Denemarken – via Hamburg op weg naar het Deense Ribe
De reis gaat naar Ribe in Denemarken, waar de Deense waddenkust wordt bezocht. De Deense Waddenzee mocht zich in 2014 aansluiten bij het Werelderfgoed Waddenzee, de status die al sinds 2009 opging voor het Nederlandse en Duitse wad. Denemarken had van haar waddenregio al een nationaal park gemaakt en stak met of zonder de werelderfgoedstatus al veel aandacht in behoud en informatie geven over het gebied. Deze reis gaat via Hamburg, over het Kielerkanaal naar Ribe en van daaruit bezoeken we de streek.
Naar Ribe via Hamburg
Via de A7 van Duitsland naar Denemarken
Het vertrekpunt van de reis is het Nederlandse wad, het
Waddeneiland Ameland. De reisbeschrijving gaat dan ook via de A7. Om vanaf Ameland naar Denemarken te komen moet je een stuk Nederland en Duitsland doorkruisen. De A7 is een autosnelweg die een noord-zuid- én oost-westverbinding in het noorden en noordoosten van Nederland vormt. De weg verbindt Amsterdam met Groningen en gaat door naar het Duitse snelwegennet.
Bad Nieuweschans
Bij Bad Nieuweschans wordt de grens gepasseerd. Je paspoort hoef je niet meer te laten zien, je ziet alleen aan teksten op de informatieborden en aan het wegrestaurant dat opeens
Ratstätte heet dat je in Duitsland bent. De route gaat verder naar het oosten en langs Hamburg. Vandaar buigt de weg voor deze reis naar het noorden af, richting Flensburg.
Hamburg aan de Elbe
Hamburg is een bedrijvige stad aan de monding van de Elbe. Het is een metropool in Noord-Duitsland - na Berlijn de grootste stad van het land - en tevens een deelstaat met een oppervlakte van ongeveer 755 km2. Hamburg is een havenstad en dat is vanaf de snelweg goed te zien. Overal staan kranen en containers. Officieel heet de stad
Freie und Hansestadt Hamburg, waar bijna twee miljoen mensen wonen. Het is een stad met geschiedenis, die begint in de negende eeuw.
Hanzestad
De nederzetting ligt gunstig ten opzichte van handelsroutes die via de Noordzee en Oostzee lopen en Hamburg ontwikkelt zich sinds de negende eeuw tot een handelsstad van naam. Het is een Hanzestad vanwege het lidmaatschap van de Duitse Hanze, een handelsverbond. Al tijdens de middeleeuwen zoeken handelaren en steden in Duitsland samenwerking, dat ze organiseren rond de Hanze, het samenwerkingsverband. In de 19e eeuw wordt Hamburg een soevereine staat en neemt het de titel Vrije Hanzestad aan.
Warme stad en Reperbahn
De stad is bekend om zijn architectuur. Eeuwenlang, tot in de 20e eeuw, is er voornamelijk met baksteen gebouwd, waardoor de stad een bijzonder karakter heeft gekregen en warmte uitstraalt. De stad is op de oevers van Elbe rondom een waterplas gebouwd, de Binnenalster. De binnenstad kent vele winkelstraten, heerlijke horeca, groene parken en wandelpromenades. Wie de stad bezoekt kan niet om het Hamburger Rathaus en de St. Michaeliskirche heen. Behalve om zijn architectuur en havenactiviteiten is Hamburg bekend om zijn mooie theaters, zoals het Staatsoper. Bekende wijken zijn St. Pauli en St. George. Ze liggen vol leuke boetiekjes en mooie musea. De veel bezongen Reperbahn is een bekend uitgaansgebied. We zien ook de Köhlbrandbrücke, de brug die iets wegheeft van een achtbaan.
Köhlbrandbrücke /
Bron: GeorgHH, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Köhlbrandbrücke
De Köhlbrandbrücke in het havengebied van Hamburg is geopend in 1974 en vooral gebouwd voor het havenverkeer. Je vindt dan ook geen wegwijzers die naar deze brug verwijzen, maar als je hem gezien hebt vergeet je hem nooit meer. De brug verbindt het havengebied met de Bundesbahn 7 en overspant met 325 de Köhlbrand, een zijtak van de Elbe. De brug heeft een duizelingwekkende hoogte van 53 meter. De totale lengte is 3618 meter en daarmee is de brug een van de langste wegverkeersbruggen van Duitsland. Tot 1986 was zij zelfs de langste tuibrug ter wereld.
Noord-Oostzeekanaal of Kielerkanaal
Benoorden Hamburg passeren we het indrukwekkende Noord-Oostzeekanaal oftewel Kielerkanaal. In Duitsland heet het kanaal Nord-Ostsee-Kanal of kortweg NOK. De waterweg verbindt de Noordzee met de Oostzee en is een van de drukst bevaren kanalen in de wereld. Tienduizenden schepen pakken de korte route dwars door Noord-Duitsland in plaats van de bocht om Denemarken. De vaart wordt zodoende honderden kilometers (325) korter.
Van Brunsbüttel naar Kiel
Het kanaal doorsnijdt de deelstaat Sleeswijk-Holstein en begint aan de Elbe monding bij Brunsbüttel en eindigt in het oosten bij Kiel. De lengte van het kanaal is 96,8 kilometer. Het Kielerkanaal is 11 meter diep en 162 meter breed, met hier en daar wat smallere stukken. Op zijn smalst is het 102 meter breed. In het kanaal liggen sluizen om het af te sluiten. De oudste sluizen dateren uit het einde van de 19e eeuw. In de twintigste eeuw zijn nieuwere en grotere aangelegd. Bij zowel Brunsbüttel als Kiel liggen oude én nieuwe sluizen.
In 1887 werd gestart met de bouw van het kanaal en op 21 juni 1895 werd het door de Duitse keizer Wilhelm II in gebruik genomen. Daarna is het nog enkele keren verbreed.
Naar Ribe in Denemarken
De reis gaat door naar het noorden, richting Kolding en buigt dan af naar Ribe in het Deense waddengebied.
Lees verder