InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Sisi en het Griekse eiland Korfoe

Sisi en het Griekse eiland Korfoe

Eén van de Griekse eilanden is Korfoe, een eiland waarvan bewijzen bestaan dat er 50.000 jaar geleden al mensen op het eiland woonde. Door de diverse bezettingen zijn er ook heel veel verschillende soorten bezienswaardigheden, waaronder de Tempel van Artemis. Dit is één van de huidige zeven wereldwonderen.

Algemeen

Op nog geen 3 km afstand van de Albanese kust ligt het bosrijke Griekse eiland Korfoe (oftewel Corfu in het Engels of Kerkyra in het Grieks). Het eiland is ongeveer 62 km lang en op het breedste punt 28 km. De totale landoppervlakte is 582 km². Het is het op één na grootste eiland van de zeven Ionische eilanden, Kefalonia is nog groter. Het heeft honderden baaien, dorpjes, mooie natuur en veel historie. De hoofdstad van het eiland is Kerkyra (of Korfoe stad) met een totaal van ongeveer 35.000 inwoners.

Het eiland is bekend van de laatste stop die Odyssees maakte op zijn lange terugreis naar Ithaca, aldus de legende.

Geschiedenis

Het eiland heeft in de loop van de geschiedenis vele namen gehad, zoals:
  • Kerkyra of Korkyra
  • Phaeakia
  • Makris
  • Drepane
  • Herpe
  • Kassopaea
  • Scheria (volgens Homerus)

Er bestaan bewijzen dat het eiland, dat toen nog aan het vaste land vast zat, voor het eerst bewoners kreeg ongeveer 50.000 v.Chr. En van ongeveer 5.000 jaar geleden zijn er sporen gevonden van een nederzetting die in het bronzen tijdperk neergezet is.

Het duurde tot ongeveer 775 v.Chr. dat de eerste Grieken op het eiland kwamen wonen, de immigranten uit Eretria, heden ten dage een klein dorp in de omgeving van Chalkis. Maar het behoorde met Chalkis ooit tot de belangrijkste handelssteden van Evia. In 664 v.Chr. vindt de beruchte zeeslag plaats rondom het eiland waarbij de Korinthische bezetters worden verslagen. Het eiland wordt onafhankelijk. Deze periode zal duren tot ongeveer 338 v.Chr. toen de Macedoniërs, onder leiding van Alexander de Grote het eiland bezetten.

Vervolgens komt het eiland nog onder de volgende bezettingen:
  • Het Romeinse rijk
  • Het Byzantijnse rijk (in de 10e eeuw wordt een vesting op de rotsen gebouwd)
  • Venetianen
  • Het Franse rijk, onder leiding van Napoleon

Aangeland bij de periode van 1814 tot 1864: De Ionische eilanden komen onder bescherming van Engeland. Tijdens deze periode wordt het paleis van St. Michael gebouwd, alsmede het St. George, het Mon Repos en de Ionische Academi. De Engelsen voerden de Griekse taal in als officiële voertaal.

Op de historische datum 21 mei 1864 besluit het Ionische parlement dat zij zich zouden gaan aansluiten bij Griekenland.

Bezienswaardigheden

Oude fort van Korfoe

Het oude fort van Korfoe, het in de 10e eeuw gebouwde Oude Fort, dat als verdedigingswerk door de Byzantijnen werd gebouwd, werd in de 13e en 14e eeuw versterkt en verbeterd. In de 15e eeuw werden de muren gereconstrueerd door de Venetianen. Een eeuw later was het fort klaar, naar ontwerp van de Venetiaanse architect Michele Sanmicheli. Na de 15e eeuw werd het fort gebruikt door onder andere het leger. Er is maar weinig bewaard gebleven van dit fort; alleen de centrale poort en de gevangenissen. Gedurende de Engelse bescherming werden er nieuwe gebouwen geplaatst, zoals de barakken het ziekenhuis en de kerk van St. George. In de laatste 20 jaar van de vorige eeuw heeft het fort een aantal renovatie´s ondergaan.

Voormalige zomerverblijf van keizerin Sissi
In het plaatse Perama staat het voormalige zomerverblijf van keizerin Sissi, de keizerin van Oostenrijk en koningin van Hongarije. Na een bezoek aan het eiland liet Sissi een slot bouwen hoog boven de oostkust. Het kreeg de naam Achillio en Sissi verbleef hier zeer regelmatig. Na de dood van Sissi werd het in 1908 gekocht door Wilhelm II, keizer van Duitsland. Hij maakte er zijn zomerpaleis van. In het kasteel zijn nog meubels te vinden van zowel Sissi als van Wilhelm. Er is een beeldentuin, waarin een marmeren beeld van de stervende Achilles staat. Dit beeld werd gemaakt in opdracht van keizerin Sissi. Verder zijn er in het paleis veel schilderijen en versieringen te vinden.

Voormalige huis van Durrell

Het bij de Grieken zeer populair Kalami heeft een geschiedenis met de schrijver Lawrence Durrell (27 februari 1912 – 7 november 1990). Op dit eiland schreef hij in 1945 zijn boek “Prospero´s Cell”. Het is in 2000 opnieuw uitgegeven. Het voormalige huis waar hij dit boek schreef is tegenwoordig een taverne waar kamers gehuurd kunnen worden, ook die waar de schrijver zelf verbleef.

Messongi rivier

De Messongi rivier zorgt ervoor dat het land genoeg water krijgt, vooral de meer dan 700 jaar oude olijfbomen die in het gebied van de rivier groeien. Ook zijn er restanten van een 2300 jaar oude tempel.

Een aantal andere van de vele bezienswaardigheden op het eiland zijn:
  • Archeologisch museum in Kerkyra
  • Bankbiljettenmuseum in Kerkyra
  • De Tempel van Artemis in Kerkyra
  • Kimissis klooster in Paleokastritsa
  • Diverse zandstranden zoals Kalamaki, Arilas, Myrtiotissa
  • Baaien om te snorkelen als Sinies, Barbati, Glyfa[
  • Leuke plaatsjes als Agios Georgios, Doukades (traditioneel dorpje), Korision, Lefkimi, Moraitika

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantieparadijs CorfuOp zo een 2,5 uur vliegen vanaf Schiphol ligt het eiland Kerkira, of te wel Corfu (spreek je uit als: korfoe). Dit is he…
Corfu (Grieks eiland)Corfu (Grieks eiland)Corfu is een Grieks eiland dat tot de Ionische eilanden behoort. Het is een van de meest groene eilanden en kent een vee…
De parels van CorfuDe parels van CorfuCorfu is één van de bekendste eilanden van Griekenland en nestelt zich nog steeds in de top van vakantiebestemmingen bin…
Corfu, groene oase in azuurblauwe zeeCorfu, groene oase in azuurblauwe zeeWie naar Corfu komt, ziet niet het onvervalste Griekenland. Het groene eiland is een mengsel van cultuurinvloeden waarva…
Griekse eilanden: Vakantie en reizen eilanden GriekenlandGriekse eilanden: Vakantie en reizen eilanden GriekenlandGriekenland is één van de mooiste en meest diverse landen voor een zonnige en originele vakantie. Bijna iedereen die naa…

Reageer op het artikel "Sisi en het Griekse eiland Korfoe"

Infoteur: Storm
Laatste update: 27-12-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!