InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Chinese muur, het langste bouwerk ter wereld

Chinese muur, het langste bouwerk ter wereld

Chinese muur, het langste bouwerk ter wereld In het noorden van China loopt de Chinese Muur door het bergachtige landschap. De Chinese muur is het langste bouwwerk ter wereld. Naar schatting is de muur tussen de 2500 en 10.000 kilometer lang. De muur is geen aaneengesloten bouwwerk, overal in het landschap staan lossen muurtjes. De Chinese muur loopt van de zee bij Shanhaiguan in het noordoosten tot aan Jiayuguan in de westelijke provincie Gansu.

Geschiedenis

De Chinese Muur werd gebouwd om de Chinese bevolking te beschermen. Al eeuwen voor Christus werden Chinese boeren aangevallen door rondtrekkende ruitervolken uit het noorden. Om deze invallen te stoppen bouwde iedere stad een eigen beschermingsmuur. Rond 200 voor Christus beval de Qin-dynastie de oude verdedigingsmuren te versterken en te verlengen. Ongeveer tweeduizend kilometer werd bijgebouwd. De muur hield de tegenstanders niet tegen, daarvoor was het bouwwerk te laag. Het was dan ook de bedoeling om aanvallers zolang op te houden dat de soldaten genoeg tijd hadden om versterking te halen.

Tussen de muur zijn meer dan 1300 wachttorens gebouwd. Als soldaten die de wacht hielden een vijand zagen, werden er grote vuren gestookt. Uit het aantal vuren konden de mensen achter de muur afleiden hoe zwaar de aanval was en hoeveel versterking er nodig was. Na de ontdekking van het buskruit werden ook kanonsschoten als waarschuwing afgevuurd.

Begraafplaats

Rond 1500 vonden de laatste grote reparaties plaats tijdens de Ming-dynastie (1368-1644). Wat nu nog van de Chinese muur te zien is dateert bijna allemaal uit de tijd dateert bijna allemaal uit de tijd van de Ming-dynastie. Door zijn grootte wordt het immense bouwwerk door veel mensen beschouwt als het achtste wereldwonder. Tijdens de bouw zijn duizenden arbeiders gestorven ten gevolge van de zware arbeid. Loodzware brokken steen moesten door het heuvelachtige landschap worden vervoerd. Omdat zoveel mensen de bouw niet overleefden, kreeg de muur een bijnaam: de Grote Begraafplaats.

Enkele feiten

De Chinese muur zou het enige door mensen gemaakte bouwwerk zijn dat vanaf de maan of vanaf de ruimte te zien is. Dit is echter niet waar, dit is een broodje-aap-verhaal. De muur is dan wel gigantisch lang maar veel te smal om vanaf zo’n afstand te kunnen zien. Dit bevestigde, tot grote teleurstelling van de Chinezen, de Chinese astronaut Yang Liwei in oktober 2004.
Het bouwwerk is niet helemaal uit steen opgebouwd. Ook gestampte aarde is als bouwsteen gebruikt. Behalve als verdedigingsmuur hield de muur ook de vee-telende nomaden uit het noorden en de landbouwvolkeren die vooral ten zuiden ervan woonden uit elkaar.

Voor Chinezen is de muur een belangrijk symbool. Dat geeft het gezegde weer ‘Je bent niemand als je de Chinese muur niet hebt bezocht’. Nog altijd kunnen stukken van de muur worden bezichtigd. Steeds meer mensen laten echter hun ‘handtekening’ achter op de muur. Er zijn op de stenen tal van namen gekrast en met verf op gespoten. Sommige mensen nemen zelfs stenen van de muur mee.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de Chinese muurDe geschiedenis van de Chinese muurDe Chinese muur is een oud bouwwerk dat op de Unesco werelderfgoedlijst staat en zich voor een deel in bergachtig gebied…
De zeven moderne wereldwonderen: Chinese MuurWat zijn de mooiste bouwwerken ter wereld? De Grieken hielden zich al bezig met deze vraag. Maar omdat er van de klassie…
De Chinese muur: dé bezienswaardigheid in ChinaEén van de bezienswaardigheden op de wereld die bij veel mensen op het verlanglijstje staat, is de Chinese muur. De Chin…
China: de bevolkingsgroepen van ChinaDe bevolkingsgroepen van China zijn divers en uiteenlopend. Hoeveel mensen er precies in China wonen is nog steeds ondui…
Het volkslied van China: tekst & vertaling Chinese volksliedHet volkslied van China: tekst & vertaling Chinese volkslied"De Mars van de vrijwilligers" is het nationale volkslied van China. De tekst en muziek van deze hymne stamt uit de jare…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Chinese muur, het langste bouwerk ter wereld"

Reacties

Caroline, 05-09-2015 15:50 #2
Het langste bouwwerk ter wereld? Dat is maar de vraag. Het was het ooit wel, maar de Australiërs claimen dat de Dog Fence de langste constructie is met 5400 kilometer. In elk geval is dat nu het langst aaneengesloten. Want in hoeverre kun je losse stukken muur nog als een bouwwerk zien?

Gerrit, 06-03-2010 00:51 #1
De Chinese muur is NIET zichtbaar vanuit de ruimte.De Chinese muur is wel extreem lang(6400 km.),maar ook erg smal (10 meter).Als we buiten onze atmosfeer in de ruimte objecten van 10 meter breed zouden kunnen zien, zouden we ook kanalen, wegen en riviertjes kunnen zien.We mogen echter in de ruimte blij zijn dat we het IJsselmeer kunnen onderscheiden van de rest van Nederland.We zijn dan pas net buiten de atmosfeer.Op de maan, wat 1000 keer verder is dan de hoogte van iss-satelieten, kunnen we zelfs groot brittannie niet zien met het blote oog! Zie ook wikipedia(chinese muur). Dat we de chinese muur kunnen zien vanuit de ruimte of vanaf de maan is een typisch broodje-aap-verhaal geworden, zoals:struisvogels steken de kop in het zand, muggen komen op licht af, elektriciteit is schone energie enzovoort! Het vervelende van deze verhalen is dat ze waarschijnlijk niet uit te roeien zijn!

Infoteur: Bartw
Laatste update: 22-07-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 2
Schrijf mee!