Reistips en suggesties voor Beijing (Peking), China

Reistips en suggesties voor Beijing (Peking), China Een wereldstad van formaat, Beijing heeft veel te bieden. In dit artikel vind je praktische informatie over de stad, het vliegveld, het metrosysteem, treinen, bussen en kortingen. Daarnaast kun je je bezoek plannen aan de hand van de ideeën voor activiteiten in Beijing gedurende een variërend aantal dagen.

Beijing (Peking)


De stad

Beijing betekent noordelijke hoofdstad. Gedurende lange perioden in Chinese historie was Beijing de hoofdstad van (delen van) China. De meest recente afwijking was van 1928 tot 1949. De Kuomintang (Nationalisten) verlieten Beijing voor Nanjing (zuidelijke hoofdstad), maar de Communisten maakten het weer de hoofdstad met het uitroepen van de Volksrepubliek in 1949.

Plattegrond van Beijing / Bron: kallgan, Wikimedia Commons (Publiek domein)Plattegrond van Beijing / Bron: kallgan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De stad is een eigen administratieve regio en is dus geen onderdeel van een provincie. Alleen Chongqing, Tianjin en Shanghai hebben dezelfde status. Beijing is verdeeld in 16 districten (qu) en twee counties (xian). Er zijn vijf rondwegen rondom de stad, maar de nummering begint vreemd genoeg bij twee, niet een. De eerste rondweg heet dus de tweede rondweg, etc. De belangrijkste districten voor bezoekers zijn:

Xicheng

Het noordwestelijke centrumdeel tot net buiten rondweg 2 in het westen en rondweg 3 in het noorden. Hier vind je onder mee Beihai Park, de dierentuin en het Concertgebouw.

Dongcheng

Het noordoostelijke centrumdeel tot net buiten rondweg 3 in het noorden en rondweg 2 in het oosten. De Verboden Stad, het Plein van de Hemelse Vrede en het centraal station liggen in Dongcheng.

Xuanwu

Het zuidwestelijke deel van het centrum tot net buiten rondweg 2 in het westen en tot rondweg 2 in het zuiden. Hier zijn het museum van architectuur en het zuidelijke treinstation.

Chongwen

Het zuidoostelijke deel van het centrum tot net buiten rondweg 2 in het zuiden en tot rondweg 2 in het oosten. In Chongwen zijn de Temple of Heaven, het Beijing Amusement Park, Hongqiao markt en Panjiayuan antiekmarkt.

Chaoyang

Vanaf ring 2 in het oosten tot buiten ring 5. Dit stadsdistrict huist veel ambassades, het Olympisch park en Dongyue Tempel.

Haidian

Vanaf ring 2 in het westen tot buiten ring 5. Dit is het universiteitsgebied van de stad met beroemde Chinese universiteiten als Peking Universiteit, Tsinghua Universiteit en de Beijing Talenuniversiteit waar veel buitenlanders Chinees studeren. Het is dus een goed stadsdeel om uit te gaan en goedkoop (westers) te eten. Haidian heeft verder het oude en nieuwe Zomerpaleis en het Fragrant Hills park (Aromatische Heuvels).

Een plattegrond van Beijing is onontbeerlijk als je de stad wilt verkennen. In boekwinkels zijn verschillende kaarten te koop en op straat worden ze ook aangeboden. Let altijd goed op of er voldoende Engels op staat. Kaarten kosten tussen 8 en 20 yuan. Een overzicht van de metro is ook extreem handig om je reis te plannen. Persoonlijk kan ik de popout map aanraden voor 18 yuan (ook te koop in Nederland). Deze kaart vouwt zich heel klein op en is dus handig mee te nemen. Karton beschermt het tegen kreuken en scheuren. Het biedt vijf kaartjes: (1) Groter Beijing ruwweg wat tussen de vierde rondweg ligt, (2) Centraal Beijing van het gebied rondom de Verboden Stad, (3) de Verboden Stad, (4) Beijing stad met de omringende provincies en (5) de metrokaart.

Vliegveld

Beijing heeft twee vliegvelden die gebruikt worden voor reizigers, d.w.z. niet-militairen. De belangrijkste is Beijing Capital Airport (PEK) zo’n 27 kilometer van het centrum. Er zijn drie terminals. Terminal 1 en 2 liggen redelijk kort bij elkaar, maar de gloednieuwe terminal 3 ligt verder en is te bereiken met een gratis shuttlebus. Terminal 3 is enorm groot, dus reken op extra tijd als je vanaf die terminal vliegt. Onbetrouwbare lui hangen graag rond op vliegvelden waar vermoeide reizigers aankomen in een nieuwe stad. Geloof geen verhalen over minibusjes die je nodig hebt als je veel bagage hebt, dragers die je bagage 50 meter verslepen en dan 10 yuan willen of mensen die je een exit ticket willen verkopen. Let op voor onofficiële taxi’s die net doen alsof ze officieel zijn, maar waarin met de meter geknoeid is zodat die razendsnel oploopt.

Het kleine vliegveld Nanyuan (NAY) ligt 17 kilometer ten zuiden van het centrum en wordt alleen gebruikt door China United. Een gratis bus brengt je van en naar dit vliegveld vanaf het ticketbureau van China United. Deze bus rijdt alleen rond vliegtijden.

Officiële taxi’s bij het Nationaal TheaterOfficiële taxi’s bij het Nationaal Theater
Van en naar het vliegveld
Bij aankomst en vertrek in de Capital Airport kun je kiezen uit vier mogelijkheden.

Taxi
Ga altijd naar de officiële wachtrij en ga niet in op mensen die je in de hal benaderen. Officiële taxi’s zijn te herkennen aan het witte bord op het dak en de nummerplaat die begint met B (na het karakter voor bei van Beijing). Een andere beginletter betekent dat het geen officiële taxi is. De taxi’s hebben verschillende kleuren: sommigen zijn helemaal donkerrood en anderen zijn geel met blauw. Nieuwere taxi’s hebben een donkergele streep en de rest van de taxi is roodbruin, wit, groen of blauw met een gele streep. Een reis van het vliegveld naar het centrum hoort tussen 70 en 120 yuan te kosten, afhankelijk van afstand en verkeersdrukte. De startprijs voor een taxi is 10 yuan voor de eerste drie kilometer en 2 yuan voor elke kilometer daarna. Als de taxi langzamer rijdt dan 12 km/u of stilstaat, tikt de meter langzamer door: vijf minuten staat gelijk aan 1 kilometer. Let goed op dat de chauffeur de meter gebruikt: hij hoort een hendel aan het apparaat naar beneden te drukken waarna een stem wat zegt en je geratel hoort van een bon die geprint wordt. Als hij dit niet doet, wordt niet kwaad maar maak duidelijk via wijzen dat hij de meter moet gebruiken. Een taxichauffeur wil geen problemen met een buitenlander en zal naar je luisteren. Vraag na afloop altijd om het bewijsje (fa1 piao4) mocht je klachten hebben of iets kwijt zijn. De meeste chauffeurs spreken geen woord Engels, dus probeer altijd je bestemming in Chinese karakters te laten zien. Blijf wakker, het liefst met een kaart in de hand, zodat de chauffeur weet dat je hem in de gaten houdt wat betreft route en geen omwegen gaat maken.

Airport Express
Dit is een comfortabele trein die je naar het centrum brengt en overstapmogelijheden biedt naar de metro. Omdat je 25 yuan per persoon moet betalen (enkele reis), is een taxi goedkoper als je met een of twee anderen kan delen.

Airport shuttle
Comfortabele bussen maken de trip van en naar het vliegveld voor 16 yuan. Er zijn verschillende routes: lijn 1 naar het zuidoosten, lijn 2 naar het zuidwesten, lijn 3 naar het centrum en het centraal station, lijn 4 naar het noorden en noordwesten en lijn 5 naar het noorden (vooral Haidian). De mensen achter de balie hebben een kaart en spreken Engels. Let op dat de bus naar de stad op meer plaatsen stopt dan op de terugweg.

Stadsbus
Bus 359 gaat van het vliegveld naar Dongzhimen (metro lijn 2 en 13). Dit is zeker de goedkoopste keuze, maar niet erg handig of snel.

Plattegrond van de metro / Bron: Ran and Hat600, Wikimedia Commons (GFDL)Plattegrond van de metro / Bron: Ran and Hat600, Wikimedia Commons (GFDL)

Metro

Waar de bussen geregeld met een slakkengang voorbij komen en niet zo vriendelijk zijn voor buitenlanders (vaak enkel karakters) is de metro van Beijing een goedlopend systeem dat de binnenstad redelijk goed dekt. De metro rijdt van 5.00 tot ca. 23.30 uur. Stations zijn herkenbaar op straat aan een blauwwit bord met een D. Er zijn momenteel acht lijnen met een in aanbouw. Een kaartje kost 2 yuan (behalve de Airport Express) ongeacht hoe ver je reist en is te koop bij het loket of de kaartautomaat. De automaat geeft munten als wisselgeld, maar als het op is, moet je gepast betalen. De automaten accepteren munten van 1 yuan en biljetten van 5 en 10 yuan (helaas niet biljetten van 1 yuan). Je kunt maximaal tien kaartjes tegelijk kopen.
  • Lijn 1 (rood): 23 haltes van Pingguoyuan tot Sihuidong. Deze lijn maakt stops bij een amusementspark (Bajiaoyouleyuan), het Militair Museum (Junshi Bowuguan), het Capital Museum (Muxidi), west (xi) en oost (dong) van het Plein van de Hemelse Vrede (Tian’anmen) en de zijdemarkt (Yonganli).
  • Lijn 2 (donkerblauw): De cirkellijn die grotendeels de tweede rondweg volgt met 18 haltes. Deze lijn stopt bij twee treinstations en een busstation: Xizhimen is het noordelijke treinstation, Dongzhimen is het busstation en Beijingzhan is het centraal station. Verder stopt lijn twee bij de Lama Tempel (Yonghegong), de Taoistische tempel Dongyue (Chaoyangmen) en Qianmen poort aan de zuidkant van het Plein van de Hemelse Vrede waar ook het spoorwegmuseum is (Qianmen).
  • Lijn 4 (in aanbouw): 24 haltes van Longbeicun tot Maijialou. Deze lijn zal stoppen bij de dierentuin (Beijing Zoo), in de buurt van het Zomerpaleis (Chengfulu), het noordelijke (Xizhimen) en het zuidelijke treinstation (Beijingnanzhan).
  • Lijn 5 (paars): 23 haltes van Tantongxiyuanbei tot Songjiahuang. Deze lijn maakt stops bij de Lama Tempel (Yonghegong) en Temple of Heaven (Tiantandongmen).
  • Lijn 8 (groen): De Olympische lijn met slechts drie haltes: het Olympisch Sportcentrum, het Olympisch Park en Senlingongyuan. Het Vogelnest en de Waterkubus liggen tussen de eerste twee haltes in.
  • Lijn 10 (lichtblauw): 22 haltes van Bagou tot Jingsong. Deze lijn stopt bij het Chinese cultuur en etniciteiten park (Beitucheng) en het Landbouw Tentoonstellingscenter (Nongzhanguan). De Bagou eindhalte is in de buurt van het Zomerpaleis.
  • Lijn 13 (oranje/geel): De lightrail met 16 haltes gaat niet ondergronds naar maakt een grote cirkel bovengronds van Xizhimen tot Dongzhimen. Nu lijn 4 nog niet open is, is Wudaokou de halte van waaruit het Zomerpaleis het eenvoudigst te bereiken is.
  • Batong lijn (rood): 13 haltes van Sihui tot Tuqiao.
  • Airport Express (grijs): De snelle verbinding tussen het vliegveld en de stad stopt bij Terminal 3, Terminal 1 & 2, Sanyuanqiao en Dongzhimen. Deze lijn is geen onderdeel van het metrosysteem en je moet dus een apart kaartje kopen voor 25 yuan.

Overstapstations

Lijn 1 kruist lijn 2 bij Fuxingmen en Jianguomen, lijn 5 bij Dongdan, lijn 10 bij Guomao en de Batong lijn bij Sihui en Sihuidong.
Lijn 2 kruist lijn 13 bij Xizhimen en Dongzhimen, lijn 5 bij Yonghegong en Chongwenmen en de Airport Express bij Dongzhimen. De overstap van lijn 2 naar lijn 13 bij Xixhimen duurt erg lang, zo’n 15-20 minuten. Het is een omweg waard om deze overstap te vermijden als het mogelijk is.
Lijn 4 zal lijn 1 kruisen bij Xidan, lijn 2 bij Xizhimen en Xuanwumen, lijn 10 bij een nog onbenoemd station en lijn 13 bij Xixhimen.
Lijn 5 kruist lijn 8 bij Beitucheng, lijn 10 bij Huxinxijienankou en lijn 13 bij Lishuiqiao.
Lijn 10 kruist lijn 13 bij Zhichunlu en Shaoyaoju. Overstappen naar de Airport Express is mogelijk bij Sanyuanqiao.

Trein en langeafstandsbus

Beijing heeft vijf treinstations:
  • Centraal (Beijingzhan) naar vele bestemmingen binnen China en ook Mongolië, Rusland en Noord-Korea.
  • West (Beijing Xizhan) naar een groot aantal bestemmingen binnen China en ook Hong Kong, Vietnam en Lhasa.
  • Zuid (Beijing Nanzhan) heeft 70 snelle, dagelijkse verbindingen naar Tianjin, Tanggu, Jinan, Qingdao en Shanghai.
  • Noord (Beijing Beizhan) is kleiner dan de andere drie met routes naar Binnen-Mongolië, Yanqing en de Chinese Muur bij Badaling.
  • Oost (Beijing Dongzhan) heeft enkel een dagelijkse service naar Chengde.

Controleer altijd vanaf welk station je trein vertrekt. Het grootste staion (west) heeft ironisch genoeg de slechtste verbinding met openbaar vervoer: het dichtstbijzijnde metrostation is op 15 minuten lopen (niet handig met veel bagage), dus je bent aangewezen op de overvolle bussen of een taxi.

Beijing heeft verschillende busstations waar langeafstandsbussen vertrekken, dus controleer altijd goed je vertrekpunt:
  • Bawangfen: Naar het oosten en noordoosten.
  • Deshengmen: Naar het noorden en noordwesten.
  • Dongzhimen: Naar het noordoosten.
  • Lianhuachi: Naar het zuiden.
  • Liuliqiao: Naar het noorden, zuiden en westen.
  • Sihui: Vooral naar het oosten.
  • Xizhimen: Naar het noorden en westen.
  • Zhaogongkou: Naar het zuiden en zuidoosten.

De meeste bussen vanaf deze stations zijn comfortabel en geschikt voor ritten tussen 6-12 uur. De slaapbussen zijn vaak erg langzaam en oncomfortabel voor westerlingen. De bedden zijn extreem smal (50-60 cm) en kort (170-175 cm). Tenzij je een goedwerkend slaapmedicijn neemt, kun je slapen wel vergeten.

Stadsbussen

Voor bezoekers is de metro veruit het handigst, maar bussen zijn bijna niet te vermijden. Bij de haltes zijn vaak alleen het begin- en eindpunt aangegeven in leesbaar pinyin, dus zonder vertaler wordt het erg moeilijk (of avontuurlijk...). Gelukkig is er een Engelstalige hulpdienst voor de bussen onder nummer 96166. De meeste krantenkiosken hebben een telefoon die je kunt gebruiken en de kosten zijn minimaal. Je kunt natuurlijk ook hulp vragen van jonge mensen om je heen (grotere kans dat ze Engels kunnen) of een telefoon lenen.

Busroutes zijn genummerd van 1 tot 999. Bus 1 tot 199 rijden in het centrum, 200-bussen rijden ’s nachts, 300 tot 501 zijn verbindingen naar de verder gelegen districten, 800 tot 899-bussen hebben airco en boven 900-bussen brengen je naar de buiten gelegen districten die niet gezien worden als Beijing-stad maar bij de regio horen. De bussen rijden tussen 5.00 en 23.00 uur.

De bus in de binnenstad (lijn 1-199) kost 1 yuan en de nachtbussen (lijn 200-299) kosten 2 yuan, onafhankelijk van het aantal haltes. Er zijn ook dubbeldekkerbussen (genummerd 1 tot 8) die het centrum omcirkelen. Buslijnen 300-799 kosten 1 yuan voor de eerste 12 kilometer en 0,5 yuan voor elke 5 kilometer. Hetzelfde geldt voor de aircobussen op lijnen 800-899, maar de startprijs is 2 yuan. Je betaalt bij de assistent halverwege de bus, niet de chauffeur. Hij/zij zal je na betaling een papiertje geven als bewijs. De bussen zijn vaak overvol en gaan soms zo langzaam dat de chauffeur de motor afzet na iedere honderd meter om benzine te sparen. Door de drukte moet je extra goed op je tellen passen: zakkenrollers doen hun werk het beste in de drukte.

Handige routes zijn:
  • Lijn 1: Rijdt grotendeels parallel aan metrolijn 1 van Sihui via Bawangfen, Yonganli, Dongdan, Xidan, Muxidi, Militair Museum tot Gongzhufen.
  • Lijn 4: Rijdt ook de bovengrondse versie van metrolijn 1 maar de andere kant op van Gongzhufen via het Militair Museum, Muxidi, Xidan, Tiananmen, Dongdan, Younganli, Bawangfen tot Sihui.
  • Lijn 5: Van Deshengmen busstation naar Qianmen via Dianmen, Beihei Park en Zhongshan Park.
  • Lijn 15: Rijdt van Beijing dierentuin via Fuxingmen, Xidan, Hepingmen naar Lielichang en Tianqiao.
  • Lijn 20: Verbindt het zuidelijke treinstation met het centrale station via Tianqiao, Qianmen, Wangfujing en Dongdan.
  • Lijn 44: Rijdt ruwweg de bovengrondse versie van de cirkelmetrolijn 2 van en naar Xinjiekou via Xizhimen, Fuchengmen, Changchunjie, Xuanwumen, Qianmen, Taijichang, Chongwenmen, Dongbianmen, Chaoyangmen, Dongzhimen, Andingmen en Deshengmen.
  • Lijn 54: Verbindt het centraal station met Temple of Heaven via Dongbianmen, Chongwenmen, Zhengyi Lu, Qianmen, Dashilar. De bus gaat verder nog naar Yongdimen en Haihutun.
  • Lijn 103: Rijdt van het centraal station naar de dierentuin via Dengshikou, China Art Gallery, Verboden Stad (noordingang), Beihai Park en Fuchengmen.
  • Lijn 332: Verbindt de dierentuin met het Zomerpaleis via Weigongcun, Renmin Daxue, Zhongguancun, Hadian en Peking Universiteit.
  • Lijn 690: Van metrostop Wudaokou naar het Zomerpaleis.

Kortingen

Toegangsprijzen voor bezienswaardigheden zijn redelijk naar westerse standaarden, maar duur voor Chinese. Er zijn dus vaak kortingen te bemachtigen. Sommige bezienswaardigheden, zoals het Zomerpaleis en de Temple of Heaven, bieden een through ticket waarmee je goedkoper alle interessante plekken kan zien dan als je een toegangskaartje koopt en apart betaalt voor de rest. Dit geldt natuurlijk alleen als je ook echt al die plekken wilt zien, maar dat is eigenlijk altijd wel het geval.

Verder zijn er vaak kortingen voor ouderen en studenten. Hoewel deze meestal alleen voor Chinezen gelden, kun je soms ook met een Nederlandse of Engelstalige kaart wegkomen. Met mijn International Youth Travel Card (IYTC) betaalde ik de halve prijs bij Simatai (de Chinese Muur), Dongyue Tempel en de Confucius Tempel. Dit betekent niet dat iedereen daar korting hoort te krijgen met een IYTC, maar dat de staf op dat moment een goed humeur had en de kaart accepteerde. Bij grotere bezienswaardigheden lukt dit meestal niet; bij de Lama Tempel hield de baliedame zelfs een Engels papiertje omhoog waarop stond dat alleen Chinese studenten in aanmerking kwamen voor korting.

Twee dagen in Beijing

Het Vogelnest bij avondHet Vogelnest bij avond
Sta vroeg op en bezoek het Plein van de Hemelse Vrede eventueel met een bezoek aan het Mausoleum van Mao Zedong. Werp een blik op het nationaal centrum voor de kunsten (erg ufo-achtig) voordat je de Verboden Stad ingaat. Sla de klokexpositie niet over. Neem de achteruitgang en bezoek Jingshan Park voor vergezichten over de Verboden Stad. Neem de metro naar het Olympisch Park en zie het Vogelnest en de Waterkubus bij avond.

Op dag twee neem een tour naar de Chinese Muur (bij Badaling) en de Ming Tombes. Verzeker je ervan dat je niet door de topattracties heen gejaagd wordt om tijd te verkwanselen bij jade fabrieken o.i.d. Als je niet met de massa mee wilt, regel dan een chauffeur die je afzet bij Jinshaling en je ophaalt bij Simatai. Vertrek vroeg voor de 10 kilometer hike en breng goede schoenen mee voor de scherpe pieken en dalen.

Drie dagen in Beijing

Neem de metro naar Wudaokou en de bus naar het Zomerpaleis. Een through ticket voor 60 yuan laat je alle attracties bezoeken zoals het theater, de tuin van harmonie en een tentoonstelling met keramiek. Klim de heuvel op voor een prachtig uitzicht over Kunming Lake en bewandel de rustige paden. Wie energie over heeft, kan een bezoek brengen aan het oude Zomerpaleis of de Fragrant Hills. Een alternatief is een bezoek aan een van de vele markten: de zijdemarkt, de vogel- en bloemenmarkt, de antiekmarkt (Panjiayuan of Hongqiao) of de Yashou kledingmarkt.

Vier dagen in Beijing

Begin de dag met een bezoek aan de Temple of Heaven waar vroeger de keizer bad voor goede oogsten. Fluister berichten naar je vrienden twintig meter verderop bij de Echo Muur. Huur ’s middags een fiets en verdwaal in de hutong, de oude straatjes van Beijing, bij de Drum en Bell torens. Bezoek eventueel Prince Gong’s paleis.

Vijf dagen in Beijing

Vandaag is tempeldag. Begin in de Lama Tempel met de fantastische staande Boeddha van 18 meter. Steek de straat over voor een bezoek aan de Confucius Tempel en het naastgelegen college met de mooiste poort in heel Beijing. Neem de metro naar Dongyue Tempel voor een blik in de Taoïstische versie van hel.

Zes dagen in Beijing

Bezoek een van Beijing’s vele musea in combinatie met een park. Maak een keuze uit het Militair Museum, het Capital Museum, het spoorwegmuseum, het museum van oude architectuur, het museum van natuurlijke historie of het Science en Technology museum. Voor het park kun je kiezen uit Beihai Park met een witte dagoba en prachtige Muur van Negen Draken, Yuyuantan Park bij de CCTV toren, Taoranting Park of Zizhuyuan Park in de buurt van de Vijf Pagoda Tempel.
© 2009 - 2024 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
China; de geschiedenis van BeijingDe hoofdstad van China staat op het volop in de aandacht. In de zomer van 2008 is het namelijk gastheer van de Olympisch…
China; Beijing en de bouw van de Verboden StadSymboliek is in China altijd heel belangrijk geweest. De symmetrie, kleuren en symbolen waren vroeger en zijn tegenwoord…
Voorbeeldreis stedentrip Peking/BeijingCitytrips worden steeds populairder. Even tussendoor een uitstapje met overnachting in Amsterdam, Brussel of Brugge is d…
China, meer dan de Chinese MuurChina, meer dan de Chinese MuurChina (officiële naam: Zhonghua Renmin Gongheguo) is een ontzettend groot land. Nederland past er 260 keer in. Er is dan…

Bijna gratis op reis naar Denemarken als testpersoonGratis op vakantie. Dat wil iedereen wel. Denemarken wil graag weten wat toeristen van het land vinden en daarom bieden…
Basis Mandarijn Chinees voor toeristen en backpackersBasis Mandarijn Chinees voor toeristen en backpackersWie zelfstandig in China rondreist, kan niet zonder een paar woordjes Chinees, want buiten de grote steden wordt heel we…
Bronnen en referenties
  • Harper, Damian, Burke, Andrew, Grundvig, Julie, Heller, Carolyn, Huhti, Thomas, Mayhew, Bradley, Dai, Min, Pitts, Christopher & Quinn, Ellis (2007). Lonely Planet China. Singapore: SNP Security Printing. Print.
  • Wikitravel over Beijing: http://wikitravel.org/en/Beijing.
  • Beijing popout map (2008). Winford, UK: Compass Maps.
  • Persoonlijke ervaring in april-mei 2009.
  • Afbeelding bron 1: kallgan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Ran and Hat600, Wikimedia Commons (GFDL)
Jantrao (202 artikelen)
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.