InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wat te doen op Hawaï

Wat te doen op Hawaï

Wat te doen op Hawaï Hawaï bestaat uit verschillende eilanden met elk zo zijn eigen charmes. Delen van de eilanden kunnen heel erg verschillend van elkaar zijn. Zo kunt u er hele droge gebieden vinden, maar ook één van de natste plekken op aarde wat zorgt voor een prachtige uiteenlopende natuur. Op Hawaï zijn er heel veel dingen om te doen en ontdekken. In dit artikel leest u een aantal tips van dingen die u eigenlijk niet mag overslaan als u naar Hawaï gaat.

Een helikoptervlucht

U kunt vanaf de eilanden Oahu, Kauai, Maui en Big Island vertrekken voor een helikoptervlucht. Een helikoptervlucht geeft u een adembenemend uitzicht over Hawaï. Tijdens zo'n vlucht kunt u de natuur aanschouwen zoals u dat nooit vanaf de grond zou kunnen. U vliegt namelijk met de helikopter langs plaatsen waar u vanaf de grond niet tot nauwelijks kunt komen. Een helikoptervlucht wordt gedaan met meestal een maximum van zes personen. Een tour van ongeveer een uur kost u tussen de tweehonderd en tweehonderdvijftig dollar per persoon, maar het zal een onvergetelijke ervaring zijn.

Surfen

Surfen is één van de bekendste sporten van Hawaï. Op elk eiland is er wel een mogelijkheid tot surfen en het volgen van surflessen. De lessen duren meestal één tot drie uur. U krijgt tijdens een les eerst uitleg op het strand om vervolgens echt een poging tot surfen op het water te doen. Op Sunset Beach aan de noordkust van Oahu wordt de Vans World Cup of surfing georganiseerd. Hookipa is een strand op Maui en is één van de beste surfplekken ter wereld. Buitenom gewoon surfen kunt u op Hawaï ook standup paddling of windsurfen proberen.

Een Hula Dinershow

De Hula is een Polynesische rituele vorm van dansen. De Hula is ontstaan in Hawaï en werd gedaan voor de godin Pele. De Godin Pele is de godin van vuur, bliksem en vulkanen. De dans werd gedaan door twee categorieën:
  • Olapa - De jongere generatie die dans met meer energie.
  • Ho'o-paa - De oudere die er voornamelijk bij zingen en instrumenten bespelen.
De Hula vertelt als het ware een verhaal, vandaar de langzame bewegingen en handgebaren. De Hula kan men leren op een hālau. Dit is een dansschool speciaal voor de Hula. U kunt deze traditionele dans aanschouwen tijdens een diner. Op verschillende plaatsen op de eilanden van Hawaï kunt u zo'n show bekijken.

Snorkelen/duiken

Buitenom de pracht van het land mag u ook zeker niet vergeten de onderwaterwereld te ontdekken. Hawaï bestaat uit kilometers kust met genoeg mogelijkheden om te duiken en/of snorkelen. Het water is op de meeste plaatsen zeer helder en men vindt er een tal aan verschillende zeedieren. Zo is er een grote kans dat u schildpadden tegen zal komen en in bepaalde periodes maakt men ook kans om dolfijnen en walvissen te zien. Via een speciale tour kunt u op Oahu veilig door middel van een kooi het water in om bij de haaien zwemmen. Wilt u liever met minder gevaarlijke, maar grote zeedieren zwemmen? Dan kunt u op Big Island met Manta Rays van ongeveer twee meter breed in het donker zwemmen.

Het bewonderen van vulkanen, grotten en watervallen

Hawaï is min of meer opgebouwd uit vulkanen. Op Big Island vindt u nog actieve vulkanen wat zorgt voor een landschap. Deze kunt u bijna nergens anders ter wereld aanschouwen. Dankzij de vulkanen zijn er grote kraters, opgedroogde lava en grotten. Er zijn ook grotten te vinden waar u met een gids op pad kunt. Als u ergens een grot tegenkomt, ga er dan niet zomaar in. De stenen kunnen verraderlijk glad en scherp zijn en u ziet als u wat verder gaat echt geen hand voor ogen. Op het eiland Molokai vindt u één van de hoogste watervallen ter wereld. Deze daalt af van kliffen van bijna negenhonderd meter hoog. In de drogere tijden komt er echter maar een kleine straal water van de klif. U kunt deze waterval het beste bekijken vanaf een helikopter of boot.

Tokkelen

Tokkelen wordt in het Engels ook wel Zipplining genoemd. Hierbij zal men voorzien van een veiligheidsgordel afdalen van een diagonale lijn. Het lijkt als het ware op een kabelbaan, maar het gaat soms zeer snel of u legt een zeer lange afstand op grote hoogte. Zo kunt u onder andere op Big Island en Maui een zippline avontuur aangaan. U raast door de jungle, over watervallen en met uitzichten op zee over de landschappen. Het is een bijzondere manier om een eiland te ontdekken en meer te zien.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • www.allesamerika.com
  • www.gohawaii.com

Reageer op het artikel "Wat te doen op Hawaï"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 19-07-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!