InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Robbeneiland – het eiland waar Mandela gevangen zat

Robbeneiland – het eiland waar Mandela gevangen zat

Robbeneiland – het eiland waar Mandela gevangen zat Robbeneiland is het eiland voor de kust van Kaapstad. Het heeft zijn bekendheid te danken als gevangeniseiland waar ondermeer Nelson Mandela jarenlang gevangen zat. Tegenwoordig wonen er een paar mensen en huizen er veel vogels, waaronder pinguïns en is het een vakantiebestemming, een dagtour vanuit Zuid-Afrika.

Strafkolonie

Robbeneiland ligt voor de kust van Zuid-Afrika, bij Kaapstad. Het is een berucht gevangeniseiland. Al in de tijd van de Vereenigde Oostindische Compagnie was het een strafkolonie. Gevangenen werden vanaf Kaapstad overgezet. Vluchten door te zwemmen is mogelijk maar heel moeilijk. Het water rondom het eiland is ijskoud vanwege de koude golfstroom die er langskomt. Weinigen overleefden hun zwemtocht naar de vrijheid. Het eiland was van 1836 tot 1931 een leprakolonie en werd in 1959 de zwaarbewaakte gevangenis van het apartheidsregime van Zuid-Afrika.

Mandela

In 1964 werd Nelson Mandela veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Hij was in opstand gekomen tegen het apartheidsbewind en dat moest hij - en zeven anderen - met de vrijheid bekopen. Hij zou er tot 1991 gevangen zitten. Dat jaar werden de politieke gevangenen vrijgelaten en vijf jaar later werd de laatste criminele gevangenen overgeplaatst. De gevangenis op het eiland werd gesloten.

Het eiland is historische monument en schopte het tot cultuurerfgoed en staat sinds 1999 op de lijst van de UNESCO.
Mandela’s gevangenisnummer is 46664. Het nummer heeft betekenis gekregen en er is een organisatie en website met die naam. Mandela gaf het nummer aan de organisatie die in de geest van hem op verschillende manieren bijdraagt aan humanitaire projecten.

Bron: Rüdiger Wölk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Rüdiger Wölk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Rondleidingen

Het is eiland is nu te bezoeken en het cellencomplex en de cel van Mandela zijn te bezichtigen. Ex-gevangenen geven er rondleidingen. Vanuit Kaapstad kun je met de boot, vanuit de Nelson Nadela-gate in de haven van het Victoria & Albert Waterfront naar het eiland overgezet worden. Wat kortweg Waterfront wordt genoemd is een verbouwd hallencomplex op het havendok in Kaapstad, met veel winkels en restaurants. Elke twee uur vertrekt er een veerboot voor een overtocht van ongeveer 25 minuten. Bij slecht weer met kans op windstoten vaart de veerboot niet. De overtocht is geweldig, want je ziet de magnifieke Kaapse kust vanaf de waterkant, inclusief de Tafelberg.

Bewoond

Robbeneiland is bewoond door ongeveer 200 eilanders. Het zijn vooral de mensen met hun families die er in de toeristenbranche werken en rondleidingen verzorgen. Het eiland ligt in de Atlantische Oceaan, 11 kilometer ten noorden van Kaapstad. Het eiland is 547 hectare groot.

Bloemenzee

Afrikaanse pinguïns / Bron: Paul Mannix, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Afrikaanse pinguïns / Bron: Paul Mannix, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Het eiland heeft een mooie natuur en is een pleisterplaats voor een aantal zeldzame vogels en een grote groep zeehonden. Aan de zeehonden, robben, dankt het eiland zijn naam. Er leven zo'n 74 vogelsoorten, waarvan een aantal door mensen is geïntroduceerd zoals de chukar en de parelhoen. De omgeving zorgt voor een beschermd en veilig leefgebied voor deze zee-, water en landvogels. Veel zeevogels gebruiken het eiland als broed- en rustplaats. Vastelandsoorten, zoals verschillende soorten reigers, broeden in grote kolonies op het eiland. De Afrikaanse pinguïn leefde in de 17e eeuw in grote aantallen op het eiland, maar de mens verdreef hem bijna geheel. Bijzonder genoeg hebben de pinguïns zich er in 1983 weer als broedkolonie gevestigd.
In het voorjaar is het eiland een spectaculaire bloemenzee vanwege de veldbloemen die typisch voor de Westkust zijn en ook op het eiland bloeien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kaapstad, van VOC-haven tot populaire vakantiebestemmingKaapstad, van VOC-haven tot populaire vakantiebestemmingKaapstad is wel dé stad in Zuid-Afrika die bol staat van de toeristische attracties. Of je het nu zoekt op het gebied va…
Zuid-Afrika: Kaapstad en de tuinrouteZuid-Afrika: Kaapstad en de tuinrouteIn de omgeving van Kaapstad ligt een gebied waar de zomers matig warm zijn en de winters fris. Sommige mensen kiezen voo…
Kaapstad, Zuid-AfrikaKaapstad, Zuid-AfrikaHet is niet de hoofdstad van het land, maar toch wel de bekendste en beroemdste stad van Zuid-Afrika: Kaapstad. Iedereen…
Nelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereldNelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereldNelson Mandela heeft de wereld laten zien wat liefde in combinatie met een groot gevoel voor recht kan bewerkstelligen.…
Nelson (Rolihlahla) MandelaNelson (Rolihlahla) Mandela werd op 18 juli 1918 in Mvezo, Zuid Afrika geboren. Hij zat gevangen op Robbeneiland, is adv…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Robbeneiland – het eiland waar Mandela gevangen zat"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Eilanden
Schrijf mee!