InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Sagres en Cabo Vincente: het einde van de wereld via Faro

Sagres en Cabo Vincente: het einde van de wereld via Faro

Sagres en Cabo Vincente: het einde van de wereld via Faro Sagres en Cabo Vincente: het einde van de wereld? Vlak bij Sagres in Portugal ligt het uiteinde van Europa. Op deze winderige kaap staan onder meer een vuurtoren en een fort. Dit punt is al van oudsher heilige grond. Het uitzicht is dan ook adembenemend. Sagres en Cabo Vincente kunt u bereiken via vliegveld Faro.

Sagres en Cabo Vincente: het einde van de wereld?

Sagres is het uiterste zuid-west puntje van Europa. De huidige vuurtoren is van rond 1905. De lichtbundel reikt erg ver. Zij is op bijna 100 kilometer al te zien. Omdat dit de uithoek van Europa is waait het er altijd erg hard. Met name lichtere mensen kunnen makkelijk weggeblazen worden! Dit meest westelijk gelegen punt wordt ook wel Kaap van Sint Vincent genoemd. Dit is een zeer bijzonder punt. De kaap is rond de 90 meter lang en ruim 50 meter hoog. Daar dat de plek niet veel beschutting biedt waait het er altijd enorm. U kunt een wandeling over dit plateau maken. Van alle kanten heeft u een weids uitzicht over de Atlantische oceaan. Buiten de vuurtoren bevat het schiereiland ook nog een fort: het fort van Sagres. Met name de zonsondergang is hier adembenemend.

Fort van Cabo de São Vicente

Vlak bij de vuurtoren van Sint Vincent ligt een fort. Het is uit de tijd van koning Manuel de Eerste van Portugel (rond 1500). De oorspronkelijke gebouwen werden vernietigd door de aanval in 1587 door Sir Francis Drake. Koning Philips de Derde van Portugal heeft het rond 1630 herbouwd. Daarna werd het helaas verwoest door de tsunami die bij de aardbeving van 1755 werd opgewekt. Door deze beving werd ook een groot gedeelte van Albufeira verwoest.

Historie Cabo de Sao Vicente

Al in de oudheid was dit gewijde grond. Uit de prehistorie dateren de menhirs die in het nabijgelegen dorp zijn te vinden. Zelfs in Griekse en Romeinse geschriften werd deze plek al genoemd. De naam Cabo de Sao Vicente komt van de Spaanse monnik Sint Vincent die rond 300 na Christus door de Romeinen ter dood werd veroordeeld. Na zijn door werd zijn lichaam verdedigd door een raaf. Nu ligt het lichaam van deze heilige in de kathedraal van Lissabon. Hij is de beschermheilige van deze stad geworden.

De zeevaartschool in Sagres van Henry de Navigator of Zeevarende

Deze zoon van koning Johan I van Portugal werd in 1394 geboren. Door zijn onafgebroken inzet een aandacht voor nautische ontdekkingen ontwikkelde Portugal zich tot een zeevarende natie met een groot aantal koloniën. Samen met zijn vader streed hij tegen de Moren. Dit resulteerde in de val van Ceuta (1415) in het noorden van Afrika. Hij was gefascineerd door Afrika en haar rijkdom. Een legende in die tijd was dat er een Christenlijke koning ergens in Afrika zou heersen die onmetelijke rijkdom tot zijn beschikking had. Hij startte een zeevaartsschool in Sagres. Studenten werden bekwaamd in kaartlezen, astronomie en navigeren. Henry stond aan de wieg van de ontwikkeling van verschillende scheepsrompen. Verder eiste hij ook dat zijn kapiteins uitgebreide aantekeningen maakten en kompassen gebruikten. Hendrik wou namelijk graag de kust van West-Afrika in kaart brengen. Mede door zijn toedoen werden onder meer de Azoren en de Kaapverdische eilanden ontdekt. Een smet op zijn blazoen is dat dit alles bekostigd werd door de slavehandel. Helaas niet ongebruikelijk in die tijd. Andere belangrijke leerlingen van Hendriks' zeevaartschool waren Vasco da Gama, die de zeeweg naar India ontdekte en Cabral Magellan die Brazilië ontdekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaap_Sint-Vincent
  • http://www.worldwidebase.com/bekendepersonen/hendrik_de_zeevaarder.shtml

Reageer op het artikel "Sagres en Cabo Vincente: het einde van de wereld via Faro"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 12-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Portugal
Schrijf mee!