InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Slovenië: Triglav Nationaal Park

Slovenië: Triglav Nationaal Park

Slovenië: Triglav Nationaal Park Het Triglav Nationaal Park in Slovenië is een voor velen nog onbekend juweel. Dit park ligt in de Julische alpen en heeft prachtige bergen. Heldere rivieren en meren wisselen elkaar af. Dit Nationaal Park is zeker de moeite waard om eens te bezoeken.

Nationaal Park Triglav

Wat misschien wel het meest opvalt aan het Triglav Nationaal Park is de ongerepte natuur. Het is dan ook bij uitstek geschikt voor wandelaars die willen genieten van de prachtige flora en fauna van dit gebied. Als een beetje geluk hebt kun je er zelfs een bruine beer of een lynx tegenkomen. De hoge kalkachtige bergen steken bijzonder mooi af tegen het groen van de bosrijke hellingen. Heldere azuurblauwe riviertjes kabbelen door de dalen, zo is de natuur op z'n mooist.

Wandelen in het Nationaal Park Triglav

Het Triglav Nationaal Park is een groot park. Het is ongeveer net zo groot als driekwart van onze Veluwe. Daar loop je dus niet eventjes doorheen. Maar er zijn voldoende uitgezette wandeltochten en voor de lange afstandswandelaars zijn er berghutten, waar in overnacht kan worden. Met name voor de dappere en meer geoefende wandelaars die de berg de Triglav willen beklimmen zijn deze berghutten een belangrijk rustpunt. De berg de Triglav is de hoogste berg van Slovenië. Om deze berg te beklimmen hoef je geen alpinist te zijn, maar wel ervaren in het overbruggen van hoogtes én geen hoogtevrees hebben. Op hele steile punten zijn er wel hulpmiddelen, waar je je aan kunt "zekeren". Zorg er dus voor dat je attributen hiervoor bij je hebt. Voor informatie over wandelroutes door het Nationaal Park Triglav kun je terecht bij het informatiecentrum in de stad Trenta. Ook kun je hier informatie vinden over overnachtingsmogelijkheden in het Nationaal Park Triglav.

Watervallen in het park

Door de enorme hoogteverschillen beschikt het Triglav Nationaal Park over vele watervallen. De hoogste waterval is de Boka en heeft een hoogte van 144 meter en is ca. 18 meter breed. Deze waterval is via een wandelpad te bereiken en zeker de moeite van een bezoekje waard. Ook erg mooi om te bezoeken is de Vintgar kloof, bij de plaats Gorje, niet ver van de stad Bled. Door deze kloof stroomt het water van de rivier Radovna en de kloof mondt uit in een waterval.

Het Meer van Blejsko

De stad Bled ligt aan de rand van het Nationaal Park Triglav en grenst aan het Blejsko jezero (Meer van Blejsko). Dit prachtige meer wordt bewonderd om zijn schoonheid. In het meer bevindt zich een eilandje met een wit kerkje. Dit is een trekpleister voor toeristen, fotografen en bruidsparen. Eventueel kun je hier in een gondel naar toe varen.

Het Meer van Bohinj

Het Bohinjsko jezero (Meer van Bohinj) ligt niet ver van de stad Bohinj. Dit is het grootste meer van Slovenië. Het meer is prachtig diepblauw en tekent zich mooi af tegen de groene bossen, hellingen en grijze rotswanden van het Nationaal Park. In de zomer kun je heerlijk zwemmen in het kristalheldere water.

Wintersport in Nationaal Park Triglav

Het Nationaal Park Triglav is ook heel geschikt voor wintersporters. Diverse skipistes bieden in de winter goede mogelijkheden om te skiën, snowboarden en langlaufen. Er zijn tal van vakantiewoningen, gasthuizen en hotels met uitzicht op de prachtige pieken van de hoge bergen van de Julische Alpen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Soultga, Rgbstock
  • WIkipedia

Reageer op het artikel "Slovenië: Triglav Nationaal Park"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 24-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!