Isalo Nationaal Park, Madagaskar

Isalo Nationaal park is een van de drukst bezochte nationaal parken van Madagaskar. Het park bestaat uit bergen, waar door rivieren canyons zijn uitgeslepen. Wandelen binnen Isalo is niet makkelijk, op veel plaatsen zijn geen goede paden. Het is de moeite wel waard, om van het uitzicht te genieten en onder de waterval te zwemmen. Er komen veel planten en dieren voor, waaronder de ringstaartmaki (die graag rondom de kampen blijft) en de olifantsvoet plant. Voor de lokale bevolking is Isalo belangrijk als tijdelijke begraafplaats voor de doden, voordat ze naar de tombe worden overgebracht. Boven: Ringstaartmaki's komen veel voor rond de picknickplaatsen

Isalo Nationaal Park

Locatie

Isalo Nationaal Park ligt in het zuiden van Madagaskar, 280 kilometer ten zuiden van Fianarantsoa (Fiana). Het ligt in de Ihorombe regio. Het park is 81.500 hectare groot.

Geschiedenis en bevolking

De hoge rotsen van Isalo werden in het Jura gevormd door botsende tektonische platen. Het was – en is – een belangrijke plaats voor de lokale stam, de bara’s. De hoge rotsen met veel grotten worden gebruikt als tijdelijk graf. Zodra iemand is overleden wordt hij eerst voor ongeveer twee jaar in een grot geplaatst. Daarna worden de botten naar een tombe overgebracht. In het nationaal park zijn de tijdelijke 'begraafplaatsen’ goed te zien als je weet waar je op moet letten.

Landschap

Isalo ziet er vanaf een afstand niet uit als een mooi nationaal park. Er zijn bergen, dat wel, maar dat zijn voornamelijk kale rotsen, die hoog boven de grond uittorenen. Pas als je in het nationaal park komt zie je de rivieren die onder de bergen kronkelen, en waaromheen groen bos groeit. Vanaf de top van de bergen heb je een prachtig uitzicht op de weide omgeving.
Wanneer je over de rotsen door de rivieren loopt, kom je bij verschillende watervallen en natuurlijke poeltjes. Tijdens bijna elke wandeling heb je wel een kans om uit te rusten bij het water en te zwemmen. Het water is schoon genoeg om in te zwemmen, let wel op dat het geen drinkwater is.

Planten

In Isalo groeien meer dan 400 soorten bloeiende planten. De Bismarkia nobilis is een plant die typisch is voor dit nationale park. Deze palm is goed bestand tegen vuur. Een andere interessante plant is de olifantsvoet (Pachypodium rosulatum). Deze plant slaat water op in zijn stam, hij wordt niet hoger dan 35 centimeter, maar lijkt op een kleine apenbroodboom.

Dieren

In Isalo komen 77 soorten vogels voor en 14 soorten zoogdieren. Misschien wel als meest geliefde dier komt de ringstaartmaki in grote aantallen in Isalo voor. Ook de Madagaskar regenboogkikker kan in Isalo gezien worden.

Verblijf

In Isalo zijn verschillende kampeerplaatsen. Het is dus mogelijk om in het Nationale park te verblijven. Goedkoper is het om in de buurt van het nationale park te overnachten, en ’s ochtends vroeg het park in te gaan. Er zijn verschillende hotels en bungalows dichtbij. Let wel op dat je het park niet in mag zonder gids. Isalo is een van de meest bezochte nationaal parken van Madagaskar, en zeker een bezoekje waard.

Veiligheid

Isalo is geen heel veilig gebied. Zo af en toe vinden er overvallen plaats, zowel in het nationaal park als erbuiten. Zorg daarom dat je je geld en paspoort op een veilige plek achterlaat, en vertrouw op je gids om je langs gevaar heen te loodsen. Over het algemeen is de bevolking heel vriendelijk, en mensen willen je bij alles helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Parcs-madagascar, Isalo, http://www.parcs-madagascar.com, bekeken april 2014
  • Madacamp, Bara, http://www.madacamp.com/Bara, bekeken april 2014
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Isalo Nationaal Park, Madagaskar"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: April 2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Natuur op Madagaskar
Schrijf mee!