InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Formantera bij Ibiza: witte zandstranden en helder water

Formantera bij Ibiza: witte zandstranden en helder water

Formantera bij Ibiza: witte zandstranden en helder water Wist je dat Ibiza een klein, aantrekkelijk broertje heeft? Hij heet Formantera en staat bekend om zijn mooie witte zandstranden en helder water. Mooi om te snorkelen. Het eiland heeft een hippiekarakter en er mag op de meeste stranden naakt gezond worden. Er is zelfs een speciaal naturistenstrand!

Formentera en Ibiza: onderdeel van de Balearen

Het eiland Formentera is een piepklein stipje in de Middellandse zee. Het maakt deel uit van de Balearen, waar Ibiza ook onderdeel van uit maakt. Vroeger stond het bekend als graanschuur. Formentera ligt nog iets meer zuidelijker dan Ibiza. Het eiland is ongeveer twintig kilometer lang en ruim vijf kilometer breed. Er wonen ongeveer tienduizend oorspronkelijke inwoners. Noordelijk van dit eiland ligt het nog kleinere stipje (Illa de Empalmador). De twee landmassa's worden gescheiden door een zandbank. Bij eb is het zelfs mogelijk over te steken. De betreffende zandbank is een populaire aanlegplaast voor luxe zeiljachten. Je kijkt hier dan ook je ogen uit. Booteigenaren leggen hier aan om te relaxen en te chillen.

De roem van Formentera

Dit eiland heeft twee grote pluspunten:
  • de stranden zijn zeer wit en ongerept
  • naakt zonnen is op de meeste stranden toegestaan (en eigenlijk wel de norm). Dit stamt nog uit de hippietijd.

Waarschuwing: de zon kan hier erg fel zijn. Let op dat je niet verbrandt. Erg pijnlijk en gevaarlijk! De stranden op het eiland zijn goed bereikbaar met verharde wegen. Toch geven de meesten de voorkeur aan het huren van bromfietsen of fietsen. Door de frequente bootverbinding tussen Ibiza en Formentera met grote catamarans is het bereiken van dit mooie eiland erg gemakkelijk geworden! Let echter op: normaal gesproken is het hier rustiger dan in Ibiza. Maar in de maanden juli en augustus is dit kleine broertje van Ibiza populair bij met name de Italianen. In het hoogseizoen is het dus zaak vantevoren je slaapplaats te reserveren. Anders kun je van een koude kermis thuiskomen! Het is namelijk niet toegestaan te kamperen op het eiland!

Windsurfen

Er kunnen veel watersporten beoefend worden op Formentera. In het verleden was dit eiland gastheer voor het WK 2007 Windsurfen voor junioren. De wind kan nog wel eens draaien. Let bij de strandkeuze op de weersverwachting. Enkele stranden zijn:
  • Cala Saona
  • Platja Migjorn
  • Platja Es Arenals
  • Platja Llevant
  • Platja de ses Illetes - druk
  • Platja des Canyers: rustig naturistenstrand van minder dan 100 meter lang!

Bezienswaardigheden Formantera

Op Formentera hoef je niet veel hoogtemeters te overbruggen. Alleen de rotsachtige kliffen bij de zee zijn steil. Je kunt door de goed aangelegde infrastructuur makkelijk per fiets, bromfiets of te voet overal komen. Als je houdt van zeilen of snorkelen ben je hier op je plek. Formentera moet je eigenlijk vanuit je snorkelbril bekijken... Er zijn voldoende snorkelbrillen te koop op het eiland. Op cultureel gebied is hier niet zo veel. Wat Romeinse monumenten, wat wachttorens, een kapel en een bescheiden volkenkundig museum. De officiële taal is het Catalaans. Waarschuwing: 's avonds worden nog wel eens mensen aangereden door dronken bestuurders. Er wordt ook nogal wild-weststijl autogereden. Buiten de piekmaanden juli en augustus is het hier redelijk rustig. De toeristen die buiten die maanden komen hebben meestal een bredere beurs en leggen de nadruk op eco-toerisme. Er is namelijk op flora en fauna gebied best wel wat te ontdekken. De regering van dit eiland legt de nadruk steeds meer op het eco-toerisme. Dit om de teruglopende inkomsten uit de visvangst te compenseren.

Culinair Formantera

Formentera heeft een aantal intieme eethuisjes. Verwacht echter geen high cuisine. De prijs-kwaliteitverhouding is redelijk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Formentera
  • http://wikitravel.org/en/Formentera

Reageer op het artikel "Formantera bij Ibiza: witte zandstranden en helder water"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 14-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!