InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Hilton Head Island – Golfparadijs van Amerika

Hilton Head Island – Golfparadijs van Amerika

Hilton Head Island – Golfparadijs van Amerika Hilton Head Island staat vol met resorts, sport- en watersportfaciliteiten. Niet alleen rond, maar ook op het eiland is water; er zijn moerassen en lagunes en er is een prachtige haven bij Harbour Town. De slogan voor het eiland is: 'Escape the usual on Hilton Head Island' en jaarlijks bezoeken een paar miljoen mensen het semi-tropische eiland, dat zijn aangename klimaat ondermeer te danken heeft aan de Golfstroom. Op het eiland liggen verschillende golfbanen en Hilton Head Island wordt ook wel een 'golfparadijs' genoemd.

Golfparadijs aan de oostkust van Amerika

Hilton Head Island

Hilton Head Island ligt in South Carolina, aan de zuidoost kant van Amerika, aan de Noord Atlantische Oceaan. Het is een geliefde badplaats: men noemt het de top-streek voor resorts van de Verenigde Staten. De aangename temperatuur door de warme winden van de Golfstroom liggen daaraan ten grondslag. Het maakt het eiland het hele jaar populair voor een uitstapje of vakantie, bij jong en oud.

Suikerwitte stranden en golfparadijs

Het eiland biedt allerhande voorzieningen en bezienswaardigheden. Cultuur, recreatie en historie gaan er hand in hand. Er zijn wonderschone en suikerwitte stranden en vruchtbare kwelders vol met slijkgras. De strook strand is vele kilometers lang.
Het eiland herbergt ook een golfbaan van wereldklasse. Er liggen verschillende golfbanen op het eiland, dat ook wel golfparadijs wordt genoemd. Er staan bekroonde restaurants en luxueuze winkels en er is veel te doen voor liefhebbers van eiland en zee.

Semi-tropisch eiland

Hilton Head Island is een semi-tropisch eiland met een grote schoonheid. De zuidelijke gastvrijheid van de bewoners maakt een verblijf tot een belevenis. Jaarlijks bezoeken tussen de twee en drie miljoen mensen deze kust. Ze komen er ondermeer om te:
  • duiken;
  • waterskiën;
  • vissen;
  • dolfijnen kijken;
  • golfen;
  • tennissen.

Vuurtoren van Hilton Head Island / Bron: Skeeze, PixabayVuurtoren van Hilton Head Island / Bron: Skeeze, Pixabay

Vuurtoren

Het eiland heeft een mooie rood-wit gestreepte vuurtoren, die in Harbour Town staat. Die stad heeft zeven kilometer strand, honderd tennisbanen en diverse zwembaden. De fietspaden zijn aangelegd om het gebied per fiets te doorkruisen en er ligt 600 ha. bos op het eiland. Er liggen diverse lagunes met bijzondere dieren zoals schildpadden en alligators.

Port Royal Village

Port Royal Village is bekend vanwege een van de grootste zeeslagen van de Burgeroorlog die daar plaatsvond.

Regels voor het strand

Hilton Head Island heeft in 1995 regels opgesteld betreffende het gebruik van het strand. De regels moeten een veilig, schoon en plezierig verblijf garanderen. Het stimuleert de bezoekers het gebied te behandelen alsof het hun eigen strand is waar ze met hun familie en vrienden nog jaren van willen genieten.

Familiefoto

Ondernemers op het eiland propageren om op het prachtige strand een familiefoto te laten maken of een foto van geliefden. De omgeving leent zich er voor en er zijn vele professionele fotografen die hun diensten aanbieden.

Hilton Head Island

  • Oppervlakte: 108,9 km²
  • Temperatuur: 29 °C
  • Bevolking: 40.055 (2017)

Heavy op televisie

Hilton Head Island was regelmatig op televisie in een serie over obesitas: Heavy. In het programma worden twee personen met overgewicht aan elkaar gekoppeld. Ze trekken zes maanden met elkaar op. Hilton Head Island is het decor van een intensief programma dat de twee zwaarlijvigen krijgen voorgeschoteld. De deelnemers worden zes maanden lang intensief begeleid. De mooie ronde haven van Harbour Town is een van de beelden die steeds terugkwam in de televisieserie.

Alligators en tuimelaars

Hilton Head Island is niet alleen het gebied van stranden, palmbomen, golfbanen en restaurants, maar ook van dieren die er in het wild leven, zoals de alligators, onechte karetschildpadden (een soort zeeschildpad), visarenden, Amerikaanse zeearenden, strandlopers, pelikanen, zilverreigers, ooievaars, herten en zelfs enkele wilde zwijnen. Voor de kust zwemmen tuimelaars.

Roofdieren

Dieren in het wild zijn fantastisch om te zien maar ze kunnen ook gevaarlijk zijn. In augustus 2018 wordt een lerares van 45 jaar oud gedood door een alligator. Het dier trok haar een lagune in, terwijl zij probeerde haar hond te redden. De lagune ligt bij de Sea Pines' Club Course, een golfbaan. Een dramatisch verhaal met fatale afloop voor de vrouw; de hond overleefde de aanval. De verantwoordelijke alligator werd opgespoord (veel dieren in de streek zijn gelabeld) en gedood door de politie. In 2016 was er ook al eens een dodelijke aanval. Omwonenden zijn verbaasd, zij leven naast de alligators en zien eigenlijk nooit dat de dieren agressief tegen mensen zijn.

Bezienswaardigheid

Alligators duiken regelmatig op in het gebied waar veel mensen verblijven en zijn een bezienswaardigheid voor de bezoekers en bewoners. In feite is het de mens die is opgerukt naar het leefgebied van de wilde dieren. Veel vijvers en lagunes zijn door mensenhanden gegraven. Daar zijn golfbanen en recreatieterreinen aangelegd en huizen en hotels gebouwd. De werkzaamheden werden uitgevoerd onder toeziend oog van de dieren.

Mascotte

In de streek is de alligator uitgegroeid tot een mascotte, veel scholen dragen het embleem met het reptiel erop en football teams hebben 'Gators' in hun naam. In getekende versies zijn de krokodilachtigen terug te vinden in cartoons in kranten en bladen en op reclameborden. De soort symboliseert een exotisch leven op een exotische plaats. Bij al die uitingen en verwijzingen wordt vergeten dat alligators helemaal 'cute', grappig en vriendelijk zijn, maar wilde dieren met krachtige kaken. Het zijn en blijven roofdieren, hoe de mensen van de streek ze ook verbeelden in hun reclame uitingen. Naast de beelden van de alligator als mascotte wordt overal gewaarschuwd de dieren niet te voederen, maar als je zoveel lachende dieren op plaatjes hebt gezien wil je weleens vergeten dat het roofdieren zijn waarvoor je op afstand moet blijven. Met elk ongeluk worden de bewoners en recreanten van het gebied weer met de neus op de feiten gedrukt.

Eerste rechten

Recreëren in een gebied waar wilde dieren leven blijft riskant. De dieren zouden de eerste rechten moeten hebben.

Hilton Head Island

Legenda
A. Hilton Head Island
B. Sea Pines’ Club Course
C. Harbour Town

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een bezoek aan Boston: de prachtige haveneilandenEen bezoek aan Boston: de prachtige haveneilandenOp slechts enkele minuten van Boston, net voor de kust, ligt het Boston Harbour Islands National and State Park. Het is…
Goedkoop vliegen met Virgin Blue in AustraliëGoedkoop vliegen met Virgin Blue in AustraliëBackpacken in Australie en goedkoop vliegen om zo het hele land goed te kunnen zien? Dat kan met de low cost luchtvaartm…
Vliegen naar Australië met QantasVliegen naar Australië met QantasAls je op vakantie gaat naa Australië en je boekt een vliegticket, dan vlieg je niet rechtstreeks vanaf Schiphol. Of het…
Goedkoop vliegen met South African AirwaysGoedkoop vliegen met South African AirwaysAls je goedkoop vliegen wil, dan doe je dat nauwelijk meer vanaf Schiphol, maar kijk je over de grens, naar België of Du…
De alligator (amerikaanse) - Groter dan je zou denkenDe alligator (amerikaanse) - Groter dan je zou denkenDe alligator wordt door zijn grootte en gewicht wel vergeleken met een dinosaurus. Alhoewel veel mensen niet het verschi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wapcaplet, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • www.hiltonheadisland.org
  • www.hiltonheadisland.com
  • www.wikipedia.com
  • www.hhisland.com
  • www.travel.yahoo.com
  • https://www.islandpacket.com/opinion/opn-columns-blogs/david-lauderdale/article217126225.html geraadpleegd op 2 maart 2019
  • https://www.hiltonheadisland.org/island-time/outdoor/five-fun-facts-about-hilton-head-island-wildlife geraadpleegd op 2 maart 2019
  • https://eu.usatoday.com/story/news/nation-now/2018/08/20/alligator-attacks-kills-woman-dog-south-carolina/1046749002/ geraadpleegd op 2 maart 2019
  • Afbeelding bron 1: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Hilton Head Island – Golfparadijs van Amerika"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 02-03-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!