InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Hangzhou: de mooiste stad van China

Hangzhou: de mooiste stad van China

Hangzhou: de mooiste stad van China De meeste mensen hebben wel van Beijing en Shanghai gehoord, maar Hangzhou is buiten China weinig bekend. Maar de Chinezen zeggen: “Boven is de hemel, hier hebben we Suzhou en Hangzhou”. De eerste westerse bezoeker, Marco Polo, was het daar roerend mee eens: “the City of Heaven, the most beautiful and magnificent in the world”. Hangzhou heeft nog steeds van alles te bieden en de vier beste attracties zijn zelfs gratis: West Lake, het zijdemuseum, oude lanen in Hangzhou en het theemuseum. Hangzhou spreek je uit als "hang-dzjow". De tonen zijn hang2 en zhou1: zie mijn artikel over Mandarijn Chinees voor uitleg hoe je de tonen moet maken. In oude spellingen staat de stad als Hangchow bekend. De stad ligt in Zhejiang provincie, zo'n 180 kilometer van Shanghai.

West Lake

De hoofdattractie van Hangzhou, en de reden waarom de stad wereldberoemd is binnen China, is West Lake (Xi Hu). Dit meer staat zelfs op de achterkant van de nieuwe 1 RMB biljetten. Er zijn verschillende West Lakes in China, maar deze zijn allemaal vernoemd naar het meer in Hangzhou. Het meer biedt een prachtige gelegenheid om de stadsherrie te ontsnappen. De mensen ontsnappen kun je alleen ‘s ochtends vroeg, rond 6 uur. Het is mogelijk om het hele meer rond te lopen of te fietsen (12-15 km), maar een kortere route over veel bruggen en eilandjes is ook mogelijk (8-10 km). Tijdens de wandeling zie je veel Chinese toeristen, kungfu-studenten, Tai Chi-groepen en dansgroepen. Maar vooral zie je het meer en de tuinen rondom. Uiteraard kun je boottochten maken over het meer en het uitzicht vanaf Leifeng Pagoda bewonderen, maar West Lake is een prachtige plek als je even geen geld wilt uitgeven.

Silk Museum

In het Nationaal Zijdemuseum wordt de bezoeker haarfijn uitgelegd hoe zijde gemaakt wordt, welke verschillende soorten er zijn en hoe deze bewerkt worden. Uiteraard is er aandacht voor de Zijderoute en staan er prachtige zijden kledingstukken uit allerlei periodes tentoongesteld. De hele dag door zijn er ook weefgetouwen actief en hier wordt de precisie van het hele proces pas echt duidelijk. Voor kinderen (en volwassenen) is het mogelijk om zelf met zijde aan de slag te gaan door een stukje zijde te tye-die'en. Uiteraard zijn er winkels om zijden producten te kopen. Het museum is open van 8.30 uur tot 16.30 uren bereikbaar met bus 27 en Y3.

Lanes of Hangzhou

In Hangzhou is het nog goed mogelijk om restanten van het oude China te vinden. Vooral in de straatjes aan de voet van Wushan Hill is nog oorspronkelijke architectuur te bewonderen. Neem vooral de moeite om de brochure te halen bij het Toeristenbureau aan Yan'an Road, want dat bevat veel achtergrondinformatie (zij het wat warrig opgezet). Het zeer behulpzame en perfect Engelssprekende personeel laat je niet weggaan zonder allerlei brochures en plattegronden van Hangzhou en omgeving.

Tea Museum

In het Nationaal Theemuseum komt het theeproces uitgebreid aan bod samen met de vele soorten thee. En dan hebben we het niet over aardbeien- of kersenthee, maar witte, groene, rode, gele, zwarte en oolong thee. De Chinese historie over thee is overweldigend en de drank wordt behandeld als wijn in Frankrijk. De perfecte thee is een combinatie van allerlei factoren: de kwaliteit van het water, de temperatuur van het water, de trektijd, het glas/kopje, de theepot, etc. Dit alles is uitvoerig bestudeerd om de ultieme smaak te creëren. Uiteraard is er ook veel te zien: theeserviezen uit allerlei periodes, nagebouwde theehuizen en heel veel thee (zowel binnen als buiten). Er is natuurlijk ook gelegenheid om thee te drinken en te kopen. Het museum is open van 8.30 uur tot 16.30 uur en bereikbaar met bus 809, 12 en Y3.

Lees verder

© 2007 - 2019 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tobbo, Pixabay
  • Zijdemuseum: http://www.chinasilkmuseum.com/
  • Theemuseum: http://www.teamuseum.cn/index_en.aspx
  • Lonely Planet China
  • Hangzhou Travel Guide (van Hangzhou Travel Commission)
  • www.chinapages.com/zhejiang/hangzhou/jg

Reageer op het artikel "Hangzhou: de mooiste stad van China"

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!