De Chinese Muur bij Beijing (Peking), China

De Chinese Muur bij Beijing (Peking), China Onbetwist de grootste en bekendste attractie van China ontvangt de Chinese Muur jaarlijks miljoenen bezoekers. Hoewel de Muur duizenden kilometers lang is, gaan veruit de meeste mensen vanuit Beijing een bezoekje brengen. Je hebt de keus uit toeristisch, minder toeristisch en vrijwel onbekend in de omgeving van Beijing.

Geschiedenis en mythen

Nee, je kunt de Chinese Muur niet zien vanuit de maan, maar dat maakt het niet minder indrukwekkend. De Muur begon haar lange leven in de Qin dynastie, zo’n 2000 jaar geleden. Voorgangers van de Muur werden aan elkaar verbonden door de eerste keizer die China verenigde, keizer Qin Shi Huang. Oorspronkelijk bedoeld om barbaarse invasies tegen te houden was de Muur functioneler als transportroute door ruw terrein. In de wachttorens kon men snel een vuur aansteken om zo waarschuwingen door te geven. Tijdens de Ming dynastie (1368-1644) werd de muur gerestaureerd zodat ze weer haar oorspronkelijke functie kon vervullen. Hoewel dit 100 jaar in beslag nam en vele mensenlevens kostte, voorkwam het niet dat de Manchu ruim twee eeuwen lang over China heersten (Qing dynastie 1644-1911). De Muur werd vergeten en kwam in verval terecht. Hierdoor kun je momenteel niet meer over de Chinese Muur spreken, want ze bestaat niet uit een stuk. Stenen werden gebruikt door de plaatselijke bevolking voor hun eigen bouwwerken en het zand uit de fundering voor het land. Andere delen zijn zo sterk vervallen dat je geen muur meer kunt herkennen.

In een poging om de toeristen tevreden te stellen, heeft de regering verschillende delen gerenoveerd en sommige zelfs omgetoverd in typisch Chinese toeristenvallen compleet met stoeltjeslift en kermis. Wie de Muur wil bezoeken buiten de vastgestelde plekken, komt soms in aanraking met de politie die een boete oplegt. Dit heeft waarschijnlijk minder te maken met bescherming van de Muur dan met het dirigeren van toeristen naar plekken waar je entree moet betalen.

Badaling

Dit is de meest bekende van alle opengestelde plekken. Tours vanuit Beijing gaan meestal naar Badaling in combinatie met de Ming Tombes en soms ook naar jadefabrieken, medicijnhallen, etc. Wie geen zin heeft in dat laatste, doet er goed aan om veel vragen te stellen bij het boeken van een tour.

Badaling ligt dicht bij Beijing op zo’n 70 kilometer. Toegang is 45 yuan waarvoor je ook het China Great Wall Museum in mag en een 15 minuten durende film mag bekijken in het Great Wall Circle Vision Theater. De kabelbaan is niet inbegrepen (60 yuan voor retourtje). Vanwege de korte afstand en het grote aantal tours dat hierheen gaat, is het vol met toeristen. En waar toeristen zijn, zijn opdringerige verkopers en souvenirstalletjes.

De Muur bij Badaling is gebouwd tijdens de Ming Dynastie, maar gerestoreerd in de jaren ’50 en ’60, dus veel van het origineel is er niet meer over. Vanaf de ingang kun je twee kanten op; aan beide kanten wordt de Muur een ruïne aan het einde en kun je niet meer verder. De klim duurt ongeveer 2 uur heen en terug, afhankelijk van jouw snelheid.

Heen en terug

Er zijn vele manieren om naar Badaling te gaan:
  1. Een tour met je hotel, CITS of een ander reisbureau: nooit meer dan 250 yuan pp inclusief entree, gids en maaltijd.
  2. Een taxi huren: 500-800 yuan voor de hele dag.
  3. Bus 919 Express vanuit Deshengmen (metro 2 Jishuitan): 12 yuan. De reistijd is 1 uur. De bussen wachten in een openluchtstation en er zijn veel 919’s bij elkaar. Ze gaan niet allemaal naar Badaling, dus controleer bij de chauffeur of busassistent. Ga niet in zee met bussen die een kartonnen bord 919 in het raam hebben staan.
  4. Trein vanaf het noordelijke station: heen om 8:06 uur (aankomst 10:49 uur) en terug om 14:34 uur.
  5. Tourbus van het Beijing Sightseeing Bus Centre noordoostelijk en -westelijk van Qianmen naast het Plein van de Hemelse Vrede, Dongzhimen of het treinstation. Lijn C naar Badaling kost 80 yuan en lijn A naar Badaling en de Ming Tombes kost 150 yuan. Deze bussen vertrekken tussen 6.30 en 10.00 uur, brengen je heen en terug en zijn inclusief entreekosten. Lijn A biedt ook een maaltijd aan. Deze tourbussen stoppen vaak ook op andere plekken zoals een jadefabriek.

Mutianyu

Ruim 2 kilometer lang zijn de gerestaureerde delen van de Muur bij Mutianyu. Het is hier veel minder druk dan bij Badaling en niet veel verder (90 km vanaf Beijing). De Muur stamt uit de Ming Dynastie maar is gebouwd op een ouder deel uit de Noordelijke Qi Dynastie (550-577). Ook hier is een kabelbaan (50 yuan voor retourtje). Een klim duurt ongeveer 3 uur en entree is 40 yuan.

Heen en terug

Vanaf Dongzhimen kun je bus 916 nemen naar Huairou (12 yuan, rijdt tussen 5.50 en 20.30 uur). Van daaruit kun je een taxi nemen voor 30 yuan naar de ingang. Een taxi direct vanaf Beijing kost 200-300 yuan.

Een andere optie zijn de Sightseeing bussen vanaf Qianmen of bij de South Cathedral (Xuanwumen). Deze gaan alleen in het weekend of op feestdagen en vertrekken tussen 6.30 en 8.30 uur. De prijs van 110 yuan is inclusief entree en een stop bij Hongluo Tempel.

De obstakelmuren bij SimataiDe obstakelmuren bij Simatai

Jinshanling en Simatai

Hoewel dit twee aparte delen van de Muur zijn, noemen we ze hier samen, omdat de meeste westerlingen ze beiden bezoeken. De hoofdreden voor dit bezoek is een 10 kilometer lange tocht van Jinshanling naar Simatai, maar het gebrek aan andere toeristen speelt zeker een rol. Denk echter niet dat je de verkopers kan ontsnappen...

Jinshanling ligt ruim 100 kilometer van Beijing, circa drie uur rijden. Het ligt vlakbij het dorpje Gubeikou in Hebei Provincie. Simatai ligt 10 kilometer verder in Beijings Miyun County. Simatai is gebouwd tijdens keizer Hongwu uit de Ming Dynastie en staat bekend om haar scherpe pieken en dalen. Daarnaast toont het ook een ander fenomeen: obstakelmuren. Dit zijn muren op de Muur vlakbij de wachttorens waarachter soldaten zich konden verschansen voor aanvallers die al op de Muur waren. Vanuit gaten konden ze de aanvallers bekogelen. Als de weerstand te groot was konden ze zich achter het volgende muurtje verschuilen, enz. Hoewel de muur gerestaureerd is, zijn er ook authentieke stukken.

Entree bij Jinshanling kost 50 yuan en heeft een kabelbaan (50 yuan voor een retourtje). Simatai kost 40 yuan. Wie te voet de verbinding maakt tussen de twee delen moet toch het tweede kaartje betalen. Er is ook een brug over de rivier waarvoor je 5 yuan moet neerleggen en er is geen andere route. Als je Simatai bezoekt en rechtsaf de berg op gaat, steek je deze brug niet over. In plaats van lopen naar de uitgang kun je ook een kabelbaan nemen (zipline) voor 40 yuan.

Heen en terug

Zowel voor Jinshanling als Simatai begint de reis bij Dongzhimen met een minibus of bus 980 (10 yuan) naar Miyun. Voor Jinshanling stap je over op een minibus naar Gubeikou en stap je uit bij de halte Bakeshiying (7 yuan). Voor Simatai moet je een taxi of minibus huren (120 yuan retour). In Simatai is een jeugdhostel vlakbij de in/uitgang, dus je kunt hier overnachten en dan verder reizen naar Hebei in plaats van terug te reizen naar Beijing.

De Sightseeing bussen vanaf Qianmen of Xuanwumen doen op vrijdagen, zaterdagen en feestdagen Simatai aan. Lijn D kost 100 yuan inclusief entree en vertrekt tussen 6.30 en 8.30 uur.

Het beste is om een taxi te regelen voor de dag. Je kunt dan met de chauffeur afspreken dat hij je afzet bij het ene deel en ophaalt bij het andere. Betaal niet voordat je op de terugweg bent. Couchsurfer Jeff regelt vervoer voor 125 yuan pp (minimaal vier personen) exclusief entree. Bel hem op voor details: (0086)15116996269. Jeff vraagt geen geld voor deze service en aangezien ik zelf zonder enige klacht deze tour heb gedaan, kan ik het aanraden.

Juyongguan

Dit deel van de Muur ligt het dichtst bij Beijing (50 km), maar is relatief rustig. Er is een fikse wandeling te maken van twee uur. Helaas heeft restauratie meer kwaad dan goed gedaan voor het Muurdeel dat gebouwd is door de Ming op de Muur uit de 5e eeuw. Entree kost 40 yuan.

Heen en terug

Neem de gele metrolijn naar Xi'erqi en stap over op de Changpinglijn. Stap in Nanshao over op bus 68 en stap uit op de laatste halte.

Huanghua

Niet ver van Beijing en minder toeristisch is het wilde Huanghua. Hoewel er delen gerestaureerd zijn, zijn er ook nog originele stukken. Goede schoenen zijn een must voor een klim, maar het is zeker de moeite waard. Gebouwd tijdens de Ming Dynastie en vlakbij een meer gaat de Muur zowel naar het oosten als het westen. In het oosten moet je de dam oversteken en een scherpe klim maken vanaf de eerste wachttoren. In het westen is er eerst alleen ruïne, dus moet je de heuvel op klimmen vanuit het zuiden.

Volgens historische bronnen is dit muurdeel gebouwd onder Lord Cai. Elke inch (2,5 cm) kostte een werker een hele dag omdat Cai het absoluut perfect wilde hebben. Dit kostte natuurlijk veel te veel tijd en geld, dus Lord Cai werd onthoofd. Jaren later verklaarde een generaal dat dit Muurdeel een voorbeeld was voor alle anderen.

Wie veel tijd heeft (een paar dagen), goede schoenen en een slaapzak kan van Huanghua naar Mutianyu lopen.

Heen en terug

Vanaf Dongzhimen kun je bus 961 (8 yuan) nemen, maar deze gaat alleen twee keer in de ochtend en twee keer in de middag en duurt twee uur. De laatste is al om 14.30 uur. Stap uit bij Huanghuacheng, niet Huanhhuazhan.

Een andere mogelijkheid is bus 916 of 936 (8 yuan) naar Huairou. Deze bussen duren 1 uur, maar vertrekken tussen 5.30 en 6.30 uur. Bus 916 heeft airco. Vanaf Huairou kun je een minibus (4 yuan) of minitaxi (60 yuan retour) nemen.

Er zijn enkele simpele, goedkope slaapmogelijkheden in de omgeving.

Lees verder

© 2009 - 2024 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Chinese muur: dé bezienswaardigheid in ChinaEén van de bezienswaardigheden op de wereld die bij veel mensen op het verlanglijstje staat, is de Chinese muur. De Chin…
De geschiedenis van de Chinese muurDe geschiedenis van de Chinese muurDe Chinese muur is een oud bouwwerk dat op de Unesco werelderfgoedlijst staat en bevindt zich voor een deel in bergachti…
Chinese muur, het langste bouwerk ter wereldChinese muur, het langste bouwerk ter wereldIn het noorden van China loopt de Chinese Muur door het bergachtige landschap. De Chinese muur is het langste bouwwerk t…
De zeven moderne wereldwonderen: Chinese MuurWat zijn de mooiste bouwwerken ter wereld? De Grieken hielden zich al bezig met deze vraag. Maar omdat er van de klassie…

Werken als hotel of camping entertainerZie je ook ieder jaar op zomer vakantie entertainers die de hele dag bezig zijn mensen te vermaken? Lijkt het je ook leu…
Turkije – Torba: een groen stukje TurkijeDe Turkse badplaatsen weten de laatste jaren steeds meer bezoekers te trekken. Mede door het heerlijke klimaat, de uitge…
Bronnen en referenties
  • Harper, Damian, Burke, Andrew, Grundvig, Julie, Heller, Carolyn, Huhti, Thomas, Mayhew, Bradley, Dai, Min, Pitts, Christopher & Quinn, Ellis (2007). Lonely Planet China. Singapore: SNP Security Printing. Print.
  • Wikitravel over Beijing: http://wikitravel.org/en/Beijing.
  • Beijing popout map (2008). Winford, UK: Compass Maps.
  • Persoonlijke ervaring in april-mei 2009.
Reactie

Degaarn, 20-12-2011
Chantal, leuk om je uitvoerige pagina's over China te lezen. Ik heb zelf de muur onlangs ook bezocht en er kloppen toch een paar dingen niet meer met betrekking tot het vervoer. Logisch, want het artikel is van 2009 en dingen veranderen nu eenmaal snel in China.

De bussen die naar Badaling gaan stoppen niet meer bij Juyongguan. Als je dat deel van de muur toch wilt bezoeken kun je het beste de nieuwe metrolijn richting Changping nemen, een voorstad van Beijing. Daarna kun je overstappen op bus 68 die je rechtstreeks naar Juyongguan brengt wat de laatste stop is.

Bron: www.bezoekbeijing.nl/bezienswaardigheden/de-chinese-muur/ en dan naar Juyongguan Reactie infoteur, 20-12-2011
Geen ander land verandert zo snel als China. Bedankt voor de informatie. Ik heb deze aangepast in het artikel zodat dit weer klopt.

Jantrao (202 artikelen)
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.