Ayutthaya en haar vele tempels

Ayutthaya en haar vele tempels Ayutthaya (soms geschreven als Ayuthaya) is een stad in Centraal Thailand, op ongeveer 76 km van Bangkok. Ayutthaya was ooit de hoofdstad van het oude Siam en de stad was het culturele centrum van het land. Toeristen komen nu naar deze plek om de grote verzameling tempels te bewonderen. De oude tempelstad is sinds 1991 Unesco werelderfgoed en is het best te bewonderen met de fiets. In dit artikel staan tips voor een bezoek aan Ayutthaya, met een beschrijving van de highlights.

Korte geschiedenis

Ayutthaya werd halverwege de 14e eeuw gesticht als hoofdstad van het toenmalige Siam, op de plek waar drie rivieren (de Pa Sak, de Chao Phraya en de Lopburi) samenkomen. Er werd een extra kanaal aangelegd en vanaf dat moment werd de hele stad omringd door water, wat nu nog steeds het geval is. De stad was vanwege zijn aanvoerroutes over dit water zeer succesvol als handelsstad.

Tempels

Toeristen komen hier om de tempels van Ayutthaya te bezoeken. Zoals gezegd is Ayutthaya omringd door water, de tempels die in deze stad liggen zijn het beste onder te verdelen in tempels die op het 'eiland' liggen en tempels die daarbuiten liggen.

Tempels op het eiland

De tempels op het eiland zijn het beste met de fiets te bezoeken. Veel mensen maken vanuit Bangkok een dagtrip naar de tempelstad en de tempels worden bij tijd en wijle overspoeld door grote, volgeladen tourbussen. Mocht u bij een tempel aankomen waar het parkeerterrein vol staat met deze tourbussen, neem dan even lekker een noedelsoepje of een koude cola bij één van de kraampjes die nooit ver van de tempels verwijderd zijn. De tourbussen hebben vaak een strak schema, dus ze zijn zo weer weg. Een bezoek aan de tempels is een stuk prettiger wanneer u ze voor zichzelf heeft en zich bijna alleen waant.

Wat Phra Si Sanphet

Deze indrukwekkende tempel werd gebouwd in 1448 binnen de muren van het oude Koninklijk Paleis. Kenmerkend voor deze tempel zijn de drie chedis (ookwel stoepa's of stupa's genoemd). Vroeger stond hier een 16 meter hoge Boeddha, bedekt met 250 kg goud, maar de Burmezen hebben deze omgesmolten toen ze de stad hadden veroverd. Vlak bij deze tempel bevindt zich de Wihaan Phra Mongkhon Bophit, waar de grootste zittende, bronzen Boeddha van Thailand staat.

Wat Phra Mahathat

Hier bevond zich één van de eerste pagoden in Khmer-stijl, voordat de Burmezen het verwoestten. Hier vindt u een prachtig Boeddhahoofd dat omgeven wordt door de woekerende wortels van een boom. Dit is een prachtig gezicht.

Tempels buiten het eiland

Deze tempels zijn het beste te bezoeken via een van de boottours die 's avonds plaatsvinden. Elk hotel en guesthouse kan dit voor u boeken, maar het is altijd verstandig om prijzen en voorwaarden te vergelijken.

Wat Phanan Choeng

Dit is een prachtige tempel waar een 19 meter hoge zittende Boeddha te bewonderen is. Boeddhistische pelgrims komen hierheen om saffraankleurige stof over de Buddha heen te laten draperen uit eerbied. Dit is een prachtig gezicht. Naast dit pronkstuk vindt u in en rondom dit complex nog veel andere mooie Boeddhabeelden en kunt u zien hoe het boeddhisme hier is verweven in het dagelijks leven.

Wat Chai Wattanram

Deze tempel, die een prachtige, begroeide ruïne was, is onlangs gerenoveerd. De rijen Boeddhabeelden die vroeger zo prachtig waren zijn nu vervangen door nieuwe beelden, dat heeft wat van de charme van deze tempel weggenomen. Desondanks blijft het een mooie tempel om te bezoeken.

Accommodatie

De meeste accommodatie ligt vlak bij het busstation en bij het uitstappen zullen er gelijk meerdere mensen op u af komen om u te vertellen dat hun guesthouse het beste is. Keuze te over. Veel mensen verblijven hier korte tijd om vervolgens weer verder te reizen.

Eten

Er zijn weinig restaurants in Ayutthaya. Veel mensen eten in hun hotel of guesthouse, maar er zijn ook twee prima night markets (Chao Phrom night market en Hua Raw night market) waar u eten kunt halen. Beide night markets bevinden zich in het noordoostelijke deel van de stad, op loopafstand van de meeste accommodatie.

Vervoer

Vanaf Ayutthaya is er een goede busverbinding met Bangkok. Ook ligt Ayutthaya op de spoorwegroute tussen Bangkok en Chiang Mai, waardoor het vanaf hier goed mogelijk is om met de trein door te reizen naar het noorden van Thailand.

Lees verder

© 2011 - 2020 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chiang Mai, de parel van Noord ThailandChiang Mai, de parel van Noord ThailandChiang Mai is een grote, bekende stad in Noord Thailand op zo'n 700 km van Bangkok. Veel toeristen bezoeken deze plaats…
Thailand, strand & cultuurThailand, strand & cultuurThailand is met de idyllische stranden en eilandjes een fantastische bestemming voor een strandvakantie. Maar Thailand s…
Thailand: populaire bestemmingen, tips en uitstapjesThailand: populaire bestemmingen, tips en uitstapjesJe reis naar Thailand is geboekt. Het land van de glimlach, het land van de boeddha's, ontelbare tempels en bezienswaard…
Bangsai Arts en Crafts CentreBangsai Arts en Crafts CentreThailand staat bekend als land van de glimlach, maar het is minder bekend dat er ook prachtige handenarbeid wordt gemaak…

De mooiste dorpen van Toscane - Giglio CastelloToscane heeft naast prachtige steden zoals Firenze, Siena, Lucca, Pisa, San Gimignano, Volterra, ... ook tal van kleiner…
Dwars door Cuba: de natuur van GranmaDe Cubaanse provincie Granma is een verborgen parel, wachtend om ontdekt te worden. Granma herbergt een groot stuk van C…

Reageer op het artikel "Ayutthaya en haar vele tempels"

Infoteur: Ikn280
Laatste update: Februari 2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!