InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Slovenië, de verborgen plekjes

Slovenië, de verborgen plekjes

Slovenië heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen als vakantieland voor vele Belgen en Nederlanders. Vooral de meren van Bled en Bohinj zijn in korte tijd uitgegroeid tot enorme toeristische trekpleisters. En ook Ljubljana is een favoriete bestemming geworden als het op citytrips aankomt. Over deze plaatsen is reeds veel geschreven en weinig geheimen zijn nog onontdekt. Dit kleine land beschikt echter over tientallen andere verborgen plaatsjes. Ontdek mee waarom dit kleine stukje Europa een waar paradijs op aarde is.

Vintgarkloof

Op slechts enkele kilometers van het intussen wereldbekende Bled ligt de Vintgarkloof. Gedurende duizenden jaren heeft het water van de Radovna rivier een diepe kloof uitgesleten, en dat doet het nog steeds. Met een enorme kracht kronkelt het water door bochten, watervallen en poelen, en dat over een traject van ongeveer 1,5km. Houten paadjes die vlak langs, en over het kolkende water lopen, leiden de bezoekers doorheen de kloof en trakteren hen op een adembenemend schouwspel. Slap Sum, de waterval die het einde van de kloof inluidt, is een mooie afsluiter van een niet te vergeten wandeling.

Cerknicameer

Het grootste meer van Slovenië! Of toch niet? Het meer van Bohinj blijft het grootste meer van het land, maar Cerknica is bij momenten groter. Of is er gewoon niet. Door de karstgrond onder Slovenië, een netwerk van grotten en ondergrondse meren en kanalen kan het zijn dat Cerknica geheel leegloopt, of bij langdurige regenval verandert in het grootste meer van het land. Soms is het er enkele jaren wel. Soms niet… Ook het ondergrondse stelsel van meren en rivieren is tijdens droge periodes te bezoeken.

Crno jezero

Het vergt enige inspanning om er te geraken, maar dit bergmeer is zo mogelijk nog mooier dan de alom bekende meren van Bled en Bohinj. Niet zozeer omwille van zijn grootte, maar het decor van omliggende bergen en rotspieken maakt zijn ligging erg sprookjesachtig. Crno jezero maakt deel uit van een keten van zeven bergmeren. De beklimming er naartoe op zich is al een hele uitdaging. De ‘via ferrata’ maken de klim spectaculair, maar veilig. Ook met iets oudere kinderen is deze tocht zeker te doen.

Skocjanske jama

De grotten van Postojna staan in iedere toeristische gids, en zijn goed voor vele honderden bezoekers per dag. Van een even grote schoonheid de grotten van Skocjanske, minder gekend, kleiner, maar zeker het bezoeken waard!

Soca

De socarivier doorkruist een groot deel van Slovenië en wordt gekenmerkt door zijn felblauwe kleur. Deze wordt veroorzaakt door de mineralen die ze meesleurt afkomstig van de kalkstenen ondergrond. Door deze erosie heeft de soca op verschillende plaatsen diepe kloven en grillige sculpturen uitgesleten. Voor waterliefhebbers zeker de moeite om te ontdekken door een tochtje in kajak of raft. Echte durvers kunnen van de Napoleonbrug dertig meter naar benden, de rivier inspringen. Op verschillende plaatsen zijn er langs de rivier kleinere springplanken aangebracht. Ook hier kan men veilig het frisse water induiken, of de verschillende vissen bestuderen van aan de kant.

Skofja loka

Een van de oudste stadjes van het land. Hoewel er over heel Slovenië pittoreske huizen en kerken te vinden zijn, is dit kleine stadje een absolute aanrader. Het oude stadsdeel is geheel beschermd en verschillende gebouwen zijn meer dan honderd jaar oud. Dit geeft een goed beeld over hoe het vroegere leven hier moest geweest zijn. De ligging aan een rivier, met als enige toegang een enkele brug, maakt het sprookjesachtige plaatje compleet.

Lees verder

© 2014 - 2019 Maartends, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slovenië, de verborgen plekjes"

Infoteur: Maartends
Gepubliceerd: 25-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!