InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Wat te zien en wat te doen in Kaapstad?

Wat te zien en wat te doen in Kaapstad?

De naam Kaapstad heeft voor veel toeristen een magische klank. Weinig wereldsteden zijn zo prachtig gelegen en hebben zo veel te bieden. Beklim de Tafelberg, bedwing Kaap de Goede Hoop en drink de beste wijnen van het continent. Maar sta ook stil bij de verschrikkingen van de apartheid en de armoede in Zuid-Afrika - en laat je overtuigen door de hoop.

1. Tafelberg

Waar men zich ook bevindt in Kaapstad, de Tafelberg torent overal boven uit. Deze 1086 meter hoge berg biedt een allesomvattend en onvergetelijk uitzicht over al het moois dat Kaapstad en omgeving te bieden hebben. De Tafelberg is dan ook een geliefde locatie tijdens zonsondergang. De top kan worden bereikt per kabelbaan of te voet; de steile beklimming neemt enkele uren in beslag. Diverse diersoorten leven op de berg, waaronder de dassie. Dit knaagdier, zo’n vijftig centimeter groot, is zo gewend aan de aandacht dat hij vaak een dutje doet onder het toeziend oog van de altijd aanwezige toeristen.

2. Kaap de Goede Hoop

Kaap de Goede Hoop is het meest zuidwestelijke punt van het Afrikaanse continent. De VOC stichtte hier in de Gouden Eeuw een verversingpost, waaruit later Kaapstad ontstond. Kaap de Goede Hoop ligt aan het einde van het Kaapse schiereiland, dat per auto of fiets kan worden verkend. Veel tours vanuit de stad maken tussenstops bij de zeehonden van Hout Bay en de pinguïnkolonie in Boulders Bay. Per mountainbike kan daarna worden afgedaald naar Buffels Bay, een favoriete picknickplek waar bavianen azen op de lunchpakketten van toeristen. Bij Kaap de Goede Hoop wacht een verbluffend mooi uitzicht over de oceaan.

3. Winelands

De wijngaarden rondom Kaapstad zijn wereldberoemd. Niet alleen vanwege de heerlijke wijnen die er worden geproduceerd, maar ook vanwege de prachtige groene omgeving waarin ze gelegen zijn. Een tour door de Winelands kan dus ook voor niet-drinkers de moeite waard zijn. Vaak wordt ’s ochtends al vroeg vertrokken en duurt het niet lang voordat het eerste glas wordt volgeschonken. Tours maken stops bij wijngaarden in historische stadjes als Franschhoek, Paarl en Stellenbosch. Daar kunnen allerlei soorten wijn worden geproefd, vergezeld van kaas en andere hapjes. Op de terugreis slapen veel toeristen hun roes uit in de bus.

4. Robbeneiland

Robbeneiland is het beruchte symbool van de apartheid, waar Nelson Mandela en andere zwarte politieke leiders jarenlang gevangen zaten. Het eiland is vanuit Kaapstad te bereiken met een veerboot. Ex-gevangenen geven rondleidingen door de cellenblokken en vertellen over hun verschrikkelijke bestaan op het eiland. Zo werkten ze in een open steenmijn, waar de enige plek om zich te ontlasten een kleine grot was. Wie een gat groef, graaide altijd in de poep van een ander. Omdat de grot schaduw bood, at iedereen er tussen de middag toch zijn pap. De stank was er ondraaglijk. Dat is Robbeneiland: afschrikwekkend en indrukwekkend.

5. Townships

Kaapstad telt talloze townships voor de armste inwoners. Deze kunnen worden bezocht onder begeleiding van een ervaren gids. Diverse tours voeren door de townships Langa, Nyanga, Crossroads en Khayelitsha, een stad in de stad met één miljoen inwoners. Onderweg kan worden uitgestapt voor bezoeken aan een pottenbakkerij, een hostel waar families opeengepakt wonen, een kindercrèche, een traditionele genezer en een kroeg, waar toeristen bier mogen meedrinken uit een grote pot die rondgaat langs de barbezoekers. Er is veel ellende te zien, overal zijn krotten, maar er worden ook huizen gebouwd en er zijn werkgelegenheidsprojecten. Dat biedt hoop.
© 2014 - 2019 Caceres13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te zien en wat te doen in Kaapstad?"

Infoteur: Caceres13
Gepubliceerd: 16-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!