de rivier Kwai"

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 20-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!