InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Föhr – Duits Waddeneiland dat eens Før was

Föhr – Duits Waddeneiland dat eens Før was

Föhr – Duits Waddeneiland dat eens Før was Föhr is het buureiland van Amrum en samen vormen ze een bestuurlijke eenheid. Net als Amrum behoorde Föhr eens bij Denemarken en was het een Deense enclave in Duitsland, tot er via een referendum in 1920 door de bevolking werd uitgesproken dat ze bij Duitsland wilden horen. Sindsdien is het niet meer Før maar Föhr en spreken de eilanders niet Deens maar een Noord-Fries dialect. Het eiland wordt het Groene Eiland genoemd en ook wel de Friese Cariben. Föhr is een geliefd vakantie-eiland.

Föhr

Waddeneiland Föhr

Föhr is het Duitse Waddeneiland dat Deens is geweest en toen Før heette. In het Noord-Fries heet het eiland Feer. Het Noord-Friese Waddeneiland ligt zuidelijk van Sylt en oostelijk van Amrum. Eigenlijk ligt het tussen Amrum en het vasteland in, langs het werelderfgoed Waddenzee. Het eiland heeft een oppervlakte van 82 km² en is daarmee het tweede Duitse Waddeneiland. Het heeft een ovale vorm die 12 kilometer lang en 6,8 kilometer breed is. Het grootste Waddeneiland van Duitsland is Sylt. Buureiland Sylt is door een dam verbonden met het vasteland, maar Föhr niet. Dit eiland is met de veerboot bereikbaar vanaf Dagebüll op het vasteland. Er is ook een veerdienst tussen de eilanden Amrum en Föhr.

Föhr, het Groene Eiland

Op Föhr wonen ongeveer 8600 eilanders die 4.000 vakantiewoningen beheren. Ook leven er zo’n 11.000 koeien. De economie draait grotendeels op het toerisme en de boerenbedrijven. Föhr wordt wel het ‘Groene Eiland’ genoemd.

Fering en Föhring

De taal van het eiland is een afgeleide van het Fries en wordt Fering of Föhring genoemd. Vooral in de westelijke dorpen wordt het dialect nog volop gesproken

Amt Föhr-Amrum

Het stadje Wyk is de grootste plaats op het eiland. Daarnaast zijn er zestien kleinere dorpen. Bestuurlijk vormt het sinds 1 januari 2007 een eenheid met Amrum in het Amt Föhr-Amrum.

Zestien dorpen

De zestien dorpen zijn Alkersum, Boldixum, Borgsum, Dunsum, Goting, Hedehusum, Klintum, Midlum, Nieblum, Oevenum, Oldsum, Süderende, Toftum, Utersum, Witsum, Wrixum. De dorpen en het stadje hebben gezellig kronkelende straatjes met historische Friesenhäser, boerderijtjes met rieten kap.

Wyk

In Wyk komt de veerboot uit Dagebüll aan, na een vaart van 45 minuten en daar ligt de zeepromenade die uitzicht geeft op de Halligen, kleine eilandjes, die iets verderop in de Waddenzee liggen. Wyk was de eerste badplaats aan de Noordzeekust van Sleeswijk-Holstein die zich vanaf 1819 heeft ontwikkeld. Het stadje heeft aantrekkelijke winkels en diverse gezellige cafés. Bij de haven van Wyk wordt het jaarlijkse water en vuur evenement Föhr on Fire georganiseerd.

Strand en Vitamine W

Het eiland kan pronken met kilometerslange witte stranden, het milde zeeklimaat met vele zonuren en groene natuur, waar het ook zijn bijnaam aan te danken heeft. Samen met de Friese eilandtradities is het een fijn oord om naar toe te reizen en vakantie door te brengen. Om het ontspannen sfeertje en aangename klimaat wordt het ook wel de Friese Cariben genoemd. Op Föhr kun je volop vitamine W opdoen, de vitamine die je op kunt slurpen als je een Waddeneiland bezoekt. Rust, ontspanning, schone lucht, veel zonuren, zee en beweging door de uitnodigende wandelingen op het strand: dát tezamen is vitamine W.

Strandkorf

Overal op het strand zie je ze staan, de strandkorven. Kleurige en praktische zetels waarmee je in de schaduw kunt zitten en toch heerlijk op het strand kunt verblijven. Vanuit je strandkorf kun je de kitesurfers over de golven zien springen en de kleintjes zandkastelen zien maken. Föhr is een eiland voor ontspanning, maar ook voor sportieve activiteiten. Joggen, hardlopen, yoga op het strand, golfen, zwemmen in de Noordzee: het kan er allemaal.

Joggen op het strand / Bron: Www.foehr.deJoggen op het strand / Bron: Www.foehr.de
Biikebrennen / Bron: Www.foehr.deBiikebrennen / Bron: Www.foehr.de
Halligen aan de horizon / Bron: Www.foehr.deHalligen aan de horizon / Bron: Www.foehr.de

Bezienswaardigheden en evenementen

Middeleeuwse kerk en eendekooi

Er is heel wat te zien op Föhr, behalve de duinen en het strand, de vogels en het wad. In Wyk staat een klokkentoren uit 1886 en er staan drie middeleeuwse kerken uit de 12e en 13e eeuw op het eiland: de Sint-Nicolaaskerk in Boldixum, de Sint-Johanneskerk in Nieblum en de Sint-Laurentiuskerk in Süderende. Op het eiland zijn vijf molens te zien, waarvan er twee in Wyk staan en de andere in Wrixum, Borgsum en Oldsum.

Een bezienswaardigheid is verder de Lembecks-Burg bij Borgsum met een doorsnee van meer dan 100 meter en een hoogte van 8 meter. Hij stamt uit de tijd van de volksverhuizingen. Het noordelijke deel van het eiland is moerassig en daar liggen maar liefst zes eendenkooien, die het bezoeken waard zijn. In Alkersum staat het Museum Kunst der Westküste, dat zich heeft gespecialiseerd in kunst met als thema zee en kust.

Bikkebrennen

Elk jaar wordt het traditionele Biikebrennen op Föhr gevierd, net als op Amrum. Op 21 februari worden dan grote vuren ontstoken ter ere van het einde van de winter. Ook wordt gezegd dat de houtstapel vroeger in de brand werd gestoken als afscheid van zeevarenden, die weer aan boord gingen, de Noordzee op. Wat de oorsprong ook is, heden ten dage is het een groot feest voor eilanders en bezoekers van Föhr.

Föhr on Fire

Föhr on Fire is een groots evenement dat in en rond de haven van Wyk wordt georganiseerd. Het is een jaarlijks terugkerend evenement met muziek, lekker eten, demonstraties van de brandweer, bezoek aan schepen in de haven, Havenmarkten en als slot een groot vuurwerk. Föhr on Fire vindt in augustus plaats.

Föhr

Legenda
A. Föhr
B. Amrum
C. Sylt
D. Dagebüll
E. Langeness
F. Hallig Hooge
G. Hallig Oland
H. Wyk

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waddeneiland Sylt – BezienswaardighedenWaddeneiland Sylt – BezienswaardighedenSylt is een Duits Waddeneiland dat grenst aan het werelderfgoed Waddenzee en tussen het Deense eiland Rømø en de Duitse…
Sylt – Waddeneiland van kliffen en fabelwezensSylt – Waddeneiland van kliffen en fabelwezensSylt is een van de Waddeneilanden. Het is het noordelijkste Duitse eiland dat geologisch een andere geschiedenis heeft d…
Spiekeroog – Oost-Fries WaddeneilandSpiekeroog – Oost-Fries WaddeneilandSpiekeroog is het Duitse Waddeneiland dat tussen Langeoog en Wangerooge in ligt, voor de kust van Niedersachsen in het w…
Bosch - verdwenen Waddeneiland bij SchiermonnikoogBosch - verdwenen Waddeneiland bij SchiermonnikoogEnkele eeuwen geleden was de rij Waddeneilanden een aantal eilanden rijker. Tot in de late Middeleeuwen lag voor de kust…
Borkum, het Duitse eiland voor de Nederlandse kustBorkum, het Duitse eiland voor de Nederlandse kustHet is kleiner dan Schiermonnikoog, ontbeert de mooie dorpjes van Ameland en de rust van Vlieland, toch is Borkum, het D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nasa.de.wikipedia.org
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Föhr geraadpleegd op 29 juli 2016
  • http://www.foehr.de geraadpleegd op 29 juli 2016
  • http://www.nordseetourismus.de/foehr geraadpleegd op 29 juli 2016
  • http://www.foehr.de/foehr-on-fire geraadpleegd op 29 juli 2016
  • http://www.foehr-tourist.de/html/index.html geraadpleegd op 29 juli 2016
  • Afbeelding bron 1: www.foehr.de
  • Afbeelding bron 2: www.foehr.de
  • Afbeelding bron 3: www.foehr.de

Reageer op het artikel "Föhr – Duits Waddeneiland dat eens Før was"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Waddeneilanden
Schrijf mee!