InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Kirindywoud en Kirindy Mitea Nationaal Park, Madagaskar

Kirindywoud en Kirindy Mitea Nationaal Park, Madagaskar

In het westen van Madagaskar ligt een gebied dat Kirindy heet. Dit is een van de laatste stukken droog tropisch bos dat nog in tact is. Dit zeldzame vegetatietype herbergt unieke soorten, zowel planten als dieren. Het gebied bestaat uit een nationaal park, Kirindy Mitea National Park en een aangrenzend privé reservaat. In Kirindy komen soorten voor die nergens anders ter wereld voorkomen, en soorten die nergens anders te zien zijn, zijn in Kirindy wel te zien. Kirindy kan niet bezocht worden van half januari tot eind maart, door de regen zijn de wegen in deze tijd niet begaanbaar. Boven: Kirindy is de enige plek waar je een goede kans hebt wilde fretkatten te zien

Kirindy

Het nationale park

Het Kirindy Mitea National Park beslaat 72.200 hectare. Net als in alle andere nationale parken op Madagaskar, is het alleen overdag te bezoeken en alleen met begeleiding door een gids. Het is aan te raden zo vroeg mogelijk te vertrekken, dan is het nog aangenaam koel. Nachtwandelingen zijn in het nationale park zelf niet mogelijk.

Het reservaat

Aangrenzend aan het nationale park ligt het natuurreservaat Kirindy woud. Hierin is meer toegestaan, zo ook overnachtingen en nachtwandelingen. In theorie mag je zonder gids wandelen, maar dit is niet verstandig. Het gebied is groot en je raakt makkelijk verdwaald. Het reservaat heeft een oppervlak van 10.000 hectare.

Locatie

Kirindy ligt op ongeveer 40 kilometer ten noordoosten van Morondava, een strandplaats van 33.000 inwoners. Morondava is goed te bereiken met een eigen vliegveld en een Ė naar lokale begrippen Ė goede weg. Het is ongeveer 12 uur reiden vanaf Antananarivo, de hoofdstad van Madagaskar.

Vegetatie

Kirindy heeft een zeldzaam vegetatietype, namelijk het droog tropisch bos. De meeste soorten zijn bladverliezend. De bomen zijn laag, met gemiddeld zoín 14 meter. Uitschieters zijn de apenbroodbomen, die wel 40 meter hoog kunnen worden. Ze steken ver boven het kronendak uit.

Dieren

In Kirindy komen 50 soorten reptielen, 15 soorten kikkers en 31 soorten zoogdieren voor. Van de zoogdieren zijn 8 makiís. Makiís die veel voorkomen zijn de roodhoofdmaki (Eulemur rufifrons) en Verreaux's sifakas (Propithecus verreauxi).
Enkele bijzondere dieren die je tegen kunt komen zijn:
  • Madagaskarreuzenrat: Deze rat komt alleen voor in Kirindy. Hoewel het een rat is, gedraagt hij zich meer als een konijn, in het opzicht dat hij holen graaft, of als een kangoeroe, kijkend naar zijn voortbeweging. De madagaskarreuzenrat (giant jumping rat, Hypogeomys antimena) krijgt één jong per twee jaar, het jong blijft ook daarna nog bij de ouders om te helpen met het grootbrengen van het volgende jong.
  • Fretkat: (fossa, Cryptoprocta ferox) Dit is het grootste roofdier van Madagaskar. Hoewel hij over het hele eiland voorkomt, wordt hij eigenlijk alleen in Kirindy in het wild gezien.
  • Madame Berthe's muis maki of Madame Berthe's dwerg maki : (Madame Berthe's mouse lemur, Microcebus berthae) Dit is de kleinste levende primaat. Hij wordt gemiddeld 30 gram en 92 millimeter. Dit dier is moeilijk te zien in de bossen, maar andere muismakiís, zoals de kleine dwergmuismaki (50 gram) en de vetstaartmaki (175 gram) zijn makkelijker te zien.
  • Vasa papegaai: (Vasa parrot, Coracopsis nigra) Deze papegaaisoort wordt veel gezien, zowel de kleine als de grote vasa komen in Kirindy voor. Ze hebben een luide schreeuw en zijn zwart tot grijs. Niet bepaald waar de meeste mensen aan denken bij een papegaai!
  • Hognose slang: (Hognose snake, Leioheterodon madagascariensis) Dit is een indrukwekkende slangensoort die in Kirindy voorkomt. Ze kunnen tot 180 centimeter groot worden en zijn zwart met geel. Net als alle andere slangen op Madagaskar zijn ze niet gevaarlijk voor mensen.

Avenue of the beobabs (Laan van de Apenbroodbomen)

Ten zuiden van Kirindy ligt de Avenue of the beobabs. Hier staan apenbroodbomen van 40 meter, in een groot grasland. Niemand weet precies hoe oud de bomen zijn, apenbroodbomen produceren geen jaarringen dus het is niet nauwkeurig te achterhalen, maar schattingen lopen tot ruim boven de duizend jaar. Waarschijnlijk was dit gebied vroeger een bos, dat sterk op Kirindy leek, maar zijn de bomen die goed zijn voor houtproductie gekapt. Uiteindelijk bleven alleen de beobabs over. Hoe het ook is gekomen, het levert een uniek landschap op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vreemde dieren op MadagaskarOp Madagaskar komen tal van vreemde dieren voor. Dit artikel behandelt 10 van de vreemdste dieren waarvan op het moment…
De roofdieren van Madagaskar: MadagaskarcivetkattenAlle Carnivora op Madagaskar behoren tot de Eupleridae of Madagaskarcivetkatten. Het zijn in totaal nog 9 soorten, zover…
Isalo Nationaal Park, MadagaskarIsalo Nationaal park is een van de drukst bezochte nationaal parken van Madagaskar. Het park bestaat uit bergen, waar do…
De makiís: halfapen van MadagaskarHoewel makiís sterk op apen lijken, zijn het in feite geen apen. Het zijn half-apen, dit betekent dat ze wel onder de pr…
Natuurwonder Noord-Amerika: Moraine LakeNatuurwonder Noord-Amerika: Moraine LakeMoraine Lake in Alberta, Canada. Een prachtig meer in het Banff National Park, gelegen in het gebied genaamd Canadese Ro…
Bronnen en referenties
  • Wildmadagascar , Kirindy reserve, Madagascar, www.wildmadagascar.org, bekeken: april 2014
  • Parcs-madagascar , Kirindy Mitea, www.parcs-madagascar.com, bekeken: april 2014
  • Wikipedia.org, bekeken: april 2014

Reageer op het artikel "Kirindywoud en Kirindy Mitea Nationaal Park, Madagaskar"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 29-04-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Natuur op Madagaskar
Schrijf mee!